دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مجری

پياده كردن پلان بر روي زمين

پياده كردن پلان بر روي زمين

پياده كردن یک پلان بر روی زمين اقدامات زیر را انجام دهیم:

1.تهیه سایت پلان

در صورتی که سایت پلان قبلا تهیه شده باشد آن را  برداشته و به منطقه مورد نظر می رویم. اگر  پلان ترسیم شده در روی نقشه منطقه مورد نظر پیاده نشده باشد‌،  ابتدا این پلان را با توجه به درخواست مشتری و رعایت قوانین و مقررات در روی نقشه مورد نظر ‍ پیاده می کنیم و سایت پلان پروژه مورد نظر را آماده می کنیم.


2.توجیه سایت پلان،  شناسایی و تعیین نقاط مبنا

اولین قدم برای پیاده کردن پلان یک پروژه توجیه سایت پلان آن پروژه است. برای این کار نقشه را طوری در دست می گیریم که شمال آن به سمت بالا باشد و در همین وضعیت نقشه را در دست،  ثابت نگه داشته و آن قدر در جای خود می چرخیم که شمال منطقه در روبروی ما باشد،  در این حالت شمال نقشه در امتداد شمال منطقه قرار گرفته و در اصطلاح گفته می شود که نقشه توجیه شده است. سپس در حالی که نقشه را همچنان در حالت توجیه نگاه داشته ایم،  به قسمت های مختلف منطقه رفته  نقاط مبنایی را که  در روی نقشه دیده می شود  یا عوارض مهم مانند ساختمان ها خیابان ها و معابری را که در نقشه دیده می شوند،  شناسایی و محل دقیق آن ها در روی زمین تعیین می کنیم و اسامی یا علایمی را که وجو داشته اند مشخص کرده و اگر نوشته ها با  علایم یا خاک یا مواد زاید ‍پوشیده شده اند،  آن ها را تمیز و آماده سازی می کنیم.


3.تعیین طول ها زوایا و اندازه ها و روش به کارگیری آن ها و پیاده کردن پلان

با مشخص کردن نقاط،  طول ها و امتدادهای مبنا با استفاده از پلان محل قرارگرفتن دوربین و روشی را که برای پیاده کردن پلان می خواهیم مورد استفاده قرار دهیم تعیین می کنیم و سپس طول ها و زوایای مورد  نیاز را از روی پلان استخراج می کنیم.


4.استقرار بر روی نقاط مبنا و پیاده کردن نقاط

دوربین زاویه یاب  را  در روی نقطه تعیین شده مستقر(سانتراژ و تراز) کرده و به نقطه مبنای مورد نظر صفر کرده  با بستن زوایای  مربوط به نقاط و پیاده کردن طول های مربوط به آن ها، بسته به روش انتخابی، نقاط پلان را یک به یک پیاده می کنیم.


5.پیاده کردن پلان آکس بندی ستون ها

پس از پیاده کردن پلان یک پرو‍‍ژه  و کنترل عملیات گودبرداری و تسطیح و رسیدن به سطح صفر پرو‍ژه  نوبت به پیاده کردن پلان آکس بندی ستون ها می رسد. البته درصورتی که زمین مسطح باشد و سطح پروژه نیز خیلی پایین تر از سطح زمین نباشد با پروژه هایی که سطح صفر پروژه چندین متر پایین تر از سطح زمین نباشد با پروژه هایی که سطح صفر پروژه چندین متر پایین تر از سطح زمین باشد یا محورهایی با زوایای غیر قائمه با دقت دقیقه و ثانیه داشته باشیم دیگر نمی توانیم از دوربین ترازیاب استفاده کنیم.
در حالی که با استفاده از دوربین زاویه یاب، کلیه پلان ها را با هر شرایطی می توانیم پیاده کنیم. شرایط عمومی و اساسی پیاده کردن پلان آکس بندی مشابه پیاده کردن پلان در حالت کلی می باشد و نکته قابل توحه این است که پس از پیاده کردن هر محور، محل استقرار هر ستون را می توانیم از طریق مترکشی  در روی این امتدادها به دقت تعیین کنیم.

5.روش اجرایی پیاده کردن زاویه با متر:

در بعضی از طرح ها علاوه بر نقطه و خط به پیاده کردن زاویه نیز نیاز است.

آخرین ویرایش: 1399/05/06

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1.  پیدا کردن برهای ساختما
  2. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  3. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  4. مشاوره مهندس ناظر

منبع
دستیار مهندسان مجری و ناظر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا