دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
آموزش حقوق مهندسی

پرسش و پاسخ های مرتبط با عملیات نازک کاری ساختمان

پرسش و پاسخ های مرتبط با عملیات نازک کاری ساختمان

اسكوپ سنگ نما:

پرسش:آیا الزام به اسکوپ کردن سنگ نما  در مرحله نازك كاري ساختمان  و نماسازي می باشد ؟

پاسخ:در خصوص اسکوپ سنگ نما در ماده ۲۹ مجموعه ضوابط مندرج در پروانه های تخریب و نوسازی شهرداری مقرر شده است چنانچه در نما از سنگ استفاده شود باید با سیم (اسکوپ) و یا رول پلاک و یا تمهیدات اجرایی صحیح به جداره وصل شود تا از ریزش آن جلوگیری شود. همچنین درضابطه (۲) بند ۷-۸-۲ آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله، استاندارد ۲۸۰۰ ویرایش ۴ (سال۱۳۹۴) نیز مقرر شده است که در صورتیکه سنگها به صورت پلاک به طور قائم نصب شوند، باید با تعبیه اسکوپ و یا مهار مناسب دیگری از جدا شدن و ریختن آن ها در هنکام زلزله جلوگیری شود.

هر آنچه مهندسین می بایست در مورد نمای ساختمان بدانند

پرسش: نظارت ساختمانی به عهده من هست که به دلیل بدهی های زیاد به شهرداری و احداث اضافه بنا دو سال گذشته پلمپ بود.من بارها به مالک اعلام کرده بودم پس از رفع مشکلات و از سر گیری فعالیت ها من رو در جریان بگذارید. متاسفانه ساختمان رفع پلمپ شده و در اولین اقدام مالک نمای ساختمان رو اجرا کرده است ، من به طور اتفاقی مطلع شدم و پس از بازدید هیچ نشانی از اسکوپ سنگ های نما در کارگاه ندیدم.ولی مالک ادعا کرد که اسکوپ انجام شده ،مسلما از نحوه اجرا هم مطمئن نیستم. در این شرایط من باید چه کاری انجام بدهم؟

پاسخ: تخریب آخرین راه جهت رفع ابهامات و رفع مشکل است. با توجه به آنکه شما از نحوه اجرای سنگ نما اطلاع ندارید بهتر است طی یک گزارش در مرحله نازک کاری ابتدا به اسکوپ نشدن سنگ نما اشاره نمایید که علت آنرا عدم مشاهده اسکوپ شدن سنگ نما در پیشانی ها و گوشه ها قید نمایید و سپس عدم حضور مجری ذیصلاح در محل پروژه را ذکر نمایید و می توانید یک سری موارد عدم ایمنی با ذکر جزییات را قید نمایید و جلوگیری عملیات را تا اصلاح اسکوپ شدن سنگ نما اعلام نمایید گفتنی است حتما باید راه حل عدم اسکوپ سنگ نما هم در گزارش خود قید نمایید از قبیل مواردی مانند مهار سنگ به وسیله پیچ و رول پلاک و یا به وسیله سیم گالوانیزه و…

گزینه خلاف دارد را هم علامت بزنید.ضمنا یک دستور کار هم با جزئیات کامل به مالک ابلاغ نمائید البته باتوجه به نکات مطرح شده جهت دستور کار در سایت همیار ناظر البته همه مواردی که گفته شد کلی بوده و با توجه به شرایط کار متفاوت است مثلا سنگ بجستانی به سبب ضعیف بودن ذاتی قابلیت اسکوپ شدن ندارد و در حادثه طوفان هم اتفاقا از همین سنگ استفاده شده بود .

لوله خرطومي:

پرسش:آیا استفاده از لوله های خرطومی در ساختمان مجاز است؟ 

پاسخ:مطابق با نشریه ۱۱۰ بند۴ -۴ -۸ -۱ کاربرد لوله های برکمان و خرطومی پی – وی – سی در سیستم توکار به هیچ وجه مجاز نمی باشد. استفاده از لوله‌های خرطومی پلاستیکی از سال۸۹ ممنوع شده چون بسیار کم استقامت هستند مخصوصاً بعد از گذشت چند سال به‌شدت شکننده می‌شوند و عبور فنر از آن باعث شکسته شدن آن می شود.

كليد محافظ جان:

پرسش: آیا استفاده از کلید محافظ جان (RCCB) در ساختمان الزامی است؟ 

پاسخ:مطابق با مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان و شیوه نامه شرکت توانیر بند ۴-۲-۱۰ ،استفاده از کلید حفاظت در برابر جریان نشتیRCCB(Residual Current Circuit -Breaker)برای کلیه ساختمان ها الزامی است.

کلید RCCBانتخاب شده برای ساختمانهای مسکونی شهری باید حداقل شرایط و خصوصیات فنی زیر را دارا باشد

تائیدیه استانداردهای  ISIR۶٧٠٠ و IEC۶١٠٠٨  را داشته باشد  .

جریان عامل کلید های یاد شده حداکثر برابر با  ۳۰میلی آمپر و به صورت غیر قابـل تغییـر و بـدون تـاخیر زمـانی باشد .

کلید مربوطه باید مناسب با شرایط محیطی محل نصب انتخاب گردد .

الزامات راه پله:

پرسش:حداقل ارتفاع نرده های راه پله چقدر می بایست باشد ؟

پاسخ:مطابق با مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان ویرایش ۱۳۸۸ بند ۴-۹-۷-۱-۲ فاصله خالی بین دو نرده   عمودی دست انداز و جان پناه نباید بیشتر از ۰٫۱۱ متر باشد. در صورت وجود نرده های تزئینی ،نباید از هیچ قسمت آن کره ای یه قطر  بیش از ۰٫۱۱ متر عبور  کند.همچنین در بند۴-۲-۱۲-۳-۱۶  همین مبحث مقرر شده است  که ارتفاع دست اندازها و جان پناه ها از سطح  فضا یا  بام در دسترس ،باید حداقل ۱٫۱ متر و از لبه پله یا سطح شیب دار حداقل ۰٫۹ متر باشد.

پرسش: آیا الزامی  به استفاده از سنگ مضرس در راه پله ها می باشد ؟

پاسخ:مطابق با بند ۴-۵-۱-۱۲-۱ مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان لبه ها و کف پله ها و پاگرد و همچنین کف شیب راه ها و رهروها باید از مصالح سخت،غیر لغزنده(سنگ ساب خورده نباشد)و ثابت باشند

الزامات كليد پريز فضاهاي مرطوب:

پرسش: آِیا مالک مجاز به نصب پریز در حمام و سرویس می باشد؟

پاسخ:مطابق با بند ۱۳-۹-۳-۳ مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان می بایست پریزهای نصب شده در فضاهای مرطوب(حمام،سرویس بهداشتی و..)می بایست محافظت شده(درجه حفاظت ای پی ۴۵ به بالا) و پوشش دار باشد

لزوم استفاده از کلید و پریز با درجه حفاظت IP45 به بالادر محیط های مرطوب
هواكش فاضلاب(ونت):

پرسش:حداقل فاصله کولر آبی و ونت (هواکش فاضلاب ) چقدر باید باشد؟

پاسخ:مطابق با بند ۱۴-۸-۱۴-۲ مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان کولر آبی نباید بدون سینی قطره گیر در معابر عمومی نصب گردد و همچنین کولر ابی باید دست کم ۳متر از دهانه دودکش و هواکش فاضلاب(ونت) فاصله افقی داشته باشد ،مگر آنکه دهانه  دست کم یک متر از سطح رویی کولر بالاتر باشد.ضمنا به میزان حداقل ۶۰۰ میلیمتر و در زیر کولر ۳۰۰میلی متر فضای دسترسی و سرویس باشد.

عايق كاري:

پرسش:نظارت بر اجراي عايق كاري رطوبتي ديوار حائل وظايف ناظر عمران هست يا معماري؟

پاسخگو سوال:جناب آقاي مهندس كاميار ميررضوي
پاسخ:عایق کاری دیوار حائل اگر با ایزوگام باشد با ناظر معماری است
عایق کاری دیوار حائل اگر با مواد آب بند که در طرح اختلاط بتن ریخته میشود با ناظر سازه است
عایق کاری لوله های تاسیساتی با ناظر تاسيسات مكانيكي است
عایقکاری لوله های برقی با ناظر تاسيسات برقي است

گزارش نماسازي:

پرسش:کدام یک از این جملات در گزارش درست است؟
1. عدم اسکوپ برخی از سنگهای نما
2. برخی از سنگ ها در حال اجرا اسکوپ نمیشود
پاسخگو سوال:جناب آقاي مهندس كاميار ميررضوي
پاسخ: جمله صحیح بدين صورت است:
“مالک در حال اجرای سنگ نما می باشد و برخی از سنگهای نما را اسکوپ نمی نماید .”

بالابر:

پرسش: سقوط بالابر مصالح ساختمان به علت نصب غیر اصولی برعهده کدام ناظر است؟
پاسخگو سوال:جناب آقاي مهندس كاميار ميررضوي

پاسخ:بر عهده ناظر هماهنگ کننده و ناظری که مصالح را برای کار نظارت او بالا می بردند.

فضای بهداشتی:

پرسش: ما یه واحد آ پارتمان رو پیش خرید کردیم و سازنده حفره کاسه توالت رو سمت شمال(پشت به قبله) گذاشته،و با وجود اعتراض،اصلا به این قضیه توجه نمیکنداگر حفره کاسه توالت در ساخت سرویس بهداشتی به سمت شمال یا جنوب قرار بگیرد،مهندس ناظر موقع صدور پایان کار طبق قانون نظام مهندسی ،اصلا به این مورد توجه میکند؟یا این مسئله مهم نیست برای مهندس ناظر؟ممنون میشم، اگر پاسخ سوال بدین و ما رو راهنمایی نمایید.

پاسخ: 

با توجه به بند 4-5-6-1-4 مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان تعبیه فضاهای بهداشتی(مستراح) در هر شرایطی نباید در راستای جهت قبله قرار گیرد
ناظر می تواند با توجه به این موضوع اقدام نماید.
نقشه معماری بررسی شود و ببینید که در آن درست ترسیم شده است.در غیر اینصورت نقشه ها اصلاح و نقشه های جدید توسط طراح به ناظر و مجری ابلاغ گردد.

کانال تلگرام همیارناظر

جهت عضویت در کانال تلگرام همیار ناظر اینجا کلیک نمائید

کانال تلگرام همیارناظر

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام ایا در مورد سنگ نما اگر اطمینان از اسکوپ نداشته باشیم میتوان مالک رو وادار به پیچ رول پلاک از روی نما کرد؟
    در مورد سرامیک نما هم ایا میتوان به همین منوال عمل کرد یا سرامیک فقط از زیر اسکوپ میشود؟
    ممنون

  2. اگر در اسکوپ کردن از سیم ضد زنگ یا اسکوپ سنگ استفاده شده و طبق اصول تعریف شده (نحوه شیار زنی و جنس خود سنگ) اجرا شده نمیشه هیچ اجباری کرد.چون آئین نامه هم همین موارد رو میخواد.
    در مورد سرامیک هم بهتره در نما استفاده نشود اگر استفاده شده باید از سرامیک ضخیم و مخصوصی که موقع یخبندان دچار مشکل نشود استفاده کرد.سرامیک رو هم عین سنگ میشه اسکوپ کرد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا