دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
طراح

هلی پورت و دستورالعمل احداث آن

هلی پورت و دستورالعمل احداث آن

هلی پورت چیست

هلی پورت در واقع محل فرود بالگرد می باشد. یک هلی پورت می تواند یک جایگاه فرود داشته باشد یا اینکه شاما چند جایگاه فرود باشد که هر جایگاه خود، تحت نام هلی پد شناخته می شود.

هلی پورت

سازه هلی پورت

این سازه را می توان از مصالح مختلفی مانند فولاد، بتن و آلومینیوم و یا ترکیبی از دو یا چند مصالح ساخت.اما امروزه بیشتر به صورت سازه های فضاکار و یا به صورت قاب مختلط بتن و فولاد ساخته می شوند که مورد دوم رواج بیشتری دارد. حداقل ضخامت دال بتنی جهت این سازه ها ۶ سانتیمتر عنوان شده است.

بارهای وارد بر هلی پد:

بارهای زنده ناشی از نشست و برخاست بالگرد

  1. بار زنده گسترده یکنواخت ( اعمال ضریب بار مجاز نمی باشد)
    الف) ۲۰۰ دکانیوتن بر متر مربع برای بالگردهای با حداکثر وزن برخاست ۱۳۳۵ کیلوگرم و کمتر.
    ب) ۳۰۰دکانیوتن بر متر مربع برای بالگردهای با حداکثر وزن برخاست بیش از ۱۳۳۵ کیلوگرم و بیشتر.
  2. بار متمرکز زنده به مقدار ۱۳۳۵دکانیوتن بر سطحی به ابعاد ۱۲ در ۱۲ سانتیمتر اعمال می شود. محل اعمال این بار باید به نحوی انتخاب شود که بیشترین تاثیر بر سازه داشه باشد.لزومی به اعمال این بار به صورت همزمان با سایر بارهای زنده گسترده و متمرکز نمی باشد.
  3. دو بار زنده متمرکز در طولی معادل ۲۴۰سانتیمتر( معادل طول پایه های فرود بالگرد)، البته می توان این طول را به صورت دقیق و مطابق با مشخصات فیزیکی بالگرد نیز لحاظ نمود. به جهت انکه اثر ضربه ناشی از نشست یا برخاست بالگرد بر پد لحاظ شود، هر کدام از این دو بار را معادل ۷۵ درصد حداکثر وزن برخاست بالگرد در نظر می گیریم. محل اعمال این بار بایستی به نحوی انتخاب شود که بیشترین تاثیر بر سازه داشته باشد. لز.می به اعمال این بار به صورت همزمان با سایر بارهای زنده گسترده و متمرکز نمی باشد.

بارهای مرده شامل وزن دال بتنی و اسکلت بتنی یا فلزی سازه اصلی

  •  بار برف
  • بار زلزله

دستورالعمل احداث هلی پد (محل نشست‌وبرخاست بالگرد) روی بام ساختمان‌های بلندمرتبه شهر تهران -(سازمان نظام مهندسی کشور)

این دستورالعمل شامل ساختمان‌های بلندمرتبه با ارتفاع ۴۵ متر و بالاتر و یا ساختمان‌های داوطلب احداث پد بالگرد با ارتفاع کمتر ۴۵ متر می‌باشد. ملاک محاسبه ارتفاع، تراز ورودی ساختمان تا سقف آخرین طبقه قابل‌تصرف مطابق با مقررات ملی ساختمان می‌باشد.

برای احداث هلی پد روی ساختمان‌های مشمول این دستورالعمل، باید ضوابط دستورالعمل ۴۳۱۴ سازمان هواپیمایی کشور به همراه موارد ذیل در نظر گرفته شود:

  1. حداقل طول و عرض هلی پد، ۱۸متر در ۱۸ متر(به انضمام حداقل ۱/۵متر حفاظ ایمنی اطراف آن و همچنین در نظر گرفتن مسیر ورودی به هلی پد از کناره آن با احتساب حریم ایمنی باری مسیر ورودی) می‌باشد. رشد ارتفاعی موانع ۱:۲از فاصله دومتری لبه هلی پد می‌باشد.
  2. حداقل وزن بالگردهای مورداستفاده در تهران (در حال برخاستن) حداقل ۹۰ کیلو نیوتن در نظر گرفته شود.
  3. جهت بارگذاری سازه هلی پد علاوه بر بارگذاری ارائه‌شده در مبحث ششم مقررات ملی ساختمان (بارهای وارد بر ساختمان) سال ۹۲، باید بندهای ذیل نیز منظور شود:
  • برای بالگردهای وزن ۱۴ کیلو نیوتن و بیشتر، سازه هلی پد باید قابلیت تحمل بار زنده گسترده یکنواخت ۳کیلونیوتن بر مترمربع را داشته باشد. نیازی به در نظر گیری همزمان این بار با سایر بارهای متمرکز نیست.
  • در طراحی به روش حدی نهایی در سازه‌های بتن‌آرمه، ضریب بار بالگرد در ترکیب اول برابر ۱/۶۶ منظور شود.
  • در طراحی به روش حدی مقاومت در سازه‌های فولادی، ضریب بار بالگرد در ترکیب دوم برابر ۱/۶۶ منظور شود.

دانلود دستورالعمل احداث هلی پد هواپیمایی کشور

آخریم ویرایش: 1399/04/22

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. ضوابط طراحی بام
  2. ضوابط شهرداری و نکات مهم در طراحی معماری طبق مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان
  3. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  4. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  5. مشاوره مهندس ناظر

منبع
دستورالعمل احداث هلی پد (محل نشست‌وبرخاست بالگرد) روی بام ساختمان‌های بلندمرتبه شهر تهران -(سازمان نظام مهندسی کشور)civil808

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا