دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
بیمه

پرسش و پاسخ های مرتبط با بیمه :

پرسش و پاسخ های مرتبط با بیمه :

بیمه مسئولیت کارفرما:

 

معرفی بیمه مسئولیت ساختمان در قبال کارکنان

با شروع  عملیات ساختمانی، از همان ابتدای فعالیت‌های تخریب، خاک‌برداری، گودبرداری، پی‌کنی و مراحل احداث بناهای جدید همه خسارات جانی و مالی باید تحت پوشش بیمه مسئولیت کارفرماقرار بگیرد.

با داشتن بیمه مسئولیت ساختمان همه اشخاص حقیقی و یا حقوقی که در جریان انجام امور ساختمانی  در محل مورد  بیمه فعالیت دارند تحت پوشش قرار می‌گیرند.

در این بیمه‌نامه علاوه بر کارگران ساختمانی ، کارفرما، مهندسین ناظر ،پیمانکاران فرعی و … همه تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

هر پروژه ساختمانی با توجه به ریسک‌ها و خطراتی که برای کارکنان و کارگران دارد نیازمند بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی است که این بیمه‌نامه از سوی مقامات قانونی اجباری گردیده است. از منظر دیگر همان‌قدر که یک پروژه ساختمانی می‌تواند برای کارگران خود حادثه‌ساز باشد برای اشخاص ثالث که در اجرای پروژه دخالتی هم ندارند می‌تواند حادثه‌ساز باشد که برای جبران خسارت‌های وارده به اشخاص ثالث از سوی پروژه، چه مالی و چه جانی ، بیمه مسئولیت کارفرما در قبال اشخاص ثالث پیشنهاد می‌گردد.

 

پوشش‌های بیمه مسئولیت  کارفرما در قبال کارکنان

-پوشش فوت

-پوشش نقص عضو

-تعدد دیات

-مأموریت‌های خارج از کارگاه

-اماکن وابسته به کارگاه

-مجریان مرتبط با عملیات ساختمان

-حوادث نقلیه موتوری به‌طور کامل

-مسئولیت پیمانکاران فرعی

-مسئولیت مهندسین ناظر یا مشاوران پروژه

-پرداخت خسارت بدون روی دادگاه

-پرداخت خسارت پزشکی بدون اعمال تعرفه

-مطالبات سازمان تأمین اجتماعی برای هر کارگر

-برای خود شخص کارفرما. پیمانکار و …

-خسارت جانی اشخاص ثالث

-مابه‌التفاوت افزایش دیه هرسال علاوه بر میزان تعهدات خریداری‌شده در بیمه‌نامه حداکثر تا ۱ سال

-مابه‌التفاوت افزایش دیه هرسال علاوه بر میزان تعهدات خریداری‌شده در بیمه‌نامه حداکثر تا ۲ سال

-مابه‌التفاوت افزایش دیه هرسال علاوه بر میزان تعهدات خریداری‌شده در بیمه‌نامه حداکثر تا ۳ سال

-پرداخت غرامت روزانه کارگران

-صدمات جسمی کارکنان براثر حوادث نامرتبط به فعالیت بیمه‌شده

 

معرفی بیمه مسئولیت ساختمان در قبال اشخاص ثالث

در زمان انجام همه عملیات ساختمانی، ممکن است که خسارات مالی و صدمات جسمانی به اشخاص ثالث  که در فعالیت ساختمان‌سازی هیچ دخالتی ندارند وارد آید که ناشی از یکی از عملیات تخریب، گودبرداری، نصب اسکلت و سایر کارهای عمرانی باشد. با داشتن این بیمه‌نامه، مسئولیت کارفرما و سایر عملیات اجرایی را به همه افراد اشخاص ثالث را تحت پوشش قرار می‌دهد ممکن است این فرد ثالث همسایه پروژه بوده و یا ماشینی باشد که کنار خیابان پارک کرده و دچار خسارت شده است.  برای داشتن این پوشش باید از همان ابتدای آغاز تخریب و گودبرداری تا انتهای عملیات ساختمانی اقدامات لازم در جهت خرید این بیمه‌نامه باید انجام شود.

 

پوشش‌های بیمه ساختمان در قبال اشخاص ثالث

-فوت

-نقص عضو

-هزینه‌های پزشکی

-خسارات مالی

-نشت و ترک‌خوردگی ساختمان‌های مجاور در اثر تخریب و گودبرداری ساختمان مورد احداث

-ریزش ساختمان‌های مجاور در اثر گودبرداری

-خسارات مالی وارد به اثاثیه و تأسیسات ساختمان‌های مجاور در اثر ریزش

-خسارات به خیابان و پیاده‌رو و اموال عمومی ازجمله فضای سبز

-خسارات وارد به تأسیسات تحت‌الارضی شامل خطوط انتقال آب گاز و تلفن

-خسارات وارد به خودروهای عبوری و یا پارک شده در محیط اطراف پروژه در اثر پرتاب مصالح ساختمانی

-خسارات جانی شامل فوت و نقص عضو و هزینه‌های پزشکی همسایگان (ساکنین ساختمان‌های مجاور)

خسارات جانی برای عابریم در اثر سقوط و پر تاپ مصالح ساختمانی

خسارات جانی افراد ثالث که وارد محوطه ساختمان مورد بیمه می‌گردند

-خسارات ناشی از دپو مصالح در خیابان و پیاده‌رو

اگر چنانچه هرکدام از خسارات فوق اتفاق بیافتد بر اساس سقف تعهدات بیمه‌نامه و شرایط بیمه‌نامه جبران خسارت از طرف شرکت بیمه انجام می‌شود.
 جهت استفاده از تخفیفات ویژه سایت همیار ناظر فرم ذیل را تکمیل فرمائید 

پرسش:بیمه مسئولیت کارفرما یکساله است یا تابع زمان پروژه هرچقدر که باشد ؟

اگر تاریخ بیمه تمام شده باشد و به طور مثال ۱۰ درصد کار پروژه باقیمانده باشد شرایط تمدید چگونه است ؟

آیا باید یکسال دوباره تمدید شود و هزینه هم دوباره به همان مقدار اولیه بیمه است یا خیر ؟ممنون میشوم توضیح بفرمایید.

پاسخگو سوال :سرکار خانم دکتر مریم انوری

پاسخ:بیمه کارفرما یکساله است ، البته می توان اگر از مدت زمان اجرای کار چیزی باقی نمانده باشد، بیمه نامه را چند ماهه هم خرید ! و البته نیز حق بیمه کاهش می یابد و مثل یکساله نیست.

پرسش:اگر مالک کلوز ۱۵ بیمه کارفرما در قبال کارگران را تهیه نماید؟ آیا باز نیاز هست بیمه شخص ثالث ساختمانی را تهیه کند؟

پاسخگو سوال :سرکار خانم دکتر مریم انوری

پاسخ:این بند فقط خسارات جانی را پوشش میدهد و برای تامین و جبران خسارات مالی باید بیمه نامه مسئولیت مدنی کارفرما در مقابل اشخاص و اموال ثالث تهیه کرد.

پرسش:در کلوز ۱۲ بیمه مسئولیت گفته شده است صدمات جسمانی وارده به اشخاص ثالث جبران خواهد شد با این حساب لازم  است بیمه جانی ثالث تهیه شود یا فقط بیمه مالی ثالث کافی  است؟

پاسخگو سوال :سرکار خانم دکتر مریم انوری

پاسخ:فقط بیمه مالی ثالث کافی است.

بيمه مسئوليت مهندس ناظر:

پرسش:لطف بفرمایید توضیح کاملی در مورد تفاوت بیمه مسئولیت ناظر که خود ناظر تهیه می کند با بیمه ای که در کلوزهای بیمه کارفرما در رابطه با ناظر وجود دارد بفرمایید؟

پاسخگو سوال :سرکار خانم دکتر مریم انوری

پاسخ:هر بیمه نامه یک سقف تعهدات دارد ،چون بیمه نامه متعلق به کارفرماست پس اولویت پرداخت با اوست یعنی اگر خسارتی وارد اید و کارفرما محکوم شود اول از این بیمه نامه خسارت جبران می شود اگر چیزی باقی ماند از بابت دیگران از جمله ناظر را پرداخت می کنند  بعد هم اینکه این بیمه نامه فقط تا زمان اعتبار بیمه نامه است و با پایان ان حمایتی از ناظر نمی شود.

پرسش: آیا این صحت دارد که بیمه ایران پوشش مسئولیت سال های قبل رو ممنوع کرده است؟
شرايط بيمه ي مسووليتي كه براي كارهاي قبل را پوشش مي دهد در كدام قسمت بيمه نامه درج شده است؟

پاسخگو سوال :سرکار خانم دکتر مریم انوری

پاسخ:اصولا ماهيت بيمه هاي مسئوليت حرفه اي بر اساس زمان وقوع خسارت است كه چنانچه در زمان اعتبار بيمه نامه رخ دهد تحت پوشش است.مهم نيست حادثه اي كه رخ داده مربوط به كدام پروانه ساختماني است و يا شما چه زماني در گذشته ناظر آن ساختمان بوده ايد مهم اينست كه حادثه در زماني رخ داده باشد كه شما بيمه نامه داشته باشيد.

در بخش توضيحات تكميلي شرايط خصوصي را كه منضم به بيمه نامه  در موضوع بيمه نامه كاملا بطور واضح شرح داده شده است.

بيمه پيمانكاران:

پرسش:

۱٫اگر در حادثه ای جرثقیل موجب حادثه جرحی و مالی به اشخاص ثالث و خود جرثقیل شود و جرثقیل بیمه قلاب نداشته باشد آیا بیمه تمام خطر پیمانکار تمامی ابعاد مالی و جرحی حادثه را پوشش میدهد؟

آیا در بیمه شخص ثالث می توان کلوزهایی را خریداری کرد که تمامی خسارات حادثه فوق را پوشش دهد؟

۲٫یعنی دیگر احتیاجی به بیمه تمام خطر برای پوشش خود جرثقیل و راننده اش نیست؟ خودروهای عبوری هم که پوشش دارند؟

پاسخگو سوال :سرکار خانم دکتر مریم انوری

پاسخ:

۱٫بله بیمه تمام خطر کلیه خسارات را پوشش می دهد و البته اگر کلوز ماشین الات هم خریداری شده باشد خسارت وارد به خود جرثقیل هم جبران می شود.

۲٫برای پوشش خود جرثقیل ، چرا ! باید بیمه تمام خطر داشت ! اما برای بقیه موارد همان بیمه مسولیت ثالث کافی است.

پرسش:آیا وقتی حادثه ای رخ می دهد مثل فوتی یا جرحی بیمه همه ی خسارت را میپردازد یا مقداری هم فرانشیزه و باید توسط بیمه گذار پرداخت بشود ؟

پاسخگو سوال :سرکار خانم دکتر مریم انوری

پاسخ:قطعا هر بیمه نامه ای دارای فرانشیز استبجز بیمه کارفرما در مقابل کارکنان که بخش خسارات جانی فرانشیز ندارد و فقط بخش مالی اش فرانشیز دارد.

پرسش:اگر در طول یکسال بیمه دو تا فوتی غیر همزمان رخ  دهد یا ایراد خسارت ، مقدار فرانشیز در هر بار چقدر باید توسط خود ناظر پرداخت شود منظورم چند درصد است ؟

پاسخگو سوال :سرکار خانم دکتر مریم انوری

پاسخ:معمولا بین ١٠ تا ٢٠ درصد است.بستگی به انچه در بیمه نامه مینویسد دارد.

پرسش:ما مهندسین در بعضی موارد خارج  از کار نظام مهندسی کار پیمانکاری انجام میدیم به صورت مدیریت پیمان از صفر تا صد کار _ این قرارداد مهندس مجری نیست حال اینجا اگه کارفرما ساختمان را بیمه کند  اتفاقی بیفتد کفایت میکند یا نه  کارفرما نباید بیمه کند من به عنوان پیمانکار باید بیمه کنم؟فرض کنید اتفاقی بیفتد بعد اینجا من محکوم بشوم نه کارفرما ایا از بیمه کارفرما  بیمه پرداخت می کند؟

پاسخگو سوال :سرکار خانم دکتر مریم انوری

پاسخ:اگر کارفرما یا مالک بیمه نامه کاملی تهیه کرده باشد دیگری نیازی نیست شما بیمه نامه دیگری بخرید.

اگر کارگر مشخصا از شخص شما شکایت کند و دادگاه شخص شما رو محکوم به پرداخت نماید خیر ، بیمه نامه کارفرما قابل پرداخت نیست اما اگر از شما در دادنامه دادگاه بعنوان پیمانکار نام برده شود خسارت قابل پرداخت است!

راه حل برای قسمت اول که گفتم این است که از مالک یا کارفرما بخواهید در زمان صدور بیمه نامه نام شما هم در بیمه نامه قید شود. 

پرسش:در یک کارگاه شخص پیمانکار جزء(نماکار) دچار حادثه شده و فوت کرده است.این پیمانکار جزء شخصا حق بیمه خود را ماهانه به حساب تامین اجتماعی واریز میکرده و کارگاه فعلی لیستی به تامین اجتماعی ارسال نکرده است.دربیمه مسئولیت کارگاه هم کلوز مربوط به مطالبات تامین اجتماعی خریداری نشده است.شخص حادثه دیده مشمول دریافت مستمری از تامین اجتماعی می باشد.با این شرایط آیا تامین اجتماعی مطالبه ای از کارفرما خواهد داشت؟

پاسخگو سوال :سرکار خانم دکتر مریم انوری

پاسخ:متاسفانه بله ! چون تامین اجتماعی مستمری وی را از دفترچه تامین اجتماعی خود شخص وی پرداخت میکند!  اما طبق ماده ۶۶ سر وقت کارفرما هم خواهد امد ! برای جلوگیری از ورود تامین اجتماعی باید از کلوز پرداخت بدون رای دادگاه (اگر دارند ) استفاده کنند و دیه را پرداخت نمایند که کار به دادگاه و رای دادگاه نرسد که اگر دادگاه حکم بدهد قطعا و حتما به تامین اجتماعی ارجاع می شود .

پرسش:در بیمه مسوولیت ایا لزوم خرید کلوز تامین اجتماعی. زمانی است که کارگر ها بیمه تامین اجتماعی هستند یا وجود رابطه کارگر و کارفرمایی نیز  دلیل طلب دستمزد از کارفرما و لزوم خرید کلوز مربوطه  هست?متشکرم

پاسخگو سوال :جناب آقاي سید امین عابدینی

پاسخ:هر دو مورد چون هر کارفرمایی موظف است از بدو به کار گیری، کارگر را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد. و در هر صورت رایطه کارگر و کارفرمایی اثبات میشود. چه بهتر است که بیمه نامه را با پوشش های کامل خریداری کنیم که در هنگام بروز حادثه به مشکل بر نخوریم                          
   « ماده 66 قانون بیمه تامین اجتماعی »

    درصورتی که ثابت شود وقوع حادثه مستقیماً ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و بروز بیماری ناشی از عدم رعایت مقررات بهداشتی و احتیاط لازم از طرف کارفرما یا نمایندگان او بوده سازمان هزینه ها را مربوط به معالجه و غرامت و مستمریها و غیره را پرداخت و طبق ماده 50 این قانون از کارفرما مطالبه و وصول خواهد شد .

    تبصره 1- مقصر می تواند با پرداخت 10 سال مستمری موضوع این ماده به سازمان از این بابت بری الضمه شود .

خریدکلوز مطالبات سازمان تأمین اجتماعی:

کاربرد پوشش:به موجب این  پوشش  ورعایت شرایط بیمه نامه ، درصورت احراز مسئولیت بیمه گذار ، غرامات تعیین شده براساس میزان قصور تعیین شده و مفاد قانون تامین اجتماعی (تبصره ۱ ماده ۶۶ قانون مذکور ) ازشخص کارفرما درخصوص کارکنان وی وبراساس سقف تعهدات مندرج در جدول مشخصات بیمه نامه ، درتعهد بیمه گر و قابل پرداخت می باشد .
شرکتهای بیمه با توجه به قوانین داخلی خود سقفی را برای این پوشش مشخص و بیمه گذار میتواند تقاضای خریداری این پوشش تا سقف مشخص شده را داشته باشد.

پرسش:اگر مالک اسم سرپرست کارگاه را در قسمت سایر اشخاص بیمه نامه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان و مسئولیت مالک در قبال اموال ننویسد ، آنگاه سرپرست کارگاه باید از چه نوع بیمه ای استفاده کند که مصون بماند؟

پاسخگو سوال:جناب آقاي مهندس كاميار ميررضوي

پاسخ:هیچ بیمه ای برایشان نداریم.

کانال همیارناظر

کانال تلگرام همیارناظر

کانال همیارناظر

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا