دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

قرنیز و سنگ ازاره (سنگ مثنی یا سنگ تیشه)

قرنیز و سنگ ازاره (سنگ مثنی یا سنگ تیشه)

قرنیز

هرنوع سایبان را که بالای پنجره ها یا درهای ساختمان ساخته شود.

محل اجرای قرنیز

  1. جان پناه پشت بام و روی دیوارهای حیاط
  2. کف پنجره (داخل و خارج)
  3. بالای پنجره (در قسمت خارج)

انواع  قرنیز از نظر جنس مصالح

  1. بتن
  2. سنگ
  3. آجر
  4. موزاییک
  5. چوب
  6. انواع ورق های گالوانیزه
  7. آلومینیوم
  8. فایبرگلاس
  9. سفال

سنگ ازاره  (dado) یا سنگ مثنی یا سنگ تیشه چیست؟

نظر به اینکه ساختمان همواره در برابر عوامل جوی و اقلیمی قرار دارد و می بایست در شرایط مختلف ثبات و پایداری خود را حفظ کند،به منظور پیشگیری از نفوذ رطوبت و نم کشیدگی دیوار در پای بنا سنگ مثنی قرار می دهند.از آنجاییکه دیوارها، آجر و خاک و ملات خاصیت مکندگی زیاد آب را ندارند، سنگ مثنی این نقص را جبران می کند و مانع از رسیدن رطوبت ناشی از نزولات جوی اعم از برف و باران در کنار ساختمان و پیاده روها به عمق وارتفاع دیوار می شود.

تعریف سنگ ازاره یا هزاره

به سنگی که پیرامون ساختمان و در پای دیوار نصب می شود  و یا عبارتست از قسمت پایین دیوار که آنرا با مصالح سختی چون سنگ سیمان و…بپوشانند و از قسمت های دیگر متمایز باشد سنگ مثنی یا سنگ ازاره یا سنگ تیشه ساختمان گفته می شود.

سنگ تیشه

از آنجا که سنگ یک عنصر طبیعی است ؛ بهترین سازگاری را با محیط پیرامون خود دارد.این بدان معناست که ما اگر به جای سنگ در پای ساختمان از آجر استفاده کنیم، چون آجر ساخته دست بشر است در برابر عوامل طبیعی و جوی مقاومت زیادی ندارد.ضمناً اگر به جای سنگ پای بنا آجر قرار دهیم؛آجر به خاطر درگیری با رطوبت و نم سطح زمین شوره می بندد.

این سنگ در واقع نمای کرسی چینی ساختمان را می پوشاند و معمولا ارتفاع آن از ۳۰ سانتی متر کمتر است. در ساختمان های آجری به جای چند رج اولیه بنا سنگ مثنی با ارتفاع ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر چیده می شود تا مقدار زیادی از نفوذ رطوبت به شرحی که گفته شد پیشگیری نماید. در ضمن به ساختمان های آجری شکل و زیبایی خاصی می دهد.

نکته مهمی که لازم به ذکر است آنست که باران پس از نزول به سطح زمین به خاطر آنکه تمام انرژی خود را در اولین برخورد با سطح از دست نمی دهد ؛ دوباره مقداری به بالا برمی گردد که این مقدار از ۱۵ سانتیمتر تجاوز نمی کند؛در واقع به این دلیل ارتفاع مناسب سنگ ازاره پیش بینی می شود و معمولاً آن را ۲۰ سانتیمتر در نظر می گیرند.

محل اجرایسنگ ازاره

  1. پای دیوار (داخل ساختمان) یعنی محل اتصال دیوار به کف داخلی ساختمان مانند اتاق ها راهروها و…
  2. پای دیوار (خارج ساختمان)

انواع  ازاره از نظر جنس مصالح

  1. سنگ
  2. موزاییک
  3. چوب
  4. فایبرگلاس

کاربرد سنگ ازاره

در پاى دیوارهاى خارجى آجرى، یعنى آنجایى که دیوار با زمین برخورد مى کند، رطوبت حاصل از باران و برف بر روى دیوارها اثر مى گذارد و آن ها را ضعیف و حتى پوک مى کند. براى جلوگیرى از این عمل، در پاى دیوار خارجى، سنگى مقاوم وسخت به ارتفاع حداقل ۳۰ سانتى متر با ریشه ى کافى که پس از آجر چینى، با
دوغاب ماسه و سیمان نصب مى کنند که این سنگ جزئى از دیوار باربر است. استفاده از سنگ تیشه اى به ضخامت ۳ سانتى متر و ارتفاع ۳۰ تا ۴۰ سانتى متر به عنوان سنگ ازاره ى خارجى متداول است.

همچنین در داخل ساختمان، به علت آسیب پذیرى دیوارهاى داخلى در اثر ضربه در محل پاخور (پاى دیوارها) سنگ ازاره (قرنیز) نصب مى کنند. ضخامت این سنگ ها ۱ تا ۱٫۵ سانتیمتر، ارتفاع ۷ تا ۱۰ سانتیمتر و ملات مصرفی، ماسه سیمان است.

1443448766

آخرین ویرایش: 1399/04/31

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. سنگ گرانیت و موارد کاربرد آن در ساختمان به همراه مزایا و معایب
  2. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  3. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  4. مشاوره مهندس ناظر

منبع
دستیار مهندس مجری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا