دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مهندس ناظر

توصیه های ایمنی در پایدار سازی گود

توصیه های ایمنی در پایدار سازی گود

توصیه های  ایمنی در پایدار سازی گود

اثر آب :

آب از عواملی است که بر نیروهایی که بر سازه نگهبان وارد می شود اثر مهمی دارد . البته در اکثر نواحی شهر تهران سطح آب زیرزمینی پایین است و بندرت آب زیرزمینی بر سازه نگهبان تاثیر تخریبی می گذارد . در هرحال در صورت برخورد با آب نیز به دلیل انجام عملیات گود برداری به صورت مرحله ای و همچنین استفاده از الوار در جداره گود آب موجود زهکشی شده و فشار آب مستهلک شده فرض می شود .با توجه به بررسی های موردی بر روی دیوار های مسلح شده با سیستم های نیلینگ وجود آب در خاک مجاور گود تا ۷۰ درصد بر تغییر شکل دیوار تاثیر منفی و تا ۵ درصد در پایداری دیوار تاثیر منفی میگذارد که خود نشان دهنده ناگواری وجود آب در دیواره گود می باشد.در این شرایط باید چاههای زهکشی طراحی شود تا آب جمع شده سریعا تخلیه شود.

۱

توصیه های ایمنی در گود برداری:

 

1-قبل از شروع عملیات گود برداری بایستی  با همکاری سازمان های ذیربط جریان برق وگاز و آب و سایر سرویسهای مشابه در محل گودبرداری قطع شود. چنانچه محل گود در نزدیکی ایستگاه آتش نشانی قرار گرفته باشد بایستی قبلا مراتب را به اطلاع آن ایستگاه رسانده باشیم.

۲-قبل از گود برداری باید کلیه اشیای زاید مانند درخت، تخته سنگ و ضایعات ساختمانی که ممکن است موجب حادثه شود از گود خارج شود.

۳-درصورت وجود دستگاه های برقی مانند الکترو موتور و دستگاه تخلیه آب و … اینگونه دستگاه ها بایستی مجهز به  وسایل حفاظتی مناسب باشند.

۴-هنگامی که گود برداری در مجاورت سازه همسایه اندکی از زیر پی آن سازه تجاوز کند ساختمان مجاور در خطر است و باید سریعا برای پایدارسازی دیواره اقدام شود . دید نادرست در زمینه گودبرداری این است که بدون مهار نیز برای سازه مجاور اتفاقی نخواهد افتاد اما از نظر فنی اگر هم برای سازه مجاور حادثه ای رخ ندهد ما به شکل نادرست درحال استفاده از ظرفیت باربری جانبی آن سازه هستیم که قطع به یقین در صورت بروز زلزله آن سازه قدرت مقاومت نخواهد داشت. و تخریب خواهد شد. درصورتی که اگر گود ما با تمهیدات پایدار می شد سازه مجاور نیز در زلزله مقاومت مناسبی از خود نشان میداد.

۲

۵-در حفاری و خاکبرداری با عمق بیش از ۱۲۰ سانتی متر که خطر ریزش یا لغزش دیوار وجود داشته باشد لازم است تمهیدات لازم ایمنی به عمل آید مگر اینکه شیب دیواره از زاویه شیب طبیعی خاک کمتر باشد.

۶-در صورت  وجود احتمال سازه زیرزمینی مانند قنات و… بهتر است نقشه سازه های زیرسطحی بررسی شود . زیرا سازه ای مثل قنات اگر در زیر سازه پر نشود با تکمیل سازه و افزایش باربری روی خاک . قنات اگر در حباب تنش سازه چند طبقه ای قرار گیرد شروع به ریزش کرده و کم کم به زیر فنداسیون خواهد رسید و اگر ما از پی نواری استفاده کرده باشیم در محل چشمه فروریزش اتفاق می افتد که می تواند یک خودرو را به درون خود بکشاند.

۳

۴

 

۷-در مناطقی از شهر که سطح آب زیرزمینی بالا است( جنوب شهر) میتواند از داخل چاله آسانسور و انباری ها و حتی از داخل بتن وجود آب را احساس کرد در این موارد توصیه می شود از ژِئو ممبرین که عایق جریان آب است  که از ژئوسنتتیک های ارزان قیمت است و تعبیه زهکش هایی آب را از زیر پی به بیرون از سازه منتقل کرد.

۵

  (عمق آب زیرزمینی در خیابان دولت در ۱۰ متری زمین)

۸-بعد از وقوع بارندگی، طوفان، سیل و زلزله باید محل گودبرداری بازدید شود تا در نقاطی که خطر ریزش یا لغزش دیواره وجود دارد با استفاده از شمع ،سپرو یا چوب بست دیواره تحکیم و تثبیت گردد.

۹- در مواردی که گود برداری در مجاورت خطوط راه آهن، شاهراه ها و یا مراکزی که تولید ارتعاش مینماید انجام گردد باید تدابیر احتیاطی کافی برای جلوگیری از ریزش اتخاذ گردد.

۱۰-مصالح حاصل از گود برداری نباید به فاصله کمتر از نیم متر از لبه گود ریخته شود.

۱۱-در زمانی که گود برداری در فصل سرما نیز ادامه دارد حتما باید دارای زهکش جانبی باشد و در مواقع بارندگی شدید روی دیواره های گود پلاستیک کشیده شود  تا آب به راحتی و بدون برخورد با خاک به درون زهکش ها منتقل شود.

گردآونده: آقای مهندس اسلامی – کارشناس ژئوتکنیک

 

کانال همیارناظر

جهت عضویت در  مگاگروه  تلگرام همیار ناظر اینجا کلیک نمائید

کانال همیارناظر

 

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا