دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مهندس ناظر

هر آنچه که مهندسین ناظر باید بدانند؟

هر آنچه که مهندسین ناظر باید بدانند؟

نکات برگزیده مطلب
  • آموزش مهندس ناظر
  • آموزش نظارت ساختمان
  • 10 نکته برای مهندس ناظر

آموزش مهندس ناظر :در مدتی که گروه همیارناظر مرجع حقوق مهندسی ایران Iran Engineering Law Authority به طور رسمی شروع به كار نموده است.

ضوابطی که توسط مهندسین ناظر باید رعایت شود

1-1 ـ رعایت بر و کف و ارتفاع مجاز و کلیه موارد مندرج در پروانه ساختمان و نقشه‌های مصوب شهرداری.

2-1 ـ رعایت نکات ایمنی به هنگام گودبرداری و حفاظت ساختمان‌های مجاور.

3-1 ـرعایت کلیه ضوابط فنی و ایستایی و مشخصات مندرج در نقشه‌های استراکچر.

4-1 ـ تکمیل فرم  گزارش  مهندس ناظر و تحویل آن به شهرداری ناحیه.

5-1 ـ گزارش موارد خلاف به شهرداری بلافاصله بعد از وقوع تخلف.

عدم ارسال گزارش به‌موقع مهندس ناظر

تبصره ـ هرگاه مهندسین ناظر برخلاف واقع گواهی نمایند یا تخلف را به‌موقع به شهرداری اعلام نکنند، بسته به نوع تخلف، بر اساس مقررات و مصوبات «شورای انتظامی» طبق تبصره 7 قانون ماده صد شهرداری‌ها با مهندسین ناظر برخورد خواهد شد.

تبصره هفت (ماده صد قانون شهرداری):

مقررات ملی ساختمان و نظارت بر حسن اجرای کامل مباحث مختلف مهندسان ناظر ساختمانی مکلف‌اند نسبت به عملیات اجرائی ساختمانی که با مسئولیت آن‌ها احداث می‌گردد ازلحاظ انطباق ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه‌ها و محاسبات فنی پیوست آن مستمراً نظارت کرده و در پایان کار مطابقت ساختمان را با پروانه و نقشه‌ها و محاسبات فنی گواهی نماید.

هرگاه مهندس ناظر برخلاف واقع گواهی نماید و یا تخلف را به‌موقع به شهرداری اعلام نکند و موضوع منتهی به طرح در کمسیون مندرج در تبصره یک ماده صد قانون شهرداری و صدور رأی بر جریمه یا تخریب ساختمان گردد، شهرداری مکلف است مراتب را به‌نظام معماری و ساختمانی منعکس نماید.

محکومیت شورای انتظامی

شورای انتظامی نظام مذکور موظف است مهندس ناظر را در صورت ثبوت تقصیر برابر قانون نظام معماری و ساختمانی حسب مورد با توجه به اهمیت موضوع شش ماه تا سه سال محرومیت از کار و درصورتی‌که مجدداًَ مرتکب تخلف شود که منجر به صدور رأی تخریب به‌وسیله کمسیون ماده صد گردد به حداکثر مجازات محکوم کند.

اعلام تخلف مهندس ناظر در جراید 

مراتب محکومیت از طریق شورای انتظامی سازمان نظام معماری و ساختمانی در پروانه اشتغال درج و دریکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار اعلام می‌گردد شهرداری مکلف است تا صدور رأی محکومیت به‌محض وقوف از تخلف مهندس ناظر و ارسال پرونده به کمسیون ماده صد به مدت حداکثر شش ماه از اخذ گواهی امضاء مهندس ناظر مربوطه برای ساختمان جهت پروانه ساختمان شهرداری خودداری نماید.

مأموران شهرداری و نظارت ساختمان‌ها

مأموران شهرداری نیز مکلف‌اند در مورد ساختمان‌ها نظارت نمایند و هرگاه از موارد تخلف در پروانه به‌موقع جلوگیری نکنند و یا در مورد صدور گواهی انطباق ساختمان با پروانه مرتکب تقصیری شوند طبق مقررات قانونی به تخلف آنان رسیدگی می‌شود

شکایت از مهندسان ناظر در دادگاه

درصورتی‌که عمل ارتکابی مهندسان ناظر و مأموران شهرداری واجد جنبه جزائی هم باشد ازاین‌جهت نیز قابل‌تعقیب خواهند بود.

مأموران اجرائیات شهرداری

در مواردی که شهرداری مکلف به جلوگیری از عملیات ساختمانی است و دستور شهرداری اجرا نشود می‌تواند با استفاده از مأموران اجرائیات خود و در صورت لزوم مأموران انتظامی برای متوقف ساختن عملیات ساختمانی اقدام نماید.

الزام مهندسان ناظر  به رعایت اصول ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی

به استناد مبحث سیزدهم و 12-2-2 مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان، مهندسان ناظر بر اجرای پروژه‌های ساختمانی نسبت به رعایت اصول ایمنی ناشی از برق‌گرفتگی و اجرای اصول تأسیسات برقی مسئول می‌باشند.

بر اساس بند 12-9-2 مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان، مهندسان ناظر بر اجرای پروژه‌های ساختمانی ملزم به رعایت ایمنی ساختمان‌های مجاور در هنگام گودبرداری و خاک‌برداری می‌باشند.

الزام مهندسان ناظر  به استفاده از مصالح استاندارد

از تاریخ 21/8/81 رعایت استاندارد بسیاری از مصالح ازجمله شن و ماسه به‌صورت الزامی درآمدهاست و بر اساس بند 5-2-3 مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان، مهندسان ناظر بر اجرای پروژه‌های ساختمانی نسبت به رعایت و به‌کارگیری مصالح مرغوب و استاندارد مسئول می‌باشند.

الزام مهندسان ناظر  به استفاده از دودکش و دریچه هوای تازه

به استناد  فصل 17-7 مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان، مهندسان ‹‹ طراح و ناظر ›› نسبت به رعایت قطر مناسب و اجرای صحیح دودکش‌ها و روش‌های تأمین هوای لازم برای احتراق و تهویه مسئول می‌باشند.

الزام مهندسان ناظر به رعایت مقررات مربوط به‌عبور لوله‌ها و مجراهای مدفون در بتن

بر اساس بند 9-1-11-8 مبحث نهم مقررات ملی ساختمان، مهندسان ناظر و طراح ملزم به رعایت مقررات مربوط به عبور لوله‌ها و مجراهای مدفون در بتن می‌باشند

الزام مهندسان ناظر در مواجه با احتمال خطر وقوع حادثه

بر اساس ماده 7 آئین‌نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی هرگاه مهندسان ناظر در ارتباط با نحوه اجرای عملیات ساختمانی ایراداتی مشاهده نمایند که احتمال خطر وقوع حادثه را در برداشته باشد باید فوراً مراتب را همراه باراهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های لازم کتباً به کارفرما یا کارفرمایان مربوطه اطلاع داده و رونوشت آن را به واحد کار و امور اجتماعی محل و مرجع صدور پروانه ساختمان تسلیم نمایند.

وظایف کارفرما در زمان اعلام‌خطر

کارفرما موظف است فوراً کار را در تمام یا قسمتی از کارگاه که موردایراد و اعلام‌خطر واقع‌شده، متوقف و کارگران را از محل خطر دور و اقدامات مقتضی در مورد رفع خطر به عمل آورد.

ابلاغ مهندس ناظر به مالک و شهرداری

مهندسان ناظر و طراح موظف به رعایت موارد فوق بوده و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی باید مراتب را به‌صورت کتبی به کارفرمای مربوطه ابلاغ و یک نسخه از آن به شهرداری منطقه و یک نسخه را به سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان ارسال نمایند.

آموزش مهندسین ناظر

همه  مهندسین از نبود یک مرجع کامل برای انجام امور نظارت گلایه کرده اند و حتی بعضی از دوستان پیشنهاد دادند که اگر می شود یک کتاب برای همین موضوع به چاپ برسانید که تمامی آنچه که یک مهندس ناظر باید بداند را به صورت فصل بندی شده درآن قرارداده شده باشد.

از همین جا فکر همیارناظری ها مشغول شد که یک راه حل برای این مشکل پیدا کنند که با توجه به وقت گیر بودن مراحل چاپ کتاب فعلا مشکل مهندسین تا حدی رفع شود.بنابراین تصمیم گرفتند یک صفحه در سایت همیارناظر در نظر گرفته بشود که به صورت  بخش بندی و کامل تمامی آنچه مهندسان باید بدانند را در اختیار  دیگر دوستان قرار دهند تا هم بتوان آن صفحه را بروز رسانی نمود و هم آنکه در اختیار تمامی دوستان در کل ایران قرار گرفته شود.

این صفحه هدیه ای کوچک به تمامی مهندسین ایران از طرف حامی آنها گروه همیارناظر

اگر مهندسین ناظر می خواهند نحوه نگارش دستور کار ، گزارش مرحله ای ، نکات کلیدی نظارت ، چک لیست بازدید مهندس ناظر  را آموزش ببینند حتما روی مرحله ی ساختمانی مندرج در جدول زیر کلیک نمایند.

با این استفاده از اطلاعات مندرج در این صفحات یک گام از دیگر مهندسین ناظر جلوتر باشید.

گفتنی است این گروه همیارناظر هم اکنون هیچ گونه کتابی چه به صورت الکترونیکی و یا چاپی انتشار نداده است و در صورتی که همیارناظر قصد انتشار کتاب یا جزوه ای را داشته باشد حتما از طریق سایت همیارناظر و یا کانال همیارناظراین گروه به صورت اختصاصی اطلاع داده خواهد شد.

ردیف عنوان مرحله لینک صفحه
۱

شروع به کار و تخریب

لینک
۲

گودبرداری

لینک 
۳

فونداسیون

لینک

۴

اسکلت

لینک

۵

سقف

لینک

۶

سفت کاری

لینک

۷

نازک کاری

لینک

۸

پایان کار

لینک

فرم ها و چک لیست ها و مباحث حقوق مهندسی یکی از ابزارهای مهم برای مهندسین ناظر، طراح و مجری در زمینه مستندسازی محسوب می گردد.

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست های ضروری برای مهندسین ناظر، طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    در خصوص نظارت ساختمان کتاب و منبع وجود دارد. یکی از آنها کتاب هندبوک نظارت ساختمانی هست که فصل اولش رو هم رایگان در اینترنت قرار داده است. از لینک زیر می توانید ببینید:
    http://neginomran.com/product/handbook-e-nezarat/

  2. باسلام و تشکر بابت مطالب خیلی مفیدتون.ایا امکان دانلود راهنمای جامع نطارت وجود داره؟کلیه فصلاش.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا