دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

پیش آمدگی یا کنسول و نکات کلیدی آن

پیش آمدگی یا کنسول و نکات کلیدی آن

در اماکنی که ساختمان احداثی در بر مشرف به گذر احداث گردد از طبقه بالای همکف می توان پیش آمدگی به گذر احداث نمود. طول پیش آمدگی در گذرهای با عرض 12متر، 0/8 متر و در گذرهای با عرض 22 متر و بالاتر ،1/20 متر است . احداث کنسول در گذرهای با عرض کمتر از 12 متر منع قانونی دارد. توضیح اینکه حداقل ارتفاع کنسول از کف پیاده رو تا زیر سقف می بایست 5/5 متر باشد.

پیش آمدگی

  • در گذرهای با عرض 10تا 20متر، 0/8=αمتر
  • در گذرهای با عرض 25 تا 36 متر،1/20=αمتر
  • در گذرهای با عرض 36 متر و بالاتر ،1/50=αمتر

ضوابط پیش آمدگی یا کنسول

  • پیش آمدگی تنها در زمین هایی که سطح اشغال آنها مشرف به گذر باشند و گذر بالای 12متر داشته باشند مجاز به احداث آن می باشیم.
    پیش آمدگی یا کنسول و نکات کلیدی آن
  • احداث باران گیر به عنوان پیش آمدگی در سقف بام حداکثر 90سانت مجاز بوده و جز زیر بنا محسوب نمی گردد.
  • حداقل ارتفاع زیر پیش آمدگی نسبت به کف 3.5 متر می باشد.
  • متراژ اضافه شده توسط پیش آمدگی در کنترل مساحت سطح اشغال در زمین های بالاتر از 200متر دخیل نبوده و جهت کنترل مساحت سطح اشغال ساختمان را بدون کنسول در نطر می گیرند  و سپس مساحت کنسول (پیش آمدگی ) به مساحت سطح اشغال اضافه می گردد.

نکات کلیدی  گزارش پیش آمدگی های نما

مهندس ناظر می بایست در هنگام بازدید مرحله ای نازک‌کاری یا اتمام عملیات ساختمانی حتماً پیش‌آمدگی‌های نما را که بیشتر از ۱۰سانتیمتر است در گزارش خودش بنویسد مثلاً مالک یک سر ستون دارد یا یک سنتوری با سنگ جلوی پیشانی بالای درب پارکینگ در یک ساختمان که نمای جنوبی داده ایجاد کرده  است حتماً این مورد را  مهندس ناظر می بایست ذکر نماید زیرا در هنگام  پایان کار مأمور بازدید دفتر خدمات آن مورد را مشاهده  و ثبت می نماید پس از آن به شهرداری منطقه  ارجاع می دهد و در شورای منطقه و خیلی اوقات شهرداری این مورد را به شورای انتظامی نظام مهندسی انتقال می دهد  و چون مهندس ناظر این مورد را گزارش نکرده‌ است مهندس ناظر در شورای انتظامی محکوم می گردد.

آخرین ویرایش: 1399/04/23

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. ضوابط شهرداری و نکات مهم در طراحی معماری طبق مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان
  2. آموزش نقشه خوانی و ضرورت آن برای مهندسین ناظر،طراح ومجری (۱)
  3. دیتیل عایق حرارتی در کنسول
  4. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  5. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  6. مشاوره مهندس ناظر

منبع
ضوابط شهرسازی و اجرایی ساختمانمراحل اخذ گواهی پایان کار ساختمانی،جهت بناهای مسکونی دارای تخلف در شهرداری تهرانمحاسبات سرانگشتی

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام ….ممنون از نکته گزارش نویسی ….اگر امکان داره متن کاملی که باید در کزارش قید کنیم مبنی بر 10 سانت میش آمدگی نما رو ارائه بدید…تشکر

  2. با سلام و تشکر
    من ناظر برق ساختمانی در اصفهان هستم. بخاطر عدم رعایت موارد فنی و ایمنی سقف طبقه دوم را مهر نزدم ولی مالک بتون ریزی را انجام داده است و الان در حال اجرا ستونهای سقف طبقه سوم می باشد و طی دوبار مراجعه من برای بازدید درب کارگاه را باوجود نگهبان تمام وقت باز نکردند. میخواستم لطفا راهنمایی بفرمایید به غیر از گزارش تخلف به شهرداری و نظام چه کارهایی باید انجام بدم که از نظر حقوقی مشکلی برای من نباشد.ممنون

  3. با سلام
    در گزارش سقف ط دوم خود گزارش کنید که مالک بدون اطلاع بنده اقدام به بتن ریزی سقف نموده است و آرماتورگذاری صورت گرفته مورد تائید نمی باشد مگر مالک به نوعی مثلا با اسکن میلگرد بتواند اثبات نماید آرماتورهای به کار رفته مطابق نقشه های مصوب می باشد.
    در ضمن می توانید به واحد نظارت عالیه اداره کل راه و شهرسازی شهر خود نیز مراجعه نمایید و موارد تخلف را طی نامه ای در دبیرخانه آن قسمت ثبت نموده و تا حصول نتیجه پیگیری نمایید.

  4. با سلام
    با توجه به اجرا و پروژه متون متفاوتی را می توانید بنویسید به طور مثال:
    به اطلاع شهرداری محترم می رساند طی بازدید صورت گرفته از پروژه در تاریخ ………….. مالک در حال اجرای نمای قسمت شمالی/ جنوبی/ ….. می باشد اما پیش آمدگی حدودا …. سانتی متری در اجرا مشاهده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا