دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
تاسیسات برقی

ایمنی در سیستم برق ساختمان

ایمنی در سیستم برق ساختمان

ایمنی در سیستم برق ساختمان

سایت همیار ناظر مرجع حقوق مهندسی ایران

اقداماتی که باید جهت دستیابی به روش عملی و اجرایی پوشش استانداردهای ایمنی در ابنیه در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  1. استفاده از پریزهای با اتصال زمین در کلیه ساختمان‌ها اعم از مسکونی، تجاری و اداری اجباری گردد. کنترل این مورد پس از اجرا به سهولت و بدون صرف هزینه زیادی، قابل پیگیری می‌باشد.

  2. قوانین و مقررات لازم در مورد رعایت ایمنی الکتریکی و آتش‌سوزی و ارایه نقشه تاسیسات الکتریکی برای کلیه ساختمان‌ها (مانند نقشه‌های معماری و سازه) با امضای مجاز مهندسین برق و کنترل آن توسط افراد و سازمان‌های ذیصلاح در مرحله صدور پروانه، در طول اجرا و در هنگام صدور گواهی پایان کار وضع شود. لازم به توضیح است که در اغلب کشورهای پیشرفته جهان، مفهوم پایان کار فقط کنترل عدول از میزان زیربنای مجاز و غیره نیست بلکه ارگان‌های مسوول قبل از بررسی نکات ایمنی در ساختمان‌ها، اجازه سکونت (نه فقط گواهی پایان کار) را صادر نمی‌نمایند. توصیه می‌شود در ایران نیز بدین صورت عمل شود. رعایت این موضوع به هیچ وجه غیر ممکن نمی‌باشد.

  3. شرکت‌های برق منطقه‌ای و سازمان‌های ذیربط ایمنی، مسوول آزمایش سیستم اتصال زمین کلیه ساختمان‌ها و ابنیه قبل از وصل انشعابات برق گردند و تا قبل از دستیابی به شرایط مطلوب از اتصال انشعاب خودداری نمایند.

  4. تولید پریزها، دوشاخه‌ها و سایر تجهیزات الکتریکی و حتی واردات آنها به شدت تحت کنترل ارگان‌های مسوول قرار گیرد و جریمه‌های سنگین در صورت مشاهده نمونه‌های غیر استاندارد از هر کارخانه‌ای در نظر گرفته شود.

  5. تولید تابلوهای توزیع برق نیز به شدت تحت کنترل ارگان‌های مسوول قرار گیرد و در صورت مشاهده تخلف، اقدامات قانونی جهت متوقف نمودن تولید کارخانه صورت گیرد.

  6. لزوم نصب کلیدهای حفاظت در مقابل نشت جریان، توسط ارگان‌های مسوول بررسی شده و استفاده از آنها به ویژه در آپارتمان‌ها، منازل مسکونی، مهدکودک‌ها و کارخانجات اجباری گردد. ذکر این نکته نیز ضروری است که در صورت نصب این کلیدها در تابلوهای توزیع، عملا اجرای صحیح برق‌رسانی و اتصال زمین آن ساختمان و ابنیه کنترل شده و در این شرایط نیازی به کنترل از طرف شرکت‌های برق منطقه‌ای احساس نمی‌شود.

  7. کمیته‌ای متشکل از کارشناسان ارگان‌های مسوول ایمنی (نظیر آتش‌نشانی)، مهندسان و استادان دانشگاه‌ها تشکیل شود و مقررات واحدی تدوین نماید که رعایت آن از طرف کلیه سازمان‌ها مانند آتش‌نشانی، شهرداری‌ها، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه، مهندسان مشاور، شرکت‌های برق منطقه‌ای و غیره اجباری و الزامی باشد. به عبارت دیگر مسوولین صدور گواهی پایان کار ملزم به بررسی مطابقت تاسیسات اجرا شده با مقررات فوق‌الذکر و صدور گواهی در صورت رعایت مقررات باشند. طبیعی است که کمیته تشکیل شده می‌تواند با استفاده از کدهای بین‌المللی مانند ۳۶۴- IEC و با توجه به شرایط جوی و آب و هوایی مناطق مختلف ایران و نوع عملکرد ابنیه و ساختمان نسبت به تدوین مقررات عمل نماید.

  8. نسبت به تعویض پریزهای معمولی با پریزهای دارای اتصال زمین در ساختمان‌های موجود و سیم‌کشی برای اتصال به زمین اقدام شود. این عمل به دلیل هزینه پایین آن قابل اجرا و پیگیری است.

  9. کلید اتوماتیک کنترل نشت جریان منظور شود. البته این عمل به دلیل حساسیت کلید و وجود نشتی‌های قابل توجه در ساختمان‌ها، مشکلات بسیار دارد؛ چرا که سیم‌کشی‌ها اغلب فرسوده هستند و مطابق با اصول استاندارد نمی‌باشند. لذا در صورت نصب کلید، جریان برق مرتبا قطع می‌شود. به هر حال می‌توان نصب کلید را حداقل در ساختمان‌های عمومی و کارخانجات اجباری نمود؛ حتی اگر به قیمت تعویض کلیه سیم‌کشی‌ها تمام شود.

آیا میدانید درصورت ریزش گود و ازبین رفتن شخصی پرونده شما به دادگاه جنائی ارسال می شود
از خطرات کار نظارت و حقوق اولیه خود آگاه شوید
لطفا در مورد کارهایی که در طول روز انجام میدهید کمی تامل و تفکر کنید .
طبق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی تمامی کسانی در وقوع جرم مقصر هستند باید مجازات شوند

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا