دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

کف‌پوش‌های بتنی تصفیه‌کننده‌ی هوا

کف‌پوش‌های بتنی تصفیه‌کننده‌ی هوا

کف‌پوش‌های بتونی تصفیه‌کننده‌ی هوا

در سال‌های اخیر در راه‌سازی و جاده‌سازی از پوشش‌های بتونی دارای اثر «فتوکاتالیزور» برای کف‌سازی و روسازی جاده‌ها، خیابان‌ها و پیاده‌روها استفاده شده است. منظور، پوشش‌هایی است که قادرند به کمک دی‌اکسیدتیتانیوم موجود در خود، از غلظت اکسیدهای نیتریک((NOx هوا بکاهند. در حالت کلی اکسیدهای‌نیتروژن، به گروه‌های عمومی از گازهای بسیار فعال اطلاق می‌شود. بخش عمده‌ای از این گروه بزرگ را اکسیدنیتریک NO) ( و دی‌اکسیدنیتروژن (NO2)تشکیل می‌دهد که به نحو گسترده‌ای در هوا منتشر می‌شوند. این اکسیدها، اغلب از احتراق مواد سوختنی در دمای زیاد (شبیه آنچه در فرایند احتراق موتور خودروها رخ می‌دهد) حاصل می‌شوند.

اکسیدهای نیتروژن، تأثیر زیادی بر سلامت انسان و محیط زیست دارند، سبب شکل‌گیری ازن در لایه تروپوسفر شده و مه‌های غلیظ شهری آغشته از دود و بخار ناشی از واکنش‌های شیمیایی هیدروکربن‌ها را موجب می‌شوند. همچنین، اکسیدهای نیتروژن به همراه اکسیدهای گوگرد Sox)) از قبیل دی‌اکسیدگوگرد و تری‌اکسیدگوگرد، از زمینه‌سازهای اصلی بارش باران‌های اسیدی (یکی از معضلات بزرگ در سرتاسر دنیا) هستند.

به یُمن ظهور فناوری جدید و مصالح نوینی که می‌توانند به طور هم‌زمان، گردوخاک‌زدایی از سطوح را میسر کنند، دانشمندان گام‌های بزرگی در جهت بهبود کیفیت هوا برداشته‌اند. در این بین، به ویژه دی‌اکسید‌تیتانیوم فتوکاتالیزور در ترکیب با مواد پایه سیمانی و دیگر انواع مصالح ساختمانی، کارنامه خوبی از خود بر جای گذاشته است. استفاده از این ماده در کف‌سازی و روسازی پیاده‌روها، ثمربخش وکارآمد نشان داده است. البته میزان کارایی این روش در فرایند اکسیداسیون اکسیدهای نیتروژن و از بین بردن آن‌ها، به مؤلفه‌های متعددی از جمله درصد رطوبت نسبی هوا، میزان براقی و به تبع، بازتابش نور از روی سطوح، سرعت وزش باد و… بستگی دارد، اما در مجموع، بهره‌گیری از دی‌اکسیدتیتانیوم در کف‌پوش‌ها،کارنامه قبولی گرفته است.

کف‌سازی بلوار لین-آنتورپ بلژیک، طرح کف‌سازی فضای شهری با قابلیت پاک‌سازی هوا

کاشی تزئینی بلوار «لین-آنتورپ» بلژیک با فرم(multiangular) که الگوی آن از نقش‌های معماری منطقه شمال آفریقا مشتق شده، در این بلوار کف‌سازی شده است. با قابلیت‌های بسیار مجهز دی‌اکسیدتیتانیوم فتوکاتالیزورکه با کمک نور آفتاب و تجزیه اکسیداتیو، قادرست آلاینده‌های زیست‌محیطی مانند اکسیدنیتروژن را به یون‌های اسیدنیتریک بی‌اثر تبدیل کند. این روش را می‌توان در بسیاری از مناطق عرصه‌های شهری مورد استفاده قرار داد تا به کمک آن بتوان کاهش سطح آلودگی را در هوای شهرهای بزرگ و آلوده فراهم آورد و در عین حال می‌توان این کف‌سازی را بر روی تمام کاشی‌ها پیاده نمود که هم منظره شهری را بهبود بخشد و هم مهم‌تر از آن هوای آلوده محیط زیست را پاک‌سازی نماید.

شما میتوانید در اینستاگرام مطالب جدید ما را دنبال کنید

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا