دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

ساختمان های نیمه پیش ساخته با قاب های ساده مرکب فولادی- بتنی

ساختمان های نیمه پیش ساخته با قاب های ساده مرکب فولادی- بتنی

ساختمان های نیمه پیش ساخته با قاب های ساده مرکب فولادی- بتنی به همراه دیوار برشی بتن آرمه

ساختمان‌های نیمه پیش ساخته متشکل از قاب های ساده مرکب و دیوار بتن مسلح، نوعی سیستم سازه‌ای می باشد که در آن قاب ساختمانی ساده متشکل از ستون های مرکب بتنی- فولادی، تیرهای گرم ‏نورد شده و دیوارهای برشی بتن مسلح می باشد. در این سیستم، قاب های ساختمانی ساده، وظیفه باربری ثقلی و دیوارهای برشی بتن مسلح نقش باربری جانبی را به عهده دارند. ستون ها دارای مقطع لوله‌ای شکل بوده و با خم کاری ورق های فولادی و جوشکاری مختص ورق های سرد نورد شده ساخته می شوند. داخل ستون های لوله ای شکل، با بتن پر شده و مقطع مرکب فولادی-بتنی حاصل خواهد شد.

تمامی اتصالات در این سیستم از نوع اتصالات ساده پیچی می‌باشند. ‏در گره اتصال پای ستون و اتصالات تیر-ستون طبقات، لازم است با ‏تقویت جداره ورق فولادی ستون، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از ‏لهیدگی یا چروکیدگی ورق ستون در این ناحیه به عمل آید.
سقف های این سیستم سازه‌ای، نوعی سقف مرکب بتنی- فولادی ‏مشتمل بر تیرچه های فلزی کرمیت، بلوک پلی استایرن منبسط شونده و دال بتن مسلح می باشد. در تمام تیرهای سقف، با تعبیه برش‌گیرهای فولادی از ‏نیمرخ نبشی شکل بر روی بال فوقانی و در فواصل مناسب، پیوستگی لازم ‏جهت یکپارچگی دال مرکب بتنی- فولادی و انتقال نیروی برشی زلزله از ‏طریق دیافراگم صلب سقف به سیستم قائم باربر جانبی (دیوار برشی بتن سلح) تأمین خواهد شد. اتصال تیرچه های کرمیت به تیرهای پیرامونی به ‏صورت پیجی می باشد. آرماتورگذاری دال بتن مسلح مطابق با ضوابط ‏مربوط به سقف های تیرچه-بلوک طراحی می شوند.
دیوارهای برشی بتن مسلح، باتوجهبه شکل پذیری مورد انتظار، طراحی شده و در صورت لزوم، اعضای مرزی نیز باید در دیوار تعبیه شود. این سیستم در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، مورد ارزیابی قرار گرفته و کاربرد آن در حیطه الزامات ارائه شده، مجاز می باشد.

ـــ الزامات سیستم ساختمان های نیمه پیش ساخته با قاب های ساده مرکب فولادی-بتنی به همراه دیوار برشی بتن آرمه
۱٫ اجرای این نوع سیستم به عنوان قاب ساختمانی ساده به همراه دیوار برشی بتن آرمه برای ساختمان‌های مسکونی، در همه انواع زمین ها و کلیه پهنه های لرزه خیزی ایران بر اساس آخرین ویرایش استاندارد ٢٨٠٠ ‏ایران بلامانع است.
۲٫ بارگذاری ثقلی و لرزه‌ای سیستم به ترتیب بر اساس آخرین ‏ویرایش های مبحث ششم مقررات ملی ساختمان و استاندارد ٢٨٠٠ ‏ایران ‏صورت گیرد.
۳٫ ‏طراحی کلیه اجزاء و اتصالات فلزی و کلیه اعضاء مرکب بتنی-فولادی براساس آئین نامه AISC 2005 ‏و طراحی کلیه اجزا بتن آرمه بر اساس آئین نامه ACI 318-05 ‏الزامی است.
۴٫ رعایت ضوابط فصل ٢١ ‏آئین نامه ACI 318-05 ‏و ویرایش های پس از ‏آن برای طراحی دیوارهای برشی بتن آرمه الزامی است.
۵٫ رعایت مشخصات فولاد سرد نورد شده براساس استاندارد ASTM ‏الزامی است.
ــ رعایت ضوابط و مقررات مربوط به جوشکاری اعضای سرد نورد شده مطابق استاندارد AISI ‏و آیین نامه های AWS ‏و AISC ‏الزامی ‏است.
۶٫ رعایت تمهیدات لازم جهت عملکرد کامل مقطع مرکب در ستون های بتنی- فولادی و در محل پای ستون ها با توجه به تعبیه میلگرد ‏انتظار، الزامی است.
۷٫ تأمین ضوابط دیافراگم صلب و رعایت تمهیدات لازم جهت انتقال برش از سقف به اعضاء مقاوم باربر برای کلیه سقف ها الزامی است.
۸٫ کلیه اتصالات اعم از نوع مکانیکی، جوشی و یا به واسطه ‏پیوستگی بتن و فولاد، می‌بایستی به گونه‌ای طراحی واجرا شوند تا ضمن ‏رعایت کلیه ضوابط طراحی مطابق آئین نامه های فوق الذکر، تأمین کننده یکپارچگی اعضاء و سیستم باربر ساختمانی باشند.

۹٫ رعایت تمهیدات لازم جهت عدم مشارکت پانل های غیرباربر و جداکننده ها در سختی جانبی سازه الزامی است.
۱۰٫ رعایت تمهیدات لازم متناسب با شرایط مختلف اقلیمی و محیط های خورنده ایران الزامی است.
۱۱٫ رعایت تمهیدات لازم جهت عمل‌آوری بتن در ستون های مرکب بتنی-فولادی الزامی است.
۱۲٫ کلیه مصالح و اجزاء در این سیستم از حیث دوام، خوردگی و ‏زیست محیطی، باید بر مبنای مقررات ملی ساختمان و یا آئین نامه های ملی ‏یا معتبر بین المللی شناخته شده و مورد تأیید به کار گرفته شود، در غیر این ‏صورت اخذ تأییدیه فنی در این خصوص از مرکز تحقیقات ساختمان و ‏مسکن الزامی است.
۱۳٫تمهیدات لازم برای مقاومت در برابر حریق باید در طراحی و ‏اجرا در نظر گرفته شود.
۱۴٫ اخذ گواهینامه فنی برای محصول تولیدی، پس از راه اندازی ‏خط تولید کارخانه، از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن الزامی است.

منبع: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا