دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
ابلاغیه و اطلاعیه ها

دستور العمل طراحی سازه ای و الزامات و ضوابط عملکردی و اجرایی

دستور العمل طراحی سازه ای و الزامات و ضوابط عملکردی و اجرایی

دستور العمل طراحی سازه ای و الزامات و ضوابط عملکردی و اجرایی

با همکاری بخش مهندسی سازه و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، «دستورالعمل طراحی سازه‌ای و الزامات و ضوابط عملکردی و اجرایی نمای خارجی ساختمان‌ها» به عنوان ضابطه شماره ۷۱۴ امور نظام فنی و اجرایی ابلاغ گردید و رعایت مفاد آن از تاریخ ۹۵/۱۰/۰۱ الزامی است.

این دستورالعمل به استناد ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه و مواد ۶ و ۷ آیین‌نامه استانداردهای اجرایی طرح‌های عمرانی و در چارچوب نظام فنی و اجرایی کشور (موضوع تصویب‌نامه شماره ۴۲۳۳۹/ت ۳۳۴۹۷ مورخ ۸۵/۴/۲۰ هیات وزیران) با توشیح رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد.
دکتر خوش‌کردار، سرپرست دفتر تدوین ضوابط و استانداردهای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در تشریح ویژگی‌های فنی و تخصصی این دستورالعمل گفت: دستورالعمل حاضر نحوه طراحی نما برای مقاومت در برابر این عوامل و نیز شیوه اجرای نماهای متداول ساختمان در کشور را هم‌راستا با ضوابط بین‌المللی ارائه کرده است. این دستورالعمل مشتمل بر ۸ فصل میباشد. در فصل اول انواع نماهای متداول از نظر نوع مصالح به کار رفته و نیز نحوه اجرا و اتصال بررسی شده است. در فصل دوم الزامات کلی اجزای نما و در فصل سوم بارهای وارد بر نما و معیارهای پذیرش آن ارائه شده است. از فصل چهارم تا فصل هشتم به ترتیب الزامات طراحی و اجرای نماهای متداول مشتمل بر نمای سنگی، آجری، سیمانی، سرامیک، کامپوزیت و شیشه به تفضیل ارائه شده است.
محدوده کاربرد این دستورالعمل نماهای ساختمانی است. این ضوابط در صورتی باعث پایداری نما می‌شود که سازه ساختمان و دیوارهای پشتیبان نما در صورت وجود، ضوابط سازه‌ای استاندارد ۲۸۰۰ باتوجه به اهمیت ساختمان را تامین نمایند. در غیر این صورت، آسیب‌های وارده به قاب‌سازه‌ای و دیوارهای نگهدارنده نما باعث آسیب دیدن و خرابی نما می‌گردد. همچنین تغییر مکانها و جابجایی‌های نسبی سازه نیز باید در محدوده تامین ضوابط سازه‌ای استاندارد ۲۸۰۰ باشد. رعایت الزامات این دستورالعمل موجب پایداری نما می‌شود و مادامی که دیوار پشتیبان نما پابرجاست، نما نیز دچار آسیب و فروریزش نخواهد شد.
وی در بخش دیگری از توضیحات خود ادامه داد: انجام پروژه مذکور در سال ۱۳۹۲ با توجه به ضرورت و کاربرد نما و منظر خارجی ساختمان‌ها، به سفارش سارمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی تصویب و بالافاصله کمیته تهیه کننده متن اصلی متشکل از اعضای هیات علمی و کارشناسان بخش‌های تحقیقاتی مرکز، آغاز بکار نموده و در ادامه روند تکمیل پروژه، کمیته داوری فنی با عضویت اساتید مطرح کشور از دانشگاه‌های تربیت مدرس، صنعتی شریف و تهران و کارشناسان سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی تشکیل گردید. پس از اتمام پروژه در شش ماهه اول سال ۱۳۹۳، مکاتبات لازم برای ابلاغ نتایج پروژه در قالب نشریات سازمان برنامه و بودجه کشور انجام یافته و نهایتاً پس از طی روند بررسی فنی و انجام اصلاحات ویراستاری در تاریخ ۹۵/۷/۱۰ با عنوان “دستورالعمل طراحی سازه‌ای و الزامات و ضوابط عملکردی و اجرایی نمای خارجی ساختمان‌ها” ضابطه شماره ۷۱۴ از نوع سوم، توسط رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه کشور برای استفاده در سطح ملی ابلاغ گردید

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا