دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

گاست پلیت- ورق واسط(gusset plate)

گاست پلیت- ورق واسط(gusset plate)

گاست پلیت- ورق واسط(gusset plate)

گاست پلیت ها ورق های متصل کننده اعضای اصلی بادبند به تیر و ستون می باشند. این اعضا تحت نیروی کششی و فشاری موجود در خود دارای مودهای گسیختگی متفاوتی می باشند. یکی از مودهای گسیختگی موجود کمانش موضعی، بویژه در انتهای گاست پلیت باشد. همچنین بر اساس تئوری های رایج ناحیه انتهای عضو پیوندی گاست پلیت ناحیه حساس به شمار می رود. در نتیجه به منظور کنترل ناحیه مذکور، استفاده از سخت کننده میانی در گاست پلیت پیشنهاد می شود. استفاده از سخت کننده میانی به میزان قابل توجهی رفتار فشاری گاست پلیت را بهبود می بخشد و همچنین افزایش ضخامت این سخت کننده ها موجب افزایش خطی ظرفیت باربری و شکل پذیری گاست پلیت می گردد.

چون ورق های بادبند از حیاتی ترین المان های قاب های مهاربندی هستند، گسیختگی این اتصالات می تواند به افت قابل ملاحظه مقاومت و سختی قاب مهاربندی مقاوم در برابر بار جانبی منتهی گردد. چنین افت ها یا خسارت هایی، می تواند به تشکیل طبقات نرم در سازه منجر گردد.

از اینرو درک صحیح رفتار این ورق ها و استفاده از تئوری های مطرح شده در این ارتباط؛ به طراحی هر چه بهتر ورق های بادبندی در سازه های فلزی منجر می گردد. به طور مثال با شناخت مودهای گسیختگی در این ورق ها می توان به طراحی لرزه ای بهتری دست یافت. بطوریکه با شناخت مودهای گسیختگی می توان المان ورق را به شکلی طراحی نمود که مودهای گسیختگی مطلوب تر و شکل پذیرتر نظیر تسلیم شوندگی؛ جلوتر از گسیختگی های کم مطلوب تر نظیر شکست ترد؛ رخ بدهند.

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا