دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
تاسیسات مکانیکی

مسئولیت تامین امنیت آسانسورها و حوادث عدم ایمنی آسانسورها

مسئولیت تامین امنیت آسانسورها و حوادث عدم ایمنی آسانسورها

مسئولیت تامین امنیت آسانسورها با کیست؟

 

مدیر کل اداره استاندارد استان تهران با بیان این‌که سرویس‌های ادواری ماهانه برای آسانسورها باید انجام شود، گفت: اخذ پایان کار از شهرداری منوط به گواهی تایید سازمان استاندارد است.شرکت‌های بازرسی تایید صلاحیت شده وظیفه بازرسی و آزمون آسانسورها در محل را بر عهده دارند.

گواهی‌هایی که صادر می گردد یک سال اعتبار دارند و شرکت بازرسی نیز تا آن زمان مسئولیت دارد اما حتما لازم است سرویس های ادواری ماهانه برای آسانسورها توسط مالکان و بهره برداران اعمال شود و سالی یکبار نیز با استفاده از شرکت های بازرسی آن ها را تست مجدد کنند تا اطمینان حاصل شود که تعمیرات انجام شده طی یک سال، تاثیر نامطلوبی روی عملکرد آسانسور نداشته است.

بدیهی است اگر یک آسانسور طراحی، نصب و عملکرد ایمنی‌اش تحت کنترل باشد معیارهای استاندارد را داشته و می توان با خیال راحت از آن استفاده کرد.

آنچه اکنون شاهدش هستیم این است که مردم در ابتدا گواهی ایمنی عملکرد را اخذ می کنند اما اقدامات بعد از آن که باید برای حفظ شرایط انجام شود را انجام نمی‌دهند درصورتیکه باید توجه داشت اگر قرار است از ایمنی آسانسور اطمینان حاصل کنیم حتما سرویس های مستمر باید در دستور کار قرار گیرند.

اصولا پکیج کامل آسانسور را وارد نمی کنیم و همه این‌ها در ساختمان نصب می شود. بنابراین بازرسی ما جامع بوده و بدون گواهی استاندارد نیز شهرداری گواهی پایان کار نمی دهد.

در عین حال آسانسورهایی هستند که بیش از هفت بار بازرسی و رفع نقص می شوند تا بتوانند گواهی استاندارد را دریافت کنند.

چگونگی اطلاع از وضعیت استاندارد آسانسورها

هر شهروندی می‌تواند تنها با ارسال یک پیامک حاوی شناسه ملی آسانسور خود به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ از اطلاعاتی نظیر نام شرکت نصاب، نام شرکت بازرسی‌کننده، تاریخ آخرین بازرسی و تاریخ انقضای بازرسی آسانسور خود آگاه شود.

نکته: تنها آسانسورهایی که در سامانه توانمند استاندارد آسانسور موفق به اخذ تاییدیه ایمنی و عملکرد شده‌اند می‌توانند دارای شناسه از این سامانه باشند.

حوادث عدم ایمنی آسانسور:

  1. کارگر جوانی در حال کار در یک ساختمان در دست ساخت ناگهان به داخل چاهک آسانسور سقوط کرد.
    ساعت 29:09  روز پنج شنبه 97.5.11   کارگر 24 ساله ای که در یک ساختمان نیمه ساز پنج طبقه  واقع در خیابان حافظ خیابان غزالی مشغول به کار و تردد بودند که ناگهان یکی از کارگران از طبقه سوم به داخل چاهک آسانسور که فاقد کابین آسانسور بود، سقوط کرد.
    نیروهای عملیاتی بی درنگ خود را به انتهای چاهک آسانسور در طبقه همکف رساندند و با استفاده از تجهیزات مخصوص، وی را از داخل چاهک آسانسور خارج کردند.
    این کارگر که به سختی از نواحی سر، گردن و کمر مجروح شده بود تحویل امدادگران اورژانس شده و به مرکز درمانی انتقال یافت.
    آتش نشانان پس از اتمام این عملیات، توصیه های ایمنی لازم را به مسئولان کارگاه ساختمانی ارائه کردند.
    کارگر جوانی در حال کار در یک ساختمان در دست ساخت ناگهان به داخل چاهک آسانسور
  2. مرد 25 ساله ای به علت نامعلومی به داخل چاهک آسانسور متروکه یک درمانگاه سقوط کرد و جان خود را از دست داد.
     

    ساعت 21:30 روز چهارشنبه 97.5.10 حادثه در یک درمانگاه چهارطبقه که دارای یک طبقه زیرزمینی واقع درخیابان امام خمینی، خیابان شیخ هادی بود، اتفاق افتاد و طی آن مرد 25 ساله ای دچار حادثه شد.
     یک دستگاه آسانسور قدیمی ساز درساختمان درمانگاه که بصورت متروکه درآمده و استفاده ای ازآن نمی شد، این مرد جوان که از بستگان سرایدار درمانگاه بود، به علت نامعلومی به داخل چاهک آسانسور سقوط کرده بود. 
    نجاتگران آتش نشانی به محض رسیدن به محل حادثه، ایمن سازی های لازم را انجام دادند و پس از دسترسی به این فرد در انتهای این چاهک آسانسور، وی را به وسیله تجهیزات مخصوص نجات به بالای چاهک و سطح زمین انتقال دادند.
     متاسفانه فوت این مرد 25 ساله را براثر شدت جراحات وارده ناشی از سقوط به داخل چاهک تایید کردند.
    آتش نشانان شخص متوفی را برای انجام تحقیقات بیشتر در خصوص علت مرگ و چگونگی وقوع این حادثه به عوامل انتظامی و پزشکی قانونی تحویل دادند.
    مرد 25 ساله ای به علت نامعلومی به داخل چاهک آسانسور متروکه یک درمانگاه سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

     

  3. رعایت نکردن اصول ایمنی حین کار در یک ساختمان پنج طبقه در دست ساخت، سقوط ناگهانی یک کارگر 18 ساله افغانی ساختمانی در عمق 10 متری چاهک آسانسور 

    در ساعت ۱۶ عصر روز جمعه مورخ 97.4.29  تعدادی از کارگران درطبقه سوم یک ساختمان پنج طبقه در حال ساخت واقع درخیابان ۱۵ متری سوم کوی افسریه، سرگرم کار بودند که یکی از این کارگران که پسری ۱۸ ساله بود، به دلیل بی احتیاطی و عدم رعایت موارد ایمنی در هنگام دیوار و حصار چینی چاهک آسانسور، ناگهان به داخل این چاهک سقوط کرد و در عمق حدودا ۱۰ متری آن نقش بر زمین شد.
    نجاتگران آتش نشانی بلافاصله با وارد شدن به داخل چاهک آسانسور، در حضور عوامل اورژانس اقدام به تثبیت کردن مصدوم بر روی برانکارد مخصوص کرده و سپس وی را از داخل چاهک بیرون آورده و برای ادامه ی درمان تحویل امدادگران اورژانس دادند.
    پس از پایان این عملیات، تذکرات لازم در خصوص ایمنی در محیط های کارگاهی و ساختمانی توسط آتش نشانان به کارگران و مسئولین این پروژه ساختمانی ارائه شد.
    فرمانده آتش نشانی به پیمانکاران، مهندسین ناظر و نیز کارفرمایان ساختمانی توصیه کرد: در طول مدت ساخت و ساز، باید توجه داشته باشند که با بستن و محصور کردن راه پله ها، لبه ی پشت بام و چاهک آسانسورها، قطعا می توان از بروز چنین حوادثی که ممکن است به مرگ افراد نیز منجر شود، جلوگیری کرد.

    قوط ناگهانی یک کارگر 18 ساله افغانی ساختمانی در عمق 10 متری چاهک آسانسور   

  4. سقوط کابین آسانسور در یک مجتمع تجاری، موجب مصدومیت 9 نفر از شهروندان شد.
    ساعت 20:01 مورخ 1397.4.20روز چهارشنبه در یک مجتمع تجاری شش طبقه با کاربری خرید و فروش تلفن و موبایل خیابان جمهوری، تقاطع خیابان حافظ کابین آسانسور از طبقات بالایی به طبقه منفی سه سقوط کرده بود.
    آتش نشانان به محض رسیدن به محل حادثه، جریان برق آسانسور را قطع کردند و 9 نفر مرد که داخل آسانسور بودند را به محلی امن انتقال دادند.
    افسر آماده منطقه پنج عملیات آتش نشانی، خاطرنشان کرد: 6 نفر از این افراد به دلیل مصدومیت شدید به مراکز درمانی منتقل شدند و 3 نفر دیگر به صورت سرپایی مورد مداوا قرار گرفتند.
    گفتنی است؛ کارشناسان سازمان آتش نشانی تهران همواره به شهروندان توصیه می کنند، آسانسورها را برای بررسی به صورت دوره ای در اختیار سرویسکاران مجرب قرار دهند و به هیچ عنوان بیش از ظرفیت استاندارد آسانسور، از آن استفاده نکنند.
    سقوط کابین اسانسور

  5. بی توجهی به اصول ایمنی و نداشتن حفاظ مناسب، مصدومیت دست کودک خردسال را در بازی با آسانسور رقم زد.
    ساعت 12:35 در روز 1397/2/15 در یک ساختمان پنج طبقه مسکونی خیابان قصرالدشت، پایین تر از مالک اشتر، پسر بچه چهارساله ای بر اثر کنجکاوی با بردن دست خود به داخل محل نورگیر آسانسور که فاقد شیشه و حفاظ مناسب بود دچار مصدومیت شده بود.
    حرکت کابین آسانسور در طبقات، موجب گیر کردن دست کودک در درب آسانسور شده بود که با ناراحتی و درد زیادی همراه بود.
    آتش نشانان به سرعت جریان برق آسانسور را قطع کردند و با استفاده از تجهیزات، دست کودک را رها سازی کردند و در تلاش برای آرام کردن وی، او را برای معاینات پزشکی تحویل امدادگران اورژانس دادند.
    کارشناسان سازمان آتش نشانی تهران همواره به شهروندان توصیه می کنند، نکات ایمنی را در هنگام استفاده از آسانسور رعایت کنند و از افراد با تجربه برای سرویس و نگهداری آسانسور کمک بگیرند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.
    حادثه محل نورگیر آسانسور که فاقد شیشه و حفاظ مناسب
  6. کارگر جوان در کابین آسانسور جان باخت
    روز سه شنبه 1397/3/15 در یک ساختمان مسکونی بلوار میرداماد ، کارگر 30 ساله مشغول جا به جا کردن سطل حاوی زباله به وسیله آسانسور بود که پس از ورود به کابین آسانسور و حرکت کردن کابین، از ناحیه قفسه سینه بین دیواره آسانسور و سطل زباله گرفتار شده و کابین آسانسور بین طبقه همکف و منفی یک، متوقف شده بود.
    آتش نشانان به محض رسیدن به محل حادثه، جریان برق آسانسور را قطع کردند و پس از مهار کابین آسانسور به وسیله تجهیزات مخصوص، کارگر جوان که کاملا بی هوش بود را رها سازی کرده و وی را برای انجام معاینات پزشکی، در اختیار کادر پزشکی اورژانس قرار دادند.
    متاسفانه پس از انجام معاینات اولیه از سوی امدادگران اورژانس، مشخص شد کارگر 30 ساله بر اثر شدت جراحات وارده در همان لحظات اولیه جان باخته است.
    کارگر جوان در کابین آسانسور جان باخت
  7. کارگر 20 ساله ای بر اثر گیر کردن بین دیواره آسانسور یك مرکز تجاری  در خیابان سعدی جنوبی جان خود را از دست داد.
     در روز 1397/3/10 کارگر 20 ساله ای با چرخ دستی حامل بار وارد آسانسور شد که متاسفانه بدلیل نداشتن حفاظ کشویی مناسب و یا سنسور چشمی ایمنی در آسانسور، این مرد جوان به هنگام حرکت آسانسور، بین چرخ دستی و دیواره آسانسور گیر کرد.
    با رسیدن آتش نشانان و همزمان عوامل اورژانس در محل حادثه مشاهده شد درب آسانسور توسط کسبه پاساژ و افرادحاضر باز شده و کارگر از آسانسور بیرون کشیده شده بود.
    به تائید تیم پزشکی حاضر در محل، متاسفانه مرد جوان به علت شدت جراحات وارده در لحظات اولیه تسلیم مرگ شده بود که آتش نشانان پس از ارائه تذکرات ایمنی به دیگر همکاران وی و مدیر پاساژ و تحویل محل به عوامل انتظامی به ماموریت خود پایان دادند.
    حادثه سنسور چشمی ایمنی در آسانسور

سوالات عمومی:

  1. هنگام سقوط آسانسور چه کار کنیم؟
    یکی از مهمترین کارهایی که باید در هنگام سقوط آسانسور انجام دهیم این است که بر روی کف آسانسور به پشت دراز بکشیم و تا جایی که ممکن است دست ها و پاهای خود را بکشیم و از هم باز کنیم. سپس بازوی یک دست را زیر سر قرار دهیم تا نقش بالشت را بازی کند و با دست دیگر از صورت محافظت کنیم به طوری که دست روی صورت قرار بگیرد تا اگر آواری در هنگام سقوط آسانسور به پایین افتاد دست مانع از اصابت آن با صورت شود.
    هنگام سقوط آسانسور چه کار کنیم؟

آخرین ویرایش: 1399/04/30

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. چک لیست جامع نظارت آسانسور ویژه مهندسین معماری
  2. چک لیست جامع نظارت آسانسور ویژه مهندسین عمران
  3. نظارت بر آسانسور و سیستم جابه جایی در ساختمان
  4. چک لیست سرویس و نگهداری چاه آسانسور
  5. دیتیل اجرایی شاسی کشی آسانسور
  6. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  7. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  8. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا