دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

معرفی یکی از کتب مرجع مدیریت عمومی_ رشته مدیریت ساخت

معرفی یکی از کتب مرجع مدیریت عمومی_ رشته مدیریت ساخت

معرفی یکی از کتب مرجع مدیریت عمومی_ رشته مدیریت ساخت

مدیریت ساخت یکی از شاخه‌های مهندسی عمران است که به برنامه‌ریزی، هدایت، اجرا، کنترل و مدیریت پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وساز می‌پردازد. متخصصان و مدیران ساخت، ضمن آشنایی با مهارت‌های فنی و مهندسی مرتبط با فعالیت‌های مهندسی عمران، با استفاده از مهارت‌های مدیریتی موجود در این رشته به هدایت و مدیریت منابع انسانی و مالی در فرآیند انجام پروژه‌ها می‌پردازند.
امروزه مدیریت ساخت در جهت ارتقاء کیفیت و کاهش مدت و هزینه انجام پروژه‌ها و نیز اجرای دقیق طراحی و ساخت سازه‌های مهم مانند پل‌ها، سدها، بنادر و سازه‌های دریایی، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها، ساختمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ و بسیاری سازه‌های دیگر، نقش مهمی را دارا می‌باشد.
این رشته شامل مجموعه های مدیریت عمومی و دولتی، صنعتی، بازرگانی، مالی و سرمایه گذاری، استراتژیک، سازمان، منابع انسانی، ریسک، کارآفرینی، بازاریابی، کیفیت، اجرایی، فناوری اطلاعات، خلاقیت و نوآوری و در نهایت مدیریت پروژه می باشد.
که در این قسمت یکی از کتب مرجع مدیریت عمومی_ رشته مدیریت ساخت را معرفی می نماییم.

کتاب : «اصول و مبانی مدیریت (مدیریت عمومی)»

نویسنده : مهدی شریعتمداری

مقدمه دکتر ناصر میرسپاسی

مدیریت، به‌عنوان یک‌رشته علمی، تخصصی و دانشگاهی از ابتدای قرن بیستم میلادی پا به عرصه‌ی ظهور گذاشت و تا کنون تحول و تکامل درخور توجه یافت. اما پیدایش موضوع «اداره کردن و مدیریت» مربوط به عصر حاضر نیست، بلکه بشر از ابتدا متوجه این نکته بود که با توجه به کمبود منابع انسانی و مادی برای رسیدن به هدف‌نیاز به‌تأمین منابع و هدایت افراد به سوی آن هدف می‌باشد.

گرچه اداره کردن و مدیریت به فرهنگ و ارزش‌های موجود آن جامعه و یا سازمان بستگی دارد، و یک روش خاص، قطعاً نمی‌تواند یک نسخه‌ی قابل تجویز برای جوامع مختلف مطرح باشد. اما مدیریت در طول قرون و اعصار با فراز و نشیب و سبک و روش‌های متعدد صورت می‌گرفت.

برخی از پژوهش‌گران، سابقه‌ی «مدیریت» را به آغاز پیدایش انسان نسبت می‌دهند و براین باورند که «هنر مدیریت» با شکل‌گیری نهاد خانوادگی مطرح شده است.

این پدیده، عمری به درازای تاریخ خلقت دارد. چون از روزی که بشر، قدم در غارهای سنگی گذاشت و برای فرار از حوادث آن روزگار، فرار از حملات حیوانات درنده و گوشتخوار، یا رهایی از گرمای تابستان و سرمای زمستان به غارها پناه برد که تا امروز همچنان وجود دارد. گاهی سازنده و کارآمد و زمانی دیگر مخرب و ناسازگار، جریانی که بی هیچ تردید تا فردا و فرداهای بسیار دیگری هم در برابر اقوام و ملت‌های بیشمار جهان عرض اندام خواهد کرد.

کتاب حاضر تحت عنوان اصول و مبانی مدیریت (مدیریت عمومی) در شش فصل به شرح ذیل تدوین شده است:

فصل اول تاریخچه مدیریت، تعاریفی از مدیریت، وظایف مدیریت، نقش‌های مدیر و سطوح مدیریت و مهارت‌های مدیریت.

فصل دوم در دو قسمت که قسمت اول برنامه‌ریزی که شامل تعاریف برنامه و برنامه‌ریزی، اهداف و اجزاء برنامه‌ریزی، ابعاد برنامه‌ریزی سازمانی، ابزارهای برنامه‌ریزی و قسمت دوم تصمیم‌گیری که شامل تعاریف تصمیم‌گیری، ماهیت تصمیم‌گیری و انواع تصمیمات، فرآیند تصمیم‌گیری.

فصل سوم تعاریف سازمان و سازماندهی، فرآیند سازماندهی، روابط بین فرد و سازمان، ساختار سازمانی، سازمان‌های رسمی و غیررسمی و ویژگی‌ها و دلایل بوجود آمدن و تأثیری که هر یک بر دیگری دارند، تمرکز و عدم تمرکز، تفویض اختیار، صف و ستاد.

فصل چهارم که در شامل سه بخش هدایت، انگیزش و ارتباطات می‌باشد. در قسمت اول آن هدایت و رهبری که خود شامل تعاریف و سبک‌های رهبری، نظریه‌های رهبری و قسمت دوم آن انگیزه و تعاریف و نظریه‌های انگیزه و قسمت سوم ارتباط و ارتباطات، عناصر اصلی ارتباط، کانال‌های ارتباطی و موانع ارتباطی، سطوح ارتباطی در سازمان، موضوع ارتباط در سازمان، ساختار ارتباط.

فصل پنجم نظارت و تعاریف آن، اهمیت نظارت، نظارت از دیدگاه سنی و جدید، فرآیند نظارت، انواع نظارت.

فصل ششم سیر تحول مدیریت در سه حوزه نظریه‌های سازمانی، نظریه‌های انسانی و نظریه‌های ادغامی و صاحب‌نظران در هر دسته با شرح کامل.

البته ناگفته نماند، مطالب این کتاب طوری تنظیم شده که می‌تواند مورد استفاه‌ی «مدیران»، «دانش‌پژوهان ‌مدیریت» و «دانشجویان» عزیز در رشته‌های «مدیریت ‌دولتی»، «مدیریت‌‌بازرگانی»، «مدیریت صنعتی»، «حسابداری»، «مدیریت آموزشی»، «اقتصاد»، و نظایر آن در تحت عنوان؛ «اصول و مبانی مدیریت»، «مدیریت عمومی»، «اصول و مبانی سازمان و مدیریت»، «اصول سرپرستی» و «سرپرستی سازمان» و دیگر عناوین مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا