دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مهندس ناظر

بخشنامه نیلینگ منوط شدن صدور گواهي ساختماني به اخذ رضايت املاك مجاور

بخشنامه نیلینگ منوط شدن صدور گواهي ساختماني به اخذ رضايت املاك مجاور

مثال :  برای ساخت ساختمانی بلندمرتبه جهت تأمین پارکینگ  نیاز به احداث چندین طبقه زیرزمین است و جهت احداث زیرزمین   باید گودبرداری به عمق ۲۰ متر انجام پذیرد تا  پروانه ساختمانی صادر می‌شود.

  • با توجه به عمق گودبرداری اولین و اقتصادی‌ترین روشی که به ذهن هر سازنده‌ای  می‌رسد اجرای روش نیلینگ برای تحکیم هم‌جواری‌ها و دیواره‌های گود است.
  • درروش نیلینگ و انکراژ با حفاری زیر ساختمان‌های مجاور و  با استفاده از میخکوبی‌های طویل و متعدد نیاز است.
  • حال با توجه به اینکه طبق قانون فعلی شش‌دانگ  زیر هر ساختمان یا زمینی تا هسته کره زمین متعلق به صاحب آن است، درنتیجه با اجرای عملیات نیلینگ شما به حرز و زمین وی تجاوز کرده‌اید.
  • درصورتی‌که قبل از انجام نیلینگ از مالک یا مالکین آن رضایت محضری گرفته باشید (که معمولاً درازای اخذ پول رضایت می‌دهند)، قانون با شما کاری نخواهد داشت.

اما اگر بدون رضایت محضری هم‌جواری‌ها اقدام به اجرای نیلینگ نمودید؛

  • مالکین آن زمین می‌توانند به دو روش زیر علیه شما اقامه دعوا کنند:

 

  • شکایت حقوقی نیلینگ: همسایه با مراجعه به دادگاه عمومی و جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری از شما شکایت می‌کند و مدعی می‌گردد که چنانچه بعدها بنده بخواهم در زمین خودم ساختمانی اجرا کنم، هزینه بازنمودن این نیل‌ها A ریال می‌گردد.(که هزینه‌های اخذشده در چندین پرونده مشابه حدود 1.5  میلیارد تومان بوده است)
  • شکایت کیفری نیلینگ : همسایه با مراجعه به دادگاه کیفری و جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری از شما شکایت می‌کند و مدعی می‌گردد شما به زمین و حرز او تجاوز کرده‌اید (مانند دزدی که بدون اجازه و رضایت صاحب‌ملک وارد خانه‌ی او می‌شود) و درنتیجه در اولین مرحله برای کارفرما یا در صورت وجود مجری صاحب صلاحیت مندرج در پروانه، برای مهندس مجری قرارِ تعقیب صادر کرده و در پی آن نامبردگان را بازداشت می‌کنند.

 

نکته اول: اگر همسایه حاضر به دادن رضایت محضری به‌هیچ‌وجه نشد، اصلاً توصیه نمی‌شود از روش نیلینگ استفاده کنید و شما می‌بایستی با مراجعه به مهندس محاسب نسبت به تغییر سیستم سازه نگهبان به روش بارت (اجرای دیوار حائل بتنی از بالا به پایین) یا روش خرپا و مهار متقابل و غیره اقدام کنید.

 

نکته دوم: اگر همسایه حاضر به دادن رضایت شد:

شما در جایگاه کارفرما یا مجری صاحب صلاحیت می‌بایستی در متن رضایت‌نامه محضری و مصالحه این بند را حتماً لحاظ کنید: مالک (رضایت دهنده) متعهد می‌گردد درصورتی‌که ملک خود را در آینده به شخص ثالثی واگذار نماید، حتماً خریدار را از موضوع مطلع کند و همچنین به وراث خود نیز اطلاع دهد.

در تاریخ 5مهر ماه 1396رياست سازمان نظام مهندسي استان تهران به شهرداري تهران نامه اي مبني بر نيلينگ ثبت نمود.

موضوع نامه :

درخواست منوط شدن صدور پروانه ساختماني و گواهي هاي عدم خلاف و پايان كار

به اخذ رضايت نامه محضري از مالكين املاك مجاور در خصوص ساخت و ساز هايي كه

تحكيم و پايداري جداره هاي گود آنها به روش هاي ميخ كوبي يا ميل مهار (نيلينگ و يا انكراژ)انجام خواهد شد و يا انجام شده است.

متن نامه به شرح ذيل است:

“با سلام

احتراما, از آنجایی که تحکیم و پایداری جداره گود بسیاری از ساخت و ساز های شهری به روش های میخ کوبی و میل مهار در حریم املاک مجاور و بدون اخذ رضایت نامه مختصری از مالکین املاک مذکور صورت پذیرفته و در نتیجه این امر ضمن ایجاد مشکلات فراوان برای این سازمان و مراجع صدور پروانه ,

  • با استناد به مفاد ماده 38 قانون مدنی (مالکیت زمین مستلزم مالکیت فضای محاذی آن است تا هر کجا با رود و همچنین نسبت به زیر زمین بالجمله مالک حق هرگونه تصرف در هوا و فراز گرفتن دارد مگر آن چه را قانون استثنا کرده باشد

)موجب طرح دعاوی متعدد نیز در محاکم قضایی میگردد.

لذا شایسته است کلیه مناطق 22 گانه تابعه مراتب مشروحه ذیل را ابلاغ فرمایید:

1-چنانچه در نقشه های ارائه شده توسط طراح متقاضی پروانه ساختمان , تحکیم جداره گود به روش میخ کوبی ( نیلینگ ) و یا میل مهار در املاک مجاور طراحی شده است . صدور پروانه ساختمان می بایست پس از ارائه رضایت نامه مختصری از مالکین املاک مزبور به مرع صدور پروانه (شهرداری )صورت پذیرد.

2-در صورتی که پس از صدور پروانه ساختمانی عملیات تحکیم جداره گود به روش های میخ کوبی و یا میل مهار انجام و رضایت نامه مختصری از مالکین املاک مجاور اخذ نشده باشد در این صورت نیز صدور گواهی های عدم خلاف و یا پایانکار می بایست پس از ارائه رضایت نامه مذکور به مرجع صدور پروانه (شهرداری)صورت پذیرد.

در خاتمه پیشاپیش از دستور عاجلی که در مورد اجابت درخواست به عمل آمده صادر خواهید فرمود سپاسگزاری می نماید.”

[button color=”red” size=”small” link=”https://hamyarnazer.com/wp-content/uploads/2017/09/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D9%85%D8%AA%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%D9%8A%D9%86%D9%8A%D9%84%D9%8A%D9%86%DA%AF.jpg” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]دانلود اصل متن نامه نظام مهندسي( نيلينگ )[/button]

مطالب مرتبط:

[button color=”red” size=”small” link=”https://hamyarnazer.com/%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%AF/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]حقوق مهندسي نيلينگ[/button]

https://bit.ly/31lD2u2

آخرین ویرایش: 1399/05/22

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. روش دوخت به پشت (نیلینگ) ومزایا و معایب آن 1399
  2. نکاتی در خصوص طراحی گودبرداری به روش نیلینگ و انکراژ
  3. نکات کلیدی نیلینگ و نحوه گزارش دهی مهندس ناظر
  4. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  5. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  6. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا