دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

مفهوم نیایش در معماری ایران

مفهوم نیایش در معماری ایران

مفهوم نیایش در معماری ایران

انسانهای بدوی در میان مخاطرات پیرامونی بخصوص نیروهای طبیعی بسیار آسیب پذیر بودند . ترس از مرگ و احساس شگفتی از حوادثی که بر حسب تصادف ایجاد می گردید یا انسان قادر به درک علل آن نبود و باعث بوجود آمدن دین شد . بنابر اعتقاد لوکرتیوس ، حکیم رومی ، ترس نخستین مادر خدایان است و از میان انواع آن ، ترس از مرگ مقام مهمتری دارد . امیدواری به کمک خدایان و شکر گذاری در مقابل خوشبختیهایی که برای انسان حاصل میشد ، عواملی بودند که اعتقادات دینی و به تبع آن ، نیایش را باعث گردید .

در نظر انسانهای اولیه ، موجودات زنده و دیگر چیز هایی که در اطراف وی وجود داشت ، بخصوص طبیعت دارای روح بود و به عبارت دیگر خدایی در آنها نهفته پنداشته میشد . این خدایان بیشمار در شش دسته قرار داشتند : آسمانی ، زمینی ، جنسی ، حیوانی ، انسانی و الهی.

شاید ماه یکی از کهنترین خدایانی باشد که مورد پرستش انسان قرار گرفت . و به احتمال فراوان پس از جایگزین کشاورزی به جای شکارگری ، خورشید برای حکومت در آسمان جانشین شد . نور  و گرمای خورشید سبب حاصلخیزی می شد و دوره گردش آن ، وسیله تنظیم موسم کشت و برداشت بود . از این زمان انسانها خورشید را به عنوان پدر هر چه زنده است ، مورد پرستش قرار دادند .آسمان نیز یکی از خدایان مهم بشمار می آمد ، چرا که خورشید ، ماه و دیگر اجرام نورانی در آن واقع شده بودند .
زئوس، خدای خدایان یونان ، خدا آسمان و گرداننده ابرها بود ، مغولان خدای بزرگ را “تنگری” مینامند که معنای آسمان دارد ، که در چین نیز کلمه “تی” همین مفهوم را دارد . کلمه “اهورا”در نزد ایرانیان کهن نیز به معنی “آسمان آبی” است.
هنگامی که انسان اولیه بدون آنکه ماهیت واقعی نیروهای اطراف خود را بشناسد ، در صدد جلب خشنودی آنها از طریق پرستش بر آمد که این ریشه دیانت اولیه است ؛ علاوه بر پرستش ، سحر و جادو به منزله ی روح شعائر دینی افزوده شد .
زیارتگاههای بزرگ ، نشانگر اعتقادات مردم و قدرت مردان مذهبی در دوره های مختلف و مذاهب گوناگون می باشد . زیارتگاههای بزرگ جهان ، مکانهایی که راههای نمادین جوامع مذهبی گوناگون از دیرباز با یکدیگر تلاقی کرده اند . باید از عرصه کشمکش میان جوامع مختلف فارغ شوند ، آنها باید برای پیروان همه فرقه ها ، با کشف دوباره معنای پیوند با مراکز قدس واحد ، از رهگذر اشکال متفاوت نمادهای مذهبی ، فرصت آشتی فراهم سازد در این صورت است که زیارتگاهها دلایل کافی در اختیار بقیه مردم جهان قرار خواهند داد تا به وحدت نوع بشر ایمان بیاورند .

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا