دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مهندس ناظر

مبحث سوم مقررات گودبرداری و ایمن سازی–مشخصات فنی و عمومی کارهای ساختمانی

مبحث سوم مقررات گودبرداری و ایمن سازی–مشخصات فنی و عمومی کارهای ساختمانی

مبحث سوم : مشخصات فنی و  عمومی کارهای ساختمانی (سازمان برنامه و بودجه)

این مشخصات در بند ۱٫۲ نشریه شماره ۵۵ دفتر تحقیقات و معیارهای فنی درج شده است که عینا نقل می شود :

۱٫۱٫۲ کلیات : منظور از خاکبرداری کلیه عملیاتی است که برای برداشتن خاک های محوطه، گودبرداری و پی کنی در زمین طبیعی انجام می شود. قبل از خاکبرداری باید کروکی محل خاکبرداری دقیقا تهیه و صورت مجلس گردد و سپس نحوه اجرای آن با تایید دستگاه نظارت مشخص شود.

خاکبرداری باید طبق نقشه ها و تا عمقی که مشخص شده است، انجام شود. چنانچه اشتباها به ویژه کف پی بیش از ابعاد تعیین شده در کروکی و نقشه ها خاکبرداری شود، باید حجم اضافی توسط بتن ضعیف یا مواد دیگر که از طرف دستگاه نظارت تعیین خواهد شد، پر گردد.

قبل از آنکه محل خاکبرداری از طرف دستگاه نظارت بازدید و تایید شده باشد، شروع پی سازی ممنوع است.

به طور کلی جدار محل خاکبرداری شده باید قائم باشد، چنانچه جنس زمین اقتضا کند که جدار محل خاکبرداری شده به صورت شیروانی درآید یا برای جلوگیری از ریزش، چوب بست شود، کسب اجازه دستگاه نظارت ضروری خواهد بود.

قبل از اجرای عملیات خاکبرداری، برای حفظ محوطه کارگاه باید تدابیر لازم برای جلوگیری از ریزش، چوب بست شود، کسب اجازه دستگاه نظارت ضروری خواهد بود.

کف محل خاکبرداری شده باید صاف و هموار باشد و در صورت لزوم برای تقسیم فشار طبق نقشه های اجرایی، باید قشری از ماسه تا ضخامت ۵ سانتیمتر ریخته و کوبیده شود یا تدابیر دیگری که در نقشه ها قید شده است، اتخاذ گردد.

قبل از اجرای عملیات خاکبرداری، برای حفظ محوطه کارگاه باید تدابیر لازم برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل کارگاه اتخاذ شود و در صورت لزوم گودالی دور از محل خاکبرداری برای تخلیه آب احداث گردد.

۲٫۱٫۲ خاکبرداری به منظور ایجاد ترانشه

به منظور گذاشتن کابل یا لوله یا هر عمل مشابه دیگر، باید مشخصات بندهای زیر رعایت شود :

الف) عمق گودبرداری ترانشه در نقاط مختلف زمین باید طوری باشد که لوله و کابل دقیقا در ترازهای داده شده در نقشه قرار گیرد.

ب) گودبرداری ترانشه باید به نحوی صورت گیرد که دارای عرض کافی برای اتصال بوده و لوله ها در داخل ترانشه باشد.

پ) کندن ترانشه ابتدا باید تا ۱۵ سانتیمتری عمق نهایی انجام شود و بقیه گودبرداری توسط دست و درست قبل از ریختن بتن کف یا ماسه یا قرار دادن لوله ها صورت گیرد.

ت) کف ترانشه ها باید با دقت طبق نقشه تنظیم شود، به نحوی که برای کابل یا لوله تکیه گاه یکنواختی در تمام طول ایجاد گردد، مگر در نقاطی که برای سهولت اتصال، گودبرداری زیادتری لازم باشد.

هنگامی که ایجاد ترانشه در زمین سنگی انجام می شود، برای تنظیم کف ترانشه باید قشری از ماسه نرم به ضخامت حداقل ۱۰ سانتیمتر در کف ترانشه زیر لوله یا کابل ریخته شود.

منبع : نظارت بر ساختمان سازی در آینه تجربه

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا