دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

نکات اجرای درپوش روی دیوار و وظایف مهندس ناظر

نکات اجرای درپوش روی دیوار و وظایف مهندس ناظر

بدترین خرابی ها در مورد دیوارهایی که فاقد درپوش هستند رخ می دهد. نقص در اجرای بام ها و یا درپوش روی دیوارها به مرور و به صورت متوالی ساختمان را چنان فرسوده می کند که تا مرز تخریب کامل ساختمان را تهدید می کند.

در پوش دیوار چیست

آب باران از طریق روی دیوار به راحتی جذب مصالح بنایی شده و علاوه بر آن نمای ظاهری ساختمان را زایل می نماید ، تخریب تدریجی دیوار را نیز به همراه دارد. برای جلوگیری از بروز این پدیده از درپوش یا قرنیز روی دیوار استفاده می کنند. عملکرد اصلی در پوش ، جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل دیوار و هدایت آب باران به خارج است.

درپوش


انواع درپوش دیوار از نظر نوع اجرا آبچکان

 

انواع درپوش دیوار


انواع درپوش دیوار از نظر نوع مصالح

  •  سنگی( دیوار در معرض باران و برف و رطوبت شدید)
  • بتنی
    جزییات درپوش بتنی
  • ورقهای گالوانیزه ( دیوار در معرض باران و برف و رطوبت شدید)

نحوه اجرا در پوش دیوار

  • سطح درپوش با شیبی در حدود 3 تا 5 درصد به سمت خارج اجرا می شود و لبه ی آن به اندازه ی لازم و به صورت افقی از دیوار خارج شده ، در زیر آن شیاری به عنوان آبچکان تعبیه می شود.
  • عمق آبچکان باید به حدی باشد که آب به خوبی از آن خارج شده ، و امکان رسیدن به دیوار را نداشته باشد.
  • برای نصب در پوشهای فلزی ، بلوکهای چوبی را که به صورت هرم ناقص ساخته شده است ، در فواصل معین (هر 50 تا 60 سانتیمتر ) روی دیوار و داخل ملات شکلی نصب می کنند که چوب نتواند از داخل آن خارج شود.سپس به اندازه عرض مورد نیاز تسمه های فلزی به ضخامت 3 میلیمتر ، و پهنای 2 تا 3 سانتیمتر را که لبه ی آنها بصورت خمیده از دیوار خارج می شود ، به چوبها پیچ و محکم می کنند.سپس ورق های گالوانیزه که برای در پوش دیوار ساخته و لبه ی آنها فتیله و خم شده است، از دو طرف به لبه ی تسمه ها محکم می شود.در اجرای این نوع درپوش باید دقت کرد که در مقابل بادهای شدید، مقاومت لازم را داشته باشد.
  • در خصوص سنگ درپوش باید به آن توجه داشت، شیار زیرین لبه سنگ است که به آن آب چکان نیز میگویند. هدف از ایجاد شیار آب چکان ، جلو گیری از سرازیر شدن آب باران از روی سطح سنگ درپوش به روی  دیوار زیرینش می باشد تا از لکه شدن نمای ساختمان توسط آب جلوگیری شود و در حین نصب سنگ درپوش باید توجه داشت که این شیار از سطح قرار گیری بر روی دیوار پیشروی کند تا بتواند به درستی مسیر آب باران را هدایت کند. حتما تا کنون در سطح شهر ساختمانهایی را دیده اید که در لبه های بالای نمای آن آثار لکه های ناشی از بارش باران و یا حتی شوره زدگی وجود دارد که علت آن عدم استفاده از سنگ درپوش و یا نصب غیر اصولی آن می باشد.

سنگ درپوش

به سنگی گفته می شود که جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت به بنا بر روی دیوارهای حیاط و یا نمای ساختمان قرار می دهند.سنگ در پوش همچون چتری مستحکم از دیوار در برابر بارش برف و باران محافظت می کند.
سنگ درپوش یک طرفه و دوطرفه


چه سنگی برای درپوش دیوار محوطه مناسب است؟

  • سنگ تراورتن بهترین و ارزان‌ترین گزینه برای سنگ درپوش می باشد  از نظر اقتصادی نیزاستفاده از سنگ برای در پوش مقرون به صرفه می باشد.

وظایف مهندس ناظر

مهندس ناظر می بایست اجرای درست سنگ های درپوش توسط مجری ذیصلاح مطابق با نقشه های مصوب اجرایی  که تهیه شده توسط طراح معمار را کنترل نموده و در صورت عدم اجرای صحیح و یا لق بودن آن را در گزارش مرحله ای خود قید نماید که این مهم یکی از حادثه ساز ترین موارد در امر ساختمان سازی می باشد.
درصورتی که طراح معماری دیتیل اجرایی آن را در نقشه های معماری لحاظ ننموده مهندس ناظر طی درخواست کتبی ارایه دیتیل اجرایی درپوش های دیوار را می بایست درخواست نموده و طراح معماری موظف است  به صورت کتبی به مهندس ناظر موارد درخواستی ابلاغ نماید.


آخرین ویرایش: ۱۴۰۰/۰۱/۲۲

شماره ویرایش: دوم


بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر
  4. دیتیل درپوش دیوار

منبع
digisangسازمان نظام مهندسی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا