دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

مرثیه ای برای پدر بتن ایران

مرثیه ای برای پدر بتن ایران

مرثیه ای برای پدر بتن ایران«… کودک بودم پدرم مردی سرشناس بود. وقتی اشغالگران تبریز را اشغال کرده بودند مردمان در منزل ما جمع شده بودند و هرکس حرفی می‌زد کلمه‌ای که همراه با نگرانی، خیلی بر زبان‌ها جاری بود «وطن» بود. طنین کلام «وطن» آن مردمان همیشه در گوشم صدا می‌دهد…»

اینها بخشی از صحبت‌های مرحوم استاد دکتر قالیبافیان (پدر بتن ایران) در جمع تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف (مجله عمران شریف) بود.«وطن» سرمایه عظیمی را ناباورانه از دست داد و ما مانده‌ایم و حیرت و غفلت. گرچه زندگی او سراسر تلاش، روشنی و صداقت بود و خود و شاگردانش خدمات زیادی به «وطن» کرده‌اند اما ما زندگان باید در این فراغ سخت، «صبر با تدبیر» و «تفکر در عمق و ماهیت زندگی» پیشه کنیم. همه باید به این سوال فکر کنیم که آیا باید منتظر باشیم که تک‌گل‌هایی مانند دکتر قالیبافیان ظاهر شوند و ما را تنها بگذارند یا برنامه‌ریزی برای ایجاد گلستان‌های پایدار پرگل داشته باشیم؟
● سوابق دکتر قالیبافان
دکتر مهدی قالیبافان پدر بتن ایران دوشنبه‌شب (۲۱ خردادماه) بر اثر بیماری سرطان درگذشت.دکتر قالیبافان فوق‌لیسانس خود را در رشته راه و ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران و دکترای مهندسی ساختمان‌های بتن‌آرمه را از دانشگاه پاریس فرانسه اخذ کرد.
ساختمان معروف فیلیپس در خیابان انقلاب به عنوان نخستین ساختمان بتن‌آرمه در ایران، ساختمان روزنامه اطلاعات، سازمان تامین‌اجتماعی و چند بیمارستان از جمله اقدامات آغازین فعالیت‌های مهندسی دکتر قالیبافان به شمار می‌رود.دکتر قالیبافان که در زمره پژوهشگران کمیته اروپایی بتن (فدراسیون بین‌المللی بتن کنونی) بود، گواهینامه مطالعات عالی مکانیک فیزیک تجربی را با احراز رتبه اول دریافت کرد و با توجه به اهمیت تز دکترای وی، انستیتو فنی ساختمان و ساخت و ساز عمومی فرانسه تز دکترای قالیبافان را چاپ و منتشر کرد.
علائم قراردادی اتصالات در ساختمان‌های فلزی که اکنون به عنوان استاندارد کشوری مورد استفاده قرار می‌گیرد به همراه ۱۳ استاندارد ملی در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور، از جمله کارهای ماندگار دکتر قالیبافان است.وی که همزمان با فعالیت‌های معماری در دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز تدریس می‌کرد، با همکاری دکتر پرویز سلیمانی آزمایشگاه مصالح ساختمانی دانشکده را راه‌اندازی کرد.
تاسیس نخستین پایگاه تحقیقاتی دانشگاهی دوام و پایداری بتن و همچنین ارائه واحد دانشگاهی «بهسازی ساختمان‌ها» در دانشکده فنی دانشگاه تهران، که هم‌اکنون نیز تدریس می‌شود در زمره یادگارهای علمی دکتر قالیبافان به شمار می‌رود.دکتر قالیبافان که تا روزهای پایانی عمر پربارش به تدریس و طراحی ساختمان‌های صنعتی سنگین و کنترل سازه‌های ساختمانی بلند و خاص اشتغال داشت در سال ۱۳۸۴ از طرف گروه مهندسی فرهنگستان علوم به عنوان مهندس برجسته عمران برگزیده و طی مراسمی به دریافت لوح فرهنگستان مفتخر شد.
از دکتر قالیبافان که نخستین رئیس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران پس از انقلاب اسلامی بوده است ۱۸ کتاب و نشریه به زبان فارسی، دو کتاب به زبان فرانسه، ۸ جزوه درسی، بیش از ۸۰ مقاله به زبان فارسی، ۲ مقاله به زبان انگلیسی و یک مقاله به زبان فرانسه درباره طرح، اجرا و بهسازی ساختمان‌ها به رشته تحریر درآمده است.
دکتر قالیبافان در زمره بنیانگذاران و روسای نهادهای فنی و مهندسی از جمله جامعه مهندسان مشاور ایران، انجمن مهندسان محاسب ساختمان، انجمن مهندسان ژئوتکنیک ایران، کانون مهندسین فارغ‌التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران، انجمن بتن ایران، کمیته بین‌المللی بتن CEB سابق، فدراسیون بین‌المللی بتن FIB فعلی، کانون مهندسین ایران، کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، انجمن بین‌المللی مهندسی پل و سازه IABSE، نظام مهندسان ساختمان و تاسیسات، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران و انجمن مدیران فنی و اجرایی بوده است.

 

دکتر داود رضا عرب

 

منبع : روزنامه هم‌میهن

HAMIDREZA EFTEKHARIFARD

حمید رضا افتخاری فرد - hamidreza eftekharifard مهندس معمار • عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران • کارشناس نظام مهندسی و حقوق مهندسی • بنیانگذار سایت همیارناظر https://hamyarnazer.ir مرجع حقوق مهندسی • کانال تلگرامی @hamyarnazer_ir همیارناظر • آموزش به مهندسین ناظر ودست اندرکاران صنعت ساختمان • پژوهشگر حقوق مهندسی • مسلط به مقررات ملی ساختمان • کارشناس ایمنی نظارت ساختمان • محقق کارآفرین حوزه ساختمان • ارائه بیش از 1500 مقاله درمورد صنعت ساختمان • شرکت در برنامه های رادیویی ( رادیو سلامت ) • http://webapp.iranseda.ir/EpgRecordArchive.aspx?VALID=TRUE&epgId=116016999&chid=17 • انتشار فایلهای صوتی مرتبط در سایت آپارات • http://www.aparat.com/result

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا