دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان، فرآیندی است که برای جلوگیری از شل شدن و سقوط سنگ‌های به کار برده شده در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. عوامل بسیاری نظیر شرایط آب و هوایی و عدم دقت در نصب سنگ نمای ساختمان منجر به سقوط سنگ‌های نما می‌شود. در صورت استفاده از پیچ و رولپلاک دیگر نگرانی در رابطه با سقوط سنگ به وجود نمی‌آید. رولپلاک نیز نوعی بست است که بر روی دیوار نصب خواهد شد. جنس این بست از نوع پلاستیک بوده و شکل مخروطی دارد.

پیچ‌های گالوانیزه نیز بهترین نوع پیچ است که در اسکوپ کردن سنگ‌ها به کار می‌رود. این نوع پیچ‌ها در برابر انواع شرایط جوی مقاومت زیادی دارند. بعد از پایان عملیات پیچ و رولپلاک، برای مشاهده این تجهیزات باید در فاصله‌ای نزدیک، حداقل کمتر از 5 متر به سنگ‌های نما نگاه کرد.

انواع پیچ برای پیچ و رولپلاک نما

  • پیچ‌های استیل: از گران‌ترین پیچ‌های موجود در بازار که در نمای ساختمان کاربرد دارد، پیچ‌های استیل است. البته کیفیت این پیچ‌ها به نسبت قیمت آن‌ها مناسب بوده است. شرکت‌های پیمانکاری تنها در صورتی که کارفرما، خودش هزینه تهیه پیچ را پرداخت کند، برای پیچ و روپلاک ساختمان از این پیچ‌ها استفاده می‌کنند.
  • پیچ‌های فولادی: قیمت این پیج‌ها از مناسب تا قیمت‌های بالا ادامه دارد و همچنین جنس آن‌ها و کیفیتشان برای استفاده در نمای ساختمان بسیار مناسب است.
  • پیچ‌های گالوانیزه طلایی: به نسبت دو مدل پیچ گفته شده، پیچ‌های گالوانیزه طلایی رنگ، قیمت کمتری دارند. برخی از شرکت‌های فعال در زمینه پیچ و رولپلاک، برای کاهش هزینه‌های خود از این نوع پیچ در کار استفاده می‌کنند. کیفیت پیچ‌های گالوانیزه به نسب دو مورد قبلی کمتر بوده ولی به مراتب استفاده بیشتری در پیچ و رولپلاک و نمای ساختمان دارد.

اندازه پیچ برای تثبیت سنگ در نما

  • برای سنگی با ضخامت 1/5 سانتی‌متر، معمولاً از پیچ‌هایی با ضخامت 6 سانتی‌متر برا محکم‌کاری و تثبیت سنگ‌ها در نمای ساختمان استفاده می‌کنند.
  • همچنین اگر سنگ دارای ضخامت بین 2/5 تا 3 سانتی‌متر باشد، باید پیچ‌های 8 سانتی‌متری برای افزایش کیفیت کار و محکم کردن سنگ‌ها استفاده شود.
  • به هر اندازه که سایز پیچ مورد استفاده افزایش یابد، سایز مته دریل نیز برای سوراخ کردن پایه کار نیز باید افزایش پیدا کند. یک فرمول مشخص برای موارد گفته شده وجود دارد که عبارتند از؛طول پیچ = ضخامت سنگ = ملات پشت سنگ
  • در زمان استفاده از پیچ‌های 6 سانتی‌متری با ضخامت 5 میلی‌متر، سایز مته 7 برای سوراخ کردن محل مورد نظر به کار گرفته می‌شود.
  • هرچه ابعاد سنگ کوچک‌تر باشد، به همان نسبت باید مته مورد استفاده نیز سایز کمتری داشته تا از هرگونه ترک و شکستگی در حین سوراخ‌کاری جلوگیری گردد.

انواع رولپلاک در پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

1. رولپلاک نمای ساختمان توکار

رایج‌تری نوع رولپلاک مورد استفاده در نمای ساختمان از نوع رولپلاک توکار خواهد بود. در اغلب ساختمان‌ها با طرح نمای مختلف، رولپلاک توکار بیشترین استفاده را داشته و با توجه به اینکه اغلب ساختمان‌ها، اجرای نما در اولویت قرار دارد، قرار گرفتن رولپلاک تو کا در ملات سیمان دیوار و باز شدن آن در نهایت موجود ایجاد استحکامات در نما می‌شود. از این نوع رولپلاک سایزهای متنوعی در بازار موجود بوده که کارفرمایان می‌توانند با توجه به نوع نیاز خود، انواع آن را تهیه نمایند.

2. رولپلاک روکار در نمای ساختمان

همانطور که از اسم این رولپلاک نیز مشخص است، در جهت نصب قطعات بر روی سطح استفاده می‌شوند. این رولپلاک‌ها دارای لبه‌ای مشخص هستند که بر روی پایه، نصب خواهند شد. همین امر نشان می‌دهد که تمامی رولپلاک‌ها نباید به داخل سطح فرو برود و سر آن با گیر کردن بر روی لبه، می‌تواند قطعه را به طور کامل نگهداری کند.

3. رولپلاک نمای ساختمان پروانه‌ای

نوع دیگری از رولپلاک در پیچ و رولپلاک نما مورد استفاده قرار می‌گیرد، رولپلاک‌های پروانه‌ای هستند. در زمانی که پشت سطح کار خالی باشد مانند رابیتس یا سفال، بهترین قطعه مورد استفاده در اینجا، رولپلاک‌های پروانه‌ای خواهد بود. اگر رولپلاک‌های پروانه وارد سطح نمای ساختمان شوند، به صورت شاخه‌ای باز می‌شوند.

4. رولپلاک نمای ساختمان فیشر

یکی دیگر از انواع روپلاک‌های خاص که در ابتدا در کشور آلمان به کار گرفته شد، رولپلاک فیشر است. جنس این رولپلاک‌ها از پلاستیک بسیار مرغوب بوده و برای استفاده از آن نیازی به هیچ‌گونه ملات نیست. رولپلاک فیشر در پشت سطح جمع شده و به خوبی وزن قطعات دیگر را کنترل می‌کند.


انواع کلی پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

1. پیچ و رولپلاک تنظیم گیره

از این ابزار اغلب برای نصب کارتریج‌های بوس استفاده می‌شود. از ویژگی‌های اصلی این قطعات، امکان تنظیم موقعیت به نسبت پایه‌ای است که بر روی آن نصب انجام خواهد شد.

2. پیچ و رولپلاک مخصوص برای گچ

این نوع پیچ و رولپلاک نما به طور ویژه برای نصب بر روی تخته گچی طراحی و تولید شده است. بهترین نوع رولپلاک برای نصب قطعه بر روی بتن متخلخل، این نوع قطعه رولپلاکی خواهد بود.

3. پیچ و رولپلاک نما از نوع چتر

پیچ و رولپلاک چتر از نوعی هستند که کاربرد بسیار ویژه‌ای دارند. از این نوع رولپلاک برای نصب مواد عایق حرارتی از مواد معدنی مانند پشم و پلی استرین استفاده می‌شود. جنس پیچ و رولپلاک چتر از فلز و لاستیک است. نوع دیگری نیز از این نوع رولپلاک نیز وجود دارد که به طور ویژه برای لولا و دیوارهای خشک به کار می‌رود. با استفاده از این رولپلاک‌ها می‌توان سنگین‌ترین لوسترها را از سقف آویزان کرد.

4. پیچ و رولپلاک نما از نوع نایلونی

همانطور که از اسم این نوع پیچ و رولپلاک مشخص است، از جنس پلاستیک هستند و در تمامی سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرند. به علت وجود رده‌ها خاص، برش قطر 02/0 تا 16/0 برای پیچ و رولپلاک نایلونی به کار می‌رود.

5. پیچ و رولپلاک از نوع یوغ

اگر به ظاهر این نوع پیچ و رولپلاک نما دقت شود، مانند یک حلقه کوچک پلاستیکی خواهد بود. کاربرد پیچ و رولپلاک یوغ اغلب برای نصب سیم‌کشی و برق است. این مینی‌پین‌ها کاربرد ساده‌ای داشته و استفاده از آن‌ها بسیار راحت خواهد بود. در ابتدای امر باید در پایه مورد نظر، سوراخی با قطر مناسب ایجاد شود و سپس یوغ در درون آن قرار گیرد.

6. پیچ و رولپلاک پروانه‌ای

پیچ و رولپلاک‌های پروانه‌ای برای چفت و بست کردن وسایل سنگین و مهم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع پیچ و رولپلاک‌ها از جنس آلیاژ فلز ساخته می‌شوند و به همین علت تحمل وزن بسیاری را دارند. به طور مثال می توان از این نوع برای نصب سنگ ها و حتی نصب سنگ های ریخته شده نمای ساختمان استفاده کرد.

7. پیچ و رولپلاک نما از نوع قاب

این نوع قطعات پیچ و رولپلاک از جنس فلز ساخته می‌شوند و بیشتر برای نصب پنجره و درب‌های نمای ساختمان کاربرد دارند.

8. پیچ رولپلاک پلی پروپیلین

ساده‌ترین نوع پیچ و رولپلاک‌ها از نوع پلی پروپیلین هستند. هدف از طراحی رولپلاک‌های پلی پروپیلین برای چفت و بست بوده است. از این نوع پیچ و رولپلاک نما در زمان کار با دیوار سنگی، بتنی و آجری استفاده می‌شود. برای تقویت اتصال آن در اطراف آن، فلزها محکم خواهند شد.


نکات مهم برای قیمت پیچ و رولپلاک نما

  1. جنس متریال مورد استفاده: سنگ‌های نما از جنس‌های مختلفی هستند و به نسبت هر سنگ نما باید از پیچ و رولپلاک نما با جنس مخصوص استفاده کرد که هر یک قیمت‌های متفاوتی دارند. به طور مثال پیچ‌های گالوانیزه بیشترین قیمت را در این بین دارند زیرا ضد زنگ بوده و بسیار باکیفیت هستند.
  2. مساحت نمای ساختمان: یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر روی قیمت پیچ و رولپلاک، مساحت و متراژ نمای ساختمان است. هرچه ساختمان بلندتر بوده و متراژ بیشتری داشته باشد، قطعا تعداد پیچ و رولپلاک مورد استفاده در آن بیشتر بوده و در نتیجه هزینه افزایش می‌یابد.
  3. جنس سنگ نمای ساختمان: این مورد از مهم‌ترین عوامل قیمت پیچ و رولپلاک است. هر سنگ نما مانند مرمر یا گرانیت می‌تواند بر روی قیمت این قطعات تأثیر بگذارد. حتی طرح سنگ نیز مانند طرح یونانی در این انتخاب موثر است. به طوریکه سنگ‌هایی که شکل ظاهری ضعیف‌تری دارند، دریل‌کاری، پیچ و رولپلاک آن‌ها باید به طور تخصصی انتخاب شده و نیازمند یک گروه ماهر و باتجربه خواهد بود. درنتیجه هرچه جنس سنگ خاص‌تر و شکل آن ظریف‌تر باشد، قیمت پیچ و رولپلاک بیشتر می‌شود.

آخرین ویرایش: 1400/09/13

شماره ویرایش: سوم


بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

منبع
namasazanteam

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا