دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

مزایا و معایب بلوک های سقفی پلی استایرن

مزایا و معایب بلوک های سقفی پلی استایرن

مزایا و معایب بلوک های سقفی پلی استایرن

  • مزایای بلوک پلاستوفوم :
  1. برش در سایز های مختلف و دلخواه شما با دستگاه CNC

ابعاد به سانتیمتر :

۲۰ × ۷۰ × ۲۰۰

۲۰ × ۵۰ × ۲۰۰

۲۰ × ۵/۶۶ × ۱۰۰

۲۵ × ۷۰ × ۲۰۰

۲۵ × ۵۰ × ۲۰۰

۲۵ × ۵/۶۶ × ۱۰۰

و با وزن مخصوص ۱۵/۳ Kg/m و پوشش کامل ۱۰۰۰ متر مربع بنا فقط با یک تن بلوک .

  1. کاهش ۳۰ % حجم بتن :

الف ) با توجه به مجوف بودن بلوک های سنتی در ابتدا و انتها و قسمت کلاف میانی (jost) چهار طرف سوراخهای بلوک پر از بتن میگردد. در حالیکه بلوک آلوارس فوم به دلیل توپر بودن مانع از هدر رفتن بتن می گردد .

ب ) کاهش میزان چاله تیرچه ها به دلیل افزایش تیرچه ها با ۷۰ و ۶۰ سانتیمتر

ج) حجم بتن فونداسیون، ستون و پوترها به دلیل کاهش وزن سقف .

۳ . کاهش مصرف فولاد :

استفاده از بلوکهای سقفی آلوارس فوم در ساختمان سازی به دلیل وزن اندک سقفها بهره وری بیشتر از آهن آلات را میسر می سازدو حداقل ۲۰ % کاهش وزن آهن آلات را به همراه خواهد داشت و همچنین صرفه جویی در هزینه پی سازی و اسکلت ساختمان های بلند مرتبه بدلیل وزن اندک سقف و دیوار پانل .

  1. کاهش مصرف تیرچه :

به دلیل افزایش فاصله تیرچه از ۴۰ سانتی متر به ۵۰ الی ۷۰ سانتیمتر از مصرف حداقل ۲۰ % الی ۴۰ % تیرچه اضافی جلوگیری می شود .

  1. صرفه جویی در میزان قاب بندی :

نیازی به قاب بندی خاص نمی باشد و به دلیل برش آسان امکان پوشش کناره ها را دارد .

  1. حذف اندود گچ و خاک :

امکان حذف اندود گچ و خاک و در نتیجه صرفه جویی در وقت و قیمت تمام شده و بار مرده سقف را دارا می باشد .

  1. ایمن در مقابل آتش سوزی :

نوع غیر قابل اشتعال f-grode شعله ور نمی گردد و در نتیجه از گسترش آتش سوزی جلوگیری می کند (مقاوم در برابر آتش سوزی بعلت وجود قشرهای بتنی طرفین پانل) و EPS در اثر سوختن تبدیل به گاز CO2 و آب می گردد و مواد افزودنی موجود در آن در حد صدم درصد می باشد .

  1. حمل و نقل آسان :

سهولت بالا کشیدن در ارتفاع و امکان بکارگیری در مناطق صعب العبور جهت احداث ساختمان بدون نیاز به کارگران متخصص و اینکه حمل و نقل بلوک با هزینه اندک صورت می گیرد، قابلیت نصب آسان دارد،  انعطاف پذیر و بدون ضایعات است و باعث صرفه جویی در مصرف بلوک می شود.

  1. کاهش هزینه های تهویه مطبوع :

هزینه تهویه مطبوع ساختمان در تابستان و زمستان کاهش یافته و مصرف انرژی کمتر اعم از سوخت فسیلی و برقی و افزایش عمر مفید ساختمان و دستگاههای تأسیساتی.

۱۰ .   ضربه پذیر :

مانند بلوک های سنتی ترد وشکننده نیست و درهنگام بتن ریزی ضربه های وارده را جذب می کند.

۱۱ .  مقاوم در برابر آب و رطوبت :

آب و رطوبت محیط تأثیری در فرم و ظاهر اولیه بلوک ها نمی گذارد .

۱۲ .  عایق صدا :

عایق صوت و عامل رفاه بیشتر در ساختمانهای مسکونی و درمانی است .

۱۳ .  جلوگیری از نفوذ حشرات :

مقاوم در برابر نفوذ حشرات و میکروارگانیسم ها، افزایش ایمنی ساختمان در برابر زلزله موجهای انفجار آوار ناشی از تخریب سقف در اثر زلزله و حوادث قهریه .

  1. سبکی دیوارهای ساخته شده از پانل در مقایسه با دیگر مصالح.
  2. دستیابی به فضای مفید بیشتر بعلت ضخامت ناچیز دیوارهای پانل .
  3. آزادی عمل در اجرای طرحهای متنوع و بعلت انعطاف پذیری قطعات پیش ساخته پانل
  4. افزایش عمر مفید ساختمان و دستگاههای تاسیساتی آن .
  5. عدم نفوذ نسبی آلودگی صوتی و ایجاد آلودگی صوتی و ایجاد آرامش برای ساکنین ساختمان در شهرهای بزرگ.
  6. بازگشت سرمایه گذاری در امور ساختمان سازی در کوتاهترین زمان.
  7. عبور دادن لوله های آب و فاضلاب و برق و تلفن به سادگی از زیر شبکه پانل و نصب چهار چوب درها و کلاف فلزی پنجره ها قبل از بتن پاشی و کلا اجرای تاسیسات ساختمان با کمترین هزینه .
  8. عدم نیاز به کنده کاری و تخریب تاسیساتی دیوارها و سقف در نتیجه عدم انباشت نخاله که صرفه جویی در هزینه و وقت را بدنبال دارد.
  9. پس از بتن پاشی طرفین پانلها با ضخامت حداقل ۴ سانتی متر سیستم بی نیاز از گچ و خاک بوده که با اجرای چند میلیمتر پلاستر گچ سفید کاری دیوارها و سقف آماده برای نقاشی خواهد بود.
  10. حذف نعل درگاه در سیستم پیشرفته پانل .
  1. حمل و نقل پانلها با هزینه کم صورت میگیرد بطور مثال یکدستگاه تریلر قادر است بیش از ۱۰۰۰۰ متر مربع پانل تیپ ۱ دیواری پوما را حمل نماید.
  2. استفاده از دیوار و سقف پانل در ساختمان سازی بهره وری مناسب آهن آلات مصرفی را موجب می گردد .به طورمثال با صرف ۱۷ کیلو گرم فولاد در هر متر مربع ساختمان بصورت مفتول و میلگرد می توان یک واحد مسکونی یک طبقه را بنا کرد .
  3. عایق پلی استایرن که در تولید پانل ها بکار میرود از نوع کند سوز (گرید f) می باشد که پس از نصب و سیمکاری طرفین پانل با ضخامت ۵ سانتیمتر دیوار تا ۲ ساعت در مقابل آتش سوزی مقاوم خواهد بود.
  • مقاومت مکانیکی لازم:

حداقل مقاومت بلوکهای تولیدی در برابر بارهای حین اجرا باید برابر با ۲۰۰ کیلوگرم به ازای هر ۳۰ سانتی متر طول بلوک باشد. این بار باید در نواری به عرض حداکثر ۷ سانتی متر در وسط بلوک اعمال شود.

  • تذکر:

آزمایشها نشان می دهند که به علت تفاوتهای موجود در مواد اولیه و فرآیند تولید، چگالی دقیقی برای کسب مقاومت مذکور در فوق نمی توان مشخص کرد. معهذا به عنوان یک راهنمای کلی انتظار می رود که درصورت تولید مناسب، بلوکهای با عرض ۵۰ و ارتفاع ۲۵ سانتی متر با دانسیته حدودkg / m ^ 3 (14-13) مقاومت مورد نظر کسب شود. ضمنا با فرض شرایط یکسان از نظر مواد اولیه، فرآیند تولید و ضخامت بلوک، هر چه که عرض بلوک افزایش یافته یا ارتفاع آن کاهش یابد، به چگالی بیشتری برای کسب مقاومت لازم نیاز خواهد بود.شرط مقاومتی بیان شده در فوق برای هر دو نوع بلوکهای توپر و توخالی صادق است. برای بلوکهای دارای حفره به منظور برآورده شدن الزامات مقاومتی توصیه می شود که حداقل ارتفاع بلوک ۲۵ سانتی متر باشد. این بلوکها در وسط باید دارای تیغه عرضی باشند. استفاده از بلوکهای با طول کمتر از ۳۰ سانتی متر ممکن است خطر شکست بلوک را در پی نداشته باشد. لذا به مصرف کنندگان توصیه می شود از به کار بردن بلوکهای با طول کمتر خودداری نمایند

  • معایب :
  • اسفنج پلی استایرن دارای نقاط ضعفی نیز می باشد، از جمله :
  • شکست مکانیکی ترد
  • ضعف آن در برابرحلال ها، برخی چسب ها و رنگ ها
  • ضعف در برابر سوخت ها
  • دوام پایین در برابر شرایط محیطی خارجی
  • و مهم تر از همه رفتار خطرناک آن دربرابر آتش.

لذا استفاده از این محصول باید تحت ضوابط و ویژگی های فنی مناسب صورت گرفته و از تبدیل آن ها به یک عامل خطرناک درساختمان جلوگیری کرد.

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا