دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

پارکینگ عمومی و ضوابط آن

پارکینگ عمومی و ضوابط آن

کسب مجوز پارکینگ عمومی

هیچ پارکینگ عمومی بدون کسب مجوز رسمی تأسیس نخواهد شد و مجوز رسمی فقط بایستی بوسیله اداره ترافیک و مجری طرح و با توجه به دیگر مقررات پارکینگ عمومی صادر شود.


تعیین حدود پارکینگ عمومی

حدود پارکینگ عمومی بایستی بوسیله نرده، دیوار، گیاهان و یا فضای باز و سبز از بر گذرگاههای عمومی بقسمی جدا شود که توقف وسایط نقلیه در پارکینگ به هیچ وجه موجب خارج شدن قسمتی از بدنه اتومبیل از حد مالکیت زمین پارکینگ نشود و علاوه بر این در کف پارکینگ بایستی جدولهای کوتاه و برجسته ای پیش بینی شود که راننده بهنگام متوقف کردن وسیله نقلیه ضمن برخورد چرخهای آن با این جدول متوجه وضع استقرار وسیله نقلیه در محل توقف بشود.


راه ورودی پارکینگ عمومی

عرض را ورودی پارکینگ در مواردی که مسیر پیاده را قطع می کند نبایستی از نه متر تجاوز کند. در مواردی که پارکینگی دارای ورودی و خروجی مجاور یکدیگر می باشد راههای ورودی و خروجی بایستی بوسیله یک جدول به عرض سه متر از یکدیگر جدا شوند و راههای ورودی و خروجی بایستی از محل برخورد حد جانبی خیابان های شهری با یکدیگر، حداقل سی متر فاصله داشته باشد.


نگهبانی پارکینگ عمومی

موقعیت نگهبانی پارکینگ بایستی طوری تعیین شود که موجب تراکم و توقف وسائط نقلیه در محل ورودی نشود و قبل از ساختمان یا تعیین محل نگهبانی بایستی مجوز لازم در این مورد از اداره ترافیک و مجری طرح کسب گردد.


کف پارکینگ عمومی

کف پارکینگ بایستی کف سازی شده باشد.


روشنائی و تهویه پارکینگ عمومی

  • الف – پارکینگ هائی که شبها نیز مورد استفاده قرار می گیرند یا نور کافی به محل توقف وسیله نقلیه نمیرسد بایستی روشنائی معادل حداقل ره لوکس بوسیله چراغ تأمین کنند.
  • ب – تهویه – پارکینگ هائی در زیرزمین احداث می شوند یا دارای فضای بسته می باشند بایستی به دستگاههای تهویه مجهز شوند

مساحت پارکینگ

هر وسیله نقلیه اتومبیل شامل محل توقف و راههای آمد و شد حداقل بیست و پنج مترمربع تعیین می شود.


 پارکینگ عمومی حوزه های تجارتی

  • الف – پارکینگ عمومی حوزه های تجارتی مرکز خطی شهر کلاً به صورت متمرکز در فواصل مختلف تنظیم می شود و ظرفیت هر پارکینگ حدود ششصد محل توقف خواهد بود. دسترسی وسائط نقلیه با این پارکینگ فقط از خیابانهای مشابه درجه دو و یا با عرض بیشتر از هجده متر بایستی تنظیم شود.
  • ب – پارکینگ عمومی در زمینهای حوزه استفاده تجارتی ، صنعتی، حمل و نقل و انبارداری و توقفگاه بایستی احداث گردد.
  • پ – در مراکز ناحیه شهر و حوزه مختلط مقررات ساختمان پارکینگ عمومی مشابه مقررات ساختمانهای تجارتی است .

پارکینگ عمومی مراکز محله

در مراکز محله پارکینگ عمومی بایستی فقط در طبقه همکف و در صورت لزوم در زیر زمین احداث شود. احداث پارکینگ در طبقات ساختمان در این مراکز مجاز نیست .


استفاده مجاز پارکینگ عمومی

در پارکینگ عمومی علاوه بر توقف وسایط نقلیه فقط استفاده های زیر مجاز است

  • ساختمان نگهبانی و دفتر پارکینگ که می تواند بخش از ساختمان اصلی پارکینگ باشد.
  • محل سرویس و خدمات سبک وسائط نقلیه که فضای مربوط به این خدمات بایستی فقط در طبقه همکف با زیر زمین قرار بگیرد ورودی مستقلی از ورودی پارکینگ اصلی داشته باشد و فقط می تواند خدماتی تأحد شستشو، تعویض روغن موتور، پمپ باد و تعویض و تنظیم چرخ و فروش محدوده وسایط یدکی مورد مصرف در محل داشته باشد.

آخرین ویرایش: 1400/06/11

شماره ویرایش: سوم


بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

منبع
ضوابط شهرداری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا