دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مهندس ناظر

وسایل و سازه های حفاظتی در زمان احداث ، تعمیر ، بازسازی و یا تخریب ساختمان

وسایل و سازه های حفاظتی در زمان احداث ، تعمیر ، بازسازی و یا تخریب ساختمان

وسایل و سازه های حفاظتی در زمان احداث ، تعمیر ، بازسازی و یا تخریب ساختمان

  • جان پناه و نرده حفاظتي موقت
  • حفاظتي پاخورهاي
  • راهرو سرپوشيده موقت
  • سرپوش حفاظتي
  • پوشش موقت فضاهاي باز
  • سقف موقت
  • تورهاي ايمني
  • حصار حفاظتي موقت

جان پناه و نرده حفاظتي موقت

  • نرده حفاظتي موقت حفاظي است قائم كه بايد براي جلوگيري از سقوط افراد كه ارتفاع سقوط بيش از 120 سانتيمتر باشد نصب گردد.
  • ارتفاع نرده حفاظتي موقت از كف طبقه يا سكوي كار نبايد از 0/9 متر كمتر و از 1/10 متر بيشتر باشد. همچنين ارتفاع نرده حفاظتي موقت راه پله و سطوح شيبدار نبايد از 0/75 متر كمتر و از 0/85 متر بيشتر باشد.

حفاظتی پاخورهای

حفاظي است قرنيز مانند بـه ارتفاع 150 ميليمتر كه بايد در طرف باز سكوهای كار جهت جلوگيري از لغزش و ريزش ابزار كار و مصالح ساختماني نصب گردد. پاخورها بايد از چوب مناسب به ضخامت حداقل 25 ميليمتر باشد. در صورت استفاده از ورق فولادي لبه هاي آن نبايد تيز و برنده باشد.


راهرو سرپوشيده موقت

سازه اي است حفاظتي كه به صورت موقت در پياده روها يا ساير معابر عمومي براي جلوگيري از خطرهاي ناشي از پرتاب شدن مصالح، وسايل و تجهيزات ساختماني ايجاد مي شود.


سرپوش حفاظتی

پوششي است، كه براي جلوگيري از آسيب ناشي از اثر سقوط اشيا در ديواره اطراف ساختمان در حال احداث نصب مي شود. سرپوش حفاظتي بايد چنان طراحي و ساخته شود كه در مقابل نيروهاي وارده مقاوم بوده و در اثر ريزش مصالح يا ابزار بر روي آن خطري متوجه افراد،تجهيزات و مستحدثاتي كه در زير آن قرار دارند نگردد.


پوشش موقت فضاهای باز

كليه پرتگاه ها و دهانه هاي باز در قسمتهاي مختلف كارگاه ساختماني كه احتمال خطر سقوط افراد را در بر دارند، بايد تا زمان محصور شدن يا پوشيده شدن نهايي و يا نصب حفاظها، پوششها و نردههاي دائمي و اصلي، به وسيله نردهها يا پوششهاي موقت به طور محكم و مناسب حفاظت گردند.


سقف موقت

براي سقف هاي موقت كه به صورت سكوهاي كار مورد استفاده قرار ميگيرند، بايد از تخته هاي چوبي با ضخامت 50 ميليمتر و پهناي 250 ميليمتر كه محكم به يكديگر بسته شده باشند، استفاده شود. به علاوه فاصله تكيه گاه تخته ها نبايد بيش از 2/4 متر باشد.


تورهای ایمنی

در مواردي كه نصب سكوهاي كار و نرده هاي حفاظتي در ارتفاع بيش از 3/5 متر امكان پذير نباشد، بايد براي جلوگيري از سقوط افراد، از تورهاي ايمني با رعايت موارد زير استفاده شود:

  • الف: تورهاي ايمني بايد در فاصله و شرايطي كه سازندگان آنها مشخص نموده اند نصب شود، به نحوي كه تور ايمني در فاصله حداقل 2/4 متر و حداكثر 4/6 متر پايينتر از ناحيه يا تراز كاري نصب گردد تا در صورت سقوط كارگران، امكان اصابت آنها به اجسام سخت وجود نداشته باشد.
  • ب : برپايي و نصب تورهاي ايمني، همچنين جمع آوري و برچيدن آنها بايد توسط شخص ذيصلاح و با استفاده از حمايل بند كامل بدن و طناب مهار صورت گيرد. اين تورها قبل از استفاده و در مدت بهره برداري بايد به طور مستمر توسط شخص ذيصلاح بازرسي و كنترل شود. استفاده از تورهاي فرسوده و آسيب ديده به هيچ وجه مجاز نمي باشد.
  • پ : در استفاده و برپايي و نصب تورهاي ايمني، رعايت آئين نامه ايمني كار در ارتفاع مصوب شوراي عالي حفاظت فني الزامي ميباشد.

حصار حفاظتی موقت

سازه ای است موقتي كه براي جلوگيری از ورود افراد متفرقه و غير مسئول به داخل محدوده كارگاه ساختماني ساخته و بر پا مي گردد.


منبع
مبحث 12 مقررات ملی ساختمان 1392

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا