دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
تاسیسات برقی

نکات کلیدی سیستم اعلام حریق ویژه مهندسین تاسیسات برقی

نکات کلیدی سیستم اعلام حریق ویژه مهندسین تاسیسات برقی

نصب آشكار سازهای دود در ساختمان های مسكونی 5 طبقه و بيشتر (از كف زمين) ساختمانهای اداری، تجاری، خدمات عمومی، بيمارستان ها، درمانگاه ها و مراكز اجتماع در تمامی اتاق خواب ها و مناطق مجاور به آنها الزامی می باشد.

نکات کلیدی سیستم اعلام حریق به شرح ذیل می باشد:

 

  1. در پلكان ها، آسانسور و چاه آسانسور نيز همچنين و شستی در مجاورت پله و جعبه آتش نشاني جايگذاری می گردد كه در مقررات ملی 13-8 -0 -7ذكر شده است.
  2. آشكارسازهاي دود علاوه بر باتري بايد با استفاده از سيم هاي برق به انشعاب برق ساختمان نيز متصل باشد. آشكارسازهاي دود بايد به يكديگر متصل بوده و زنگ هشدار آن ها در داخل اتاق هايخواب قابل شنيدن باشد.
  3. در مورد نوع سيم به كار رفته در مدارات اعلام حريق در مقررات ملي ايران صراحتي وجود ندارد ولي بعضي از استانداردهاي جهاني مانند BS ،كابل shield را لازم دانسته اند.
  4. توصيه مي شود در انتهاي لوله وارده به آشكارساز و ساير تجهيزات اعلام حريق از جعبه تقسيم استفاده گردد.
  5. محل قرار گرفتن تابلوي اعلام حريق بايد به گونه اي باشد كه به هنگام حريق مأموران آتشنشانی بدون در خطر قرار گرفتن آن را رؤيت نمايند. بنابراين مجاورت درهاي ورودی برایاين محل توصيه مي گردد.
  6. استفاده از لوله فولادي براي سيستم اعلام حريق مطابق مقررات ضرورتی ندارد.
  7. مراكز سيستم اعلام حريق بايد از نوع تحت مراقبت دائم باشد، به گونه ای كه عمل يكي ازدتكتورها سبب بر هم خوردن تعادل مدار و در نتيجه اعلام حريق در آن مدار شود.
  8. قطعي يا بروز اتصالي در هر مدار بايد به نحوي مطلوب ثبت و اعلام شود. بروز خرابي، از هرنوع، در يك مدار (زون) نبايد سبب از كار افتادن ساير مدارها يا كل سيستم شود.
  9. هر مركز بايد به وسائل تأمين نيروي ايمني مخصوص به خود (باطري) با كليه لوازم ومتعلقات مربوط، مانند دستگاه شارژ كننده و غيره، مجهز باشد تا سيستم در همه احوالآماده به كار باشد.
  10. مركز سيستم اعلام حريق بايد در محلي كه خارج از دسترس عموم است نصب شود و بهطور شبانه روزي تحت مراقبت افراد كارآزموده باشد.
  11. كليه مدارهاي سيستم اعلام حريق بايد مستقل از ساير سيستم ها كشيده شود و فقط درمواردي كه بين مركز اعلام حريق و ايستگاه آتش نشاني ارتباط وجود دارد، مي توان ازمدارهاي سيستم تلفن براي اين منظور استفاده كرد. كليه مقررات شركت تلفن در اين موردبايد رعايت شود.
  12. در ساختمان هايي كه به سيستم اعلام حريق مجهز مي شوند، علاوه بر محل هاي نصب انواع دتكتورها بر حسب ضرورت، در محل هاي زير نيز بايد دتكتور مناسب (دودي ياحرارتي) نصب شود:
    الف) اتاق هاي ترانسفورماتور، اتاق هاي تابلوها (اتاق هاي برق)
    ب) اتاق هاي مربوط به تأسيسات مكانيكي
    ج) موتورخانه آسانسور و چاه آسانسور (مبحث 15 -آسانسورها و پله هاي برقي ديده مي شود)
    د) كريدورها و راه پله ها
    هـ) اتاق مركز تلفن و سيستم هاي جريان ضعيف
  13. وسائل صوتي اعلام حريق (آژير، بوق، زنگ و نظاير آن) بايد از انواعي باشند و نيز محلنصب آنها در فضاهاي عمومي ساختمان بايد به نحوي انتخاب شود كه هنگام بروز حريق،صداي آنها به سهولت در دورترين نقاط ساختمان قابل شنيدن باشد.

آخرین ویرایش: 1399/05/04

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. چک لیست جامع نظارت تاسیسات برقی
  2. نکات کلیدی لوله کشی تاسیسات برقی ساختمان ویژه مهندسین تاسیسات برقی
  3. مجموعه قوانین نظارتی تاسیسات برق ساختمان
  4. آموزش نقشه خوانی و ضرورت آن برای مهندسین ناظر،طراح ومجری (۴)
  5. همبندی چیست و نکات کلیدی و دستورالعمل آن ویژه مهندسین ناظر تاسیسات برقی
  6. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  7. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  8. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا