دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
تاسیسات برقی

اجرای قوطی برق

اجرای قوطی برق

ابزارآلات اجرای تأسیسات برقی قوطی های برق

زمان جانمایی قوطی برق و هر جعبه ای(جعبه تقسیم، تابلو کشش و…) بر روی دیوار برای اینکه در یک خط و در فاصله استاندارد اجرا شود، ابتدا لازم است، که این خط ایجاد شود، این خط به وسیله ابزار زیر ایجاد می گردد:

  • چاک‌لاین
  • شلنگ تراز
  • تراز لیزری

چاک‌لاین

کشیدن خط مستقیم و تراز بر روی دیوار و سطوح بزرگ بدون استفاده از چاک‌لاین بسیار دشوار می‌باشد. چاک‌لاین شامل یک قوطی فلزی یا پلاستیکی حاوی پودر به همراه 5 تا 15 متر ریسمان می‌باشد به‌طوری‌که یک چنگک فلزی در ابتدای ریسمان و دستگیره‌ای گردان به منظور جمع کردن ریسمان بر روی بدنه قوطی قرار دارد. بدنه چاک‌لاین به‌نحوی طراحی شده که اگر از چنگکش آویزان شود از آن می‌توان به عنوان شاقول استفاده نمود. پودر چاک‌لاین، گچ هایی به رنگ آبی، قرمز، اخرا و سفید می‌باشد که جهت خط انداختن بر روی سطح استفاده می‌شود.

شلنگ تراز

شلنگ تراز در اصل شلنگی نازک به قطر تقریباً یک سانتی‌متر است که از آن جهت ترازیابی دو سطح یا دو نقطه که نسبت به هم دارای پستی و بلندی هستند؛ استفاده می‌گردد. شلنگ تراز در تراز کردن از قانون ظروف به هم پیوسته استفاده می‌نماید.

زمان استفاده از شلنگ تراز باید به نکات زیر توجه شود.
  1. از تکان‌های شدید و جابه‌جایی‌های ناگهانی شلنگ اجتناب شود.
  2. حتی‌الامکان از شلنگ تراز شفاف استفاده شود.
  3. در هوای خیلی سرد، خیلی گرم و بارانی از شلنگ تراز استفاده نشود.
  4. شلنگ تراز با طول بالا استفاده نشود زیرا طول زیاد از حد علاوه بر دست و پا گیر شدن و احتمال پیچ‌خوردگی بالا سبب تداخل در دقت کار نیز می‌شود.
  5. از شلنگ تراز برای به دست آوردن نقاط هم‌تراز نزدیک به هم استفاده شود.

تراز لیزری

تراز لیزری با استفاده از نور لیزر، خطوط عمود بر هم ایجاد می‌نماید. تراز لیزری در دو نوع روتاری (چرخشی) و ثابت در بازار موجود می‌باشد. ترازهای ثابت برای بردهای کمتر از 60 متر طراحی شده و روتاری‌ها تا 1000 متر را پوشش می‌دهند.


جانمایی قوطی های برق

در کف سازی طبقات، کف در حدود 15 الی20 سانتی‌متر از محل خود بالاتر می آید که به آن کف تمام شده گفته می شود. به دلیل این‌که مرحله لوله کشی قبل از اجرای کف سازی می‌باشد، پیمان‌کاران برق، در هنگام نصب قوطی‌ و جعبه‌های برق مجموع ارتفاع استاندارد و ارتفاع کف‌سازی را ملاک اندازه‌گیری‌های خود قرار می‌دهند. به عنوان مثال ارتفاع استاندارد نصب کلید بین 110 الی 120 سانتی‌متر از کف تمام شده است از اینرو جانمایی کلید، تقریباً در ارتفاع 130 سانتی‌متر از کف در نظر گرفته می شود. جانمایی قوطی های برق از دو طریق زیر امکان‌پذیر است:

 

  1. شلنگ تراز و چاک لاین
  2. تراز لیزری و چاک لاین

ایجاد خطوط هم تراز

  • خطوط هم تراز برای جانمایی قوطی برق با شلنگ تراز و چاک لاین
  • ایجاد خط تراز برای کلید با استفاده از تراز لیزری

خطوط هم تراز برای جانمایی قوطی برق با شلنگ تراز و چاک لاین

  1. ابتدا شلنگ تراز با آب پر می شود به گونه ای که هیچ هوایی دورن آن نفوذ نکند.
  2. با کنار هم قراردادن دو سر شلنگ تراز، از قرار گرفتن هم سطح آب در هر دو سمت شلنگ اطمینان حاصل می شود.
  3. جهت ایجاد خط تراز برای کلید، در ارتفاع 130 سانتی‌متری از کف تمام شده علامت گذاری انجام می شود. لازم به ذکر است که علامت گذاری، هم از کف و هم از سقف قابل انجام است ولی دقت اندازه گیری از سقف بیشتر است. در صورت اندازه گیری از سقف باید اندازه دقیق ارتفاع سقف تا کف در اختیار باشد تا ارتفاع نصب کلید از 130 سانتی‌مترکم‌تر نشود و عدد اندازه گیری صحیح از سقف به دست آید.
  4. در هنگام استفاده از شلنگ تراز، نیاز به دو نفر است به‌طوری‌که هر نفر یک سمت از شلنگ را نگه می دارد. نفر اول در محل مبنا و نفر دوم در مکانی که نیاز به مشخص شدن کد ارتفاعی برای آن است، قرار می گیرد.
  5. کد ارتفاعی با استفاده از متر یا هر ابزار اندازه گیری، در محل مبنا علامت گذاری می شود و نفر اول سر شلنگ در دست خود را بر روی آن قرار می دهد و با بالا و پایین نمودن آن، سعی در هم سطح نمودن آب بر روی کد ارتفاعی در محل مبنا می کند. در هنگام هم سطح شدن آب با محل مبنا، سطح آب در سر دوم شلنگ، برابر با کد ارتفاعی محل مبنا خواهد شد.
  6. کد ارتفاعی در هر دو طرف علامت گذاری می شود و چاک لاین جهت ایجاد خط تراز استفاده می شود.
  7. محفظه چاک لاین به آرامی تکان داده می شود تا گچ به طور یکنواخت درون محفظه پخش شود.
  8. بدون آن که نخ به دیوار برخورد کند یک نفر، چنگک چاک لاین را در نقطه علامت گذاری شده مبنا قرار می دهد و نفر دیگر محفظه را به سمت انتهای مسیر و بر روی نقطه علامت گذاری شده دوم انتقال می دهد.
  9. نفر سوم به آرامی نخ را خلاف جهت دیوار می کشد و رها می نماید. در این حالت نخ در مسیر برگشت خود به دلیل برخورد با دیوار یک خط مستقیم بر روی آن ایجاد می نماید.

نحوه ایجاد خط تراز برای کلید با استفاده از تراز لیزری

  1. نقطه ای در فاصله 130 سانتی‌متر از کف علامت گذاری و تراز لیزری بر روی آن تنظیم می شود. تراز لیزری قادر به تراز نمودن خود نسبت به محیط است به طوری که اگر لیزر، تراز باشد، خط قرمز ثابتی بر روی دیوار ایجاد و در غیر این صورت خط به صورت چشمک زن ظاهر می شود.
  2. به دلیل تمام شدن سریع باطری تراز لیزری، ابتدا و انتهای خط لیزر ایجاد شده بر روی دیوار علامت گذاری و تراز خاموش می شود.
  3. با استفاده از چاک لاین خط بر روی دیوار ایجاد می گردد.

نکات جانمایی قوطی های برق

  • ارتفاع قوطی پریز، آنتن و تلفن، از کف تمام شده حداقل 30 سانتی‌متر می باشد.
  • جعبه تابلو مینیاتوری واحد در فاصله 140 سانتی‌متر از کف تمام شده نصب می شود بنابراین 30 سانتی‌متر از جانمایی قوطی کلیدها بالاتر است. در واحدهای هوشمند که ابعاد جعبه تابلو بزرگتر است بهتر است وسط تابلو در فاصله140 سانتی‌متری از کف در نظر گرفته شود.
  • جانمایی قوطی ها ، جعبه های تقسیم و جعبه های کشش باید با رعایت حداقل فواصل استاندارد، مطابق با نقشه و درخواست مالک انجام شود.

آخرین ویرایش: 1401/10/13

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

منبع
fanfaraz

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا