دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
کارفرما

ضرورت صدور كارنامه انرژي ساختمان براي ساختمان ها چيست ؟

ضرورت صدور كارنامه انرژي ساختمان براي ساختمان ها چيست ؟

طراحي سيستم انرژي در ساختمان بايد به شکل يکپارچه انجام شود؛
يعني المان هاي مهم انرژي در ساختمان مانند موتورخانه به شکل يک پکيج طراحي شود.
كارنامه انرژي ساختمان پاسخي مناسب براي نيازهاي يك ساختمان مي باشد.
همچنين لازم  است شرکتهايي که کار تاسيسات ساختمان را انجام ميدهند طراحي گرمايشســاختمان را بر اســاس اصول علمي و يکپارچه با تاسيسات ساختمان انجام دهند.
يکســري راهبردهاي ديگر هم وجود دارد که در ساختمان ســازي مدرن به کار برده مي شــود.

فاكتورهاي ناكارآمدي ساختمان ها

سه پارامتر: معماري ، فرهنگي و تكنولوژي هاي قديمي هر سه فاكتورهاي ناكارآمدي ساختمان ها مي باشند .

فاكتور معماري

مشکلات معماري در اين قســمت است که به عنوان مثال به خاطر زيبايي ســاختمان، دو پنجره شرقي غربي تعبيه ميکنند اما اين کار به دليل ايجاد جريان هوا هدررفت اترژي را بالا ميبرد؛ يا اينکه شکل پنجره ها متناسب با اقليم نيســتند. طراحي در اقليم گرمســيري با اقليم سردســيري متفاوت است و معمار بايد بر اساس اقليم نسبت به طراحي اقدام کند بنابراين يک الگوي وارداتي را نميتوان براي همه اقليم ها پيشنهاد داد. معماران بايد سعي کنند به سمت معماري پايدار حرکت کنند.

فاكتور فرهنگي

بايستي  صورت پايه اي از کودکي شروع به فرهنگ سازي کنيم و در پايه هاي دبستان و دبيرســتان بر روي الگوهاي رفتاري دانش آموزان کار کنيم واگرنه با چند فيلم و تراکتهاي تبليغاتي نميتوان فرهنگ بهينه سازي انرژي را نهادينه کرد. بحث ديگري که در حوزه فرهنگ مطرح است موضوع فرهنگ ارزشمند بودن انرژي است. افراد جامعه ما درک درســتي از ارزش انرژي ندارند و هزينه انرژي هنوز کمتر از آن است که توجه افراد را به خود جلب کند. هزينه انرژي در سبد خانوار به نسبت هزينه تفريحات، درمان و تغذيه، کمترين سهم را به خود اختصاص مي دهد.

فاكتور  تکنولوژيهاي قديمي و ناکارآمد

در بحث تکنولوژيهاي قديمي و ناکارآمد نيز اســتانداردهايي وجود دارد اما نظارت لازم براي پياده ســازي استانداردها صورت نمي گيرد. ســازمان نظام مهندسي ســاختمان ميتواند در اين حوزه نقش موثري ايفا کند. تکنولوژي هاي مدرن و کارآمد چون گرانتر هســتند کمتر مورد استفاده قرار ميگيرند. همچنين از آنجايي که تاسيسات ساختمان جزو هزينه بهره برداري هستند ســازنده ها تلاشي در زمينه اســتفاده از تکنولوژيهاي کارآمد انجام نمي دهند. متاســفانه بايد اذعان کنيم که مقوله انرژي هرگز يک معيار دقيق براي ســاختمانها نبوده است.

تعريف برچسب انرژي

برچسب انرژي روشي است که در آن مصرف انرژي(برق و گاز) بر مساحت تقسيم مي شود و عددي به دست مي آيد. در اقليم هاي مختلف اين عدد متناسب با يک درجه( A، B ، C ، D ، E ،F ) است که هر چه از A به سمت F حرکت کنيم هدررفت انرژي بيشتر مي شود. البته به جز طراحي ساختمان، رفتار و فرهنگ مصرف نيز بر اين درجه( Grade) موثر است. بنابراين هدررفت انرژي تنها به تجهيزات و معماري محدود نميشود و شامل فرهنگ مصرف نيز ميگردد. مبحث 19 مقررات ملي ســاختمان با روش امتيازي کار مي کند که هر چه بهره وري انرژي ساختمان بيشتر باشد امتياز انرژي ساختمان افزايش پيدا ميکند.

منابع:
1.ماهنامه سازمان نظام مهندسي /پيام نظام مهندسي/تير 95

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا