دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

خسارت پذيری ساختمان های بتن آرمه با ديوار برشی

خسارت پذيری ساختمان های بتن آرمه با ديوار برشی

  • احداث ديوار برشي چه در ساختمانهاي بلند و چه در متوسط و حتي در ساختمانهاي كوتاه موجب مي شود كه مقاومت ساختمان بطور قابل توجهي افزايش يابد و در مقايسه با ساختن قابهاي خمشي اقتصادي تر خواهد بود و بهترين شيوه براي كنترل خيز جانبي ساختمانها مي باشد.
  • امروزه بخوبي ميتوان از ديوارهاي برشي در كنار قابهاي خمشي به نحوي استفاده كرد كه رفتار مجموعه سازه نرم ، مقاوم و شكل پذير باشد.
  • در غالب موارد ديوارهاي برشي قادرند بيشترين سهم نيروي برش پايه را تحمل كنند كه موجب افزايش چشمگير سختي ساختمان و كاهش قابل ملاحظه خسارت به عناصر غيرسازه اي مي گردند و همچنين ديوارهاي برشي قادرند حتي پس از پذيرش تركهاي زياد ، بارهاي ثقلي ساختمان را تحمل كنند كه ستون ها فاقد چنين خاصيتي هستند و در كل چنين عواملي ديوارهاي برشي را قابل اطمينان تر از قابهاي خمشي ساخته است.

مدلسازی اعضای سازه ای

الف.المانهاي تير
اعضاي تير بصورت يك فنر خمشي ساده به نحوي مدل سازي مي شوند كه اثر تغيير شكل هاي برشي در آن به كمك يك فنر معادل درگير مي باشد و نيزفرض مي شود كه اين فنربه صورت سري با فنر خمشي عمل مي كند.
ب .المانهاي ستون
المانهاي ستون نيز مشابه المانهاي تير به صورت فنرهاي خمشي مدل مي شوند و اثر تغيير شكل هاي برشي به وسيله فنر معادل سري شده با آنها در نظر گرفته مي شود تغيير شكل هاي محوري ستونها در محاسبات منظور مي شود اما از اندركنش آن با لنگر خمشي صرفنظر مي شود ولي به هر حال بصورت يك فنريك بعدي ديگربصورت غيردرگيرعمل مي كند.
پ.ديوار برشي
مدل سازي ديوار برشي به كمك يك فنربرشي ويك فنر خمشي كه بصورت سري به هم متصل هستند معرفي مي شود.
عوامل مؤثر در مقاومت و تغيير شكل اعضاي ديوار برشي شامل رفتار خمشي و رفتار برشي آن مي باشد. مشخصه هاي تغيير شكل خمشي با استفاده از مدل رشته اي در نظر گرفته مي شود. و همچنين مدل رفتار برشي غيرارتجاعي در ديوارهاي برشي براساس تحليل بر روي تعداد زيادي از نتايج آزمايشگاهي بدست آمده است. يكي از المانهايي كه بر اعضاي ديوار برشي متصل مي باشد ستون لبه مي باشد . رفتار اين اعضاء نخست به تغيير شكل ديوار برشي بستگي دارد و بنابراين بصورت جداگانه با يك فنرمحوري يك بعدي مدلسازي مي شود


كاليبراسيون شاخص خسارت در كل ساختمان

كاليبراسيون شاخص خسارت در كل ساختمان


نتيجه گیری

  • بيشترين شاخص خسارت محلي به ترتيب در ديوار ـ تيرـ ستون ديده مي شود.
  • در ساختمان هاي بلند مرتبه رفتار سيستم قاب ـ ديوار در برابر زلزله هاي مختلف بهتر از رفتار ساختمان هاي با ارتفاع متوسط مي باشد. چرا كه عموماًدرصد تشكيل مفاصل پلاستيك و ميزان شاخص خسارت در اعضاء مختلف ساختمان هاي بلند مرتبه كمتراست.
  • بيشترين تغييرمكان نسبي در ساختمانهاي با ارتفاع متوسط در يكي از 3 طبقه پايين ودر ساختمان هاي بلند مرتبه در يكي از طبقات مياني رخ خواهدداد.
  • در ساختمان هاي با ارتفاع متوسط درصد تشكيل مفصل پلاستيك در ديوارها بيشتر از تيرها و ستونها مي باشد.
  • در ساختمان هاي بلند مرتبه تشكيل مفصل پلاستيك بسته به شتاب نگاشت هاي مختلف گاهي در ديوار بيشتراست و گاهي در تير، ولي آنچه مسلماست درصد وقوع مفصل پلاستيك در ستون ها بسيار پايين تراز دو المان ديگراست.

آخرین ویرایش: 1399/04/11

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست های ضروری برای مهندسین ناظر، طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر
  4. طراحی دیوارهای برشی بتنی
  5. محاسبات سرانگشتی طراحی دیوار برشی

منبع
بررسي خسارت پذيري ساختمانهاي بتن آرمه با ديوار برشي بر اساس شاخص پارك- انگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا