دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

سیستم مدولار دسترسی نوین

سیستم مدولار دسترسی نوین

سیستم مدولار دسترسی نوین

(منبع: فناوری های نوین ساختمانی تایید شده توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن)

سرعت ساخت و یا تعمیر سازه های آسیب دیده، تا حد زیادی وابسته به آماده سازی شرایط برای شروع کار می باشد. با توجه به اینکه در مراحل مختلف ساخت و یا تعمیر، نیاز اساسی به تامین داربست برای حضور و فعالیت کارگران و گاه حتی نظارت مهندسین وجود دارد، به نظر می رسد استفاده از یک شیوه جدید برای سرعت بخشیدن به مراحل استوار کردن داربست و نیز کم کردن خطرات ناشی از خطای انسانی در برپا کردن آن مناسب باشد.

از طرف دیگر در صورتیکه بتوان از داربست های حین ساخت در زمان بهره برداری ساختمان نیز استفاده نمود، می توان با آماده سازی ها ی بعدی برای انجام تغییرات در ساختمان، که ممکن است به ظاهر ساختمان نیز آسیب وارد کند، جلوگیری کرد.

سیستم مدولار دسترسی نوین یک شیوه جدید برپا کردن داربست برای اجرای ساختمان ها محسوب می شود که پتانسیل لازم برای بهره برداری های بعدی را دارد. این طرح در این مرکز مورد بررسی قرار گرفته و با استناد به الزامات تدوین شده استفاده از آن مجاز می باشد.

  • الزامات سیستم مدولار دسترسی نوین
  1. طرح مورد نظر نوعی داربست و سکوی کار موقت می باشد که در هنگام اجرای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. لذا در رده ابزار کار اجرای ساختمان قرار می گیرد.
  2. در استفاده از این تجهیزات مسئله ایمنی حین کار حائز اهمیت می باشد که در این خصوص، رعایت ضوابط استانداردهای زیر الزامی است :
  • مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمانی ایران
  • EN ISO 14122
  1. بر اساس بند ۱۲-۷-۲-۲ مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمانی ایران، کلیه قسمت های داربست و سکوی کار موقت، شامل جایگاه، اجزای نگهدارنده، تکیه گاه ها، اتصالات، راه های عبور و پلکان داربست باید علاوه بر پایداری و ایستایی لازم، ظرفیت پذیرش چهار برابر بار مورد نظر را داشته باشد.
  2. برای تامین ایستایی و جلوگیری از واژگون شدن هرگونه داربست، رعایت ضوابط بند ۱۲-۷-۲-۱۱ مرجع یاد شده الزامی است.
  3. بر اساس بند ۱۲-۸-۲-۵ مرجع فوق، این گونه تجهیزات هرگز نباید بیش از دو سوم مقاومت نهایی خود بارگذاری شوند.
  4. ضمن رعایت الزامات مورد اشاره در فوق، رعایت کلیه موارد ارائه شده در مدارک ارسالی برای استفاده از این سیستم به عنوان داربست و سکوی کار موقت در تمامی مراحل اجرا، الزامی می باشد.

    بیشتر بدانیم:

    1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
    2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
    3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا