دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
نظام مهندسي

معرفی صورت معاملات فصلی(ماده ۱۶۹ مکرر) و مشمولان این ماده

معرفی صورت معاملات فصلی(ماده ۱۶۹ مکرر) و مشمولان این ماده

معرفی صورت معاملات فصلی(ماده ۱۶۹ مکرر) و مشمولان این ماده

  1. معرفی صورت معاملات فصلی(ماده ۱۶۹ مکرر) و مشمولان این ماده

به منظور شفاف‌سازی اطلاعات اقتصادی،دستورالعمل اجرایی موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم توسط سازمان امور مالیاتی کشور تدوین و اجرای آن از تاریخ ۱/۱/۹۱ آغاز شده است، به موجب این دستورالعمل،کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی بند الف و ب ماده ۹۵ ق.م.م می‌بایست علاوه بر صدور صورتحساب فروش کالا یا خدمات (طبق نمونه‌های اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور)،فهرست معاملات سه ماهه(فصلی)خود را تا یک ماه بعد از پایان هر فصل طبق روش اعلام‌شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط ارسال کنند.کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم،مکلف‌اند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام مؤدیان و تخصیص شماره اقتصادی به نشانی http://www.tax.gov.ir/ نسبت به ثبت‌نام و درخواست شماره اقتصادی اقدام کنند و شماره اقتصادی مربوط به خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها و فرم ها و اوراق مربوطه درج کنند. عدم ارسال فهرست معاملات،جریمه‌ای معادل ۱۰% معاملاتی که فهرست آن‌ها ارائه نشده است را در پی خواهد داشت.

با توجه به اینکه اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان مشمول بند ب ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم هستند مکلف به ارسال گزارش صورت معاملات فصلی هستند.

انجام گزارش صورت معاملات فصلی (ماده۱۶۹مکرر) در صورتی شامل شما می‌شود که دریافت مالی بابت ارائه خدمات مهندسی از بابت پروانه اشتغال خود داشته باشید.اگر دریافت مالی نداشتید نیاز به انجام این گزارش در فصل یا فصل‌های تعیین‌شده نیست.اگر در یک فصل،درآمدی ندارید اما هزینه‌ای بابت کار حرفه‌ای خود داشته باشید،می‌توانید آن مبلغ را در گزارش خرید(هزینه‌های) آن فصل اعلام کنید.

اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان خدماتی را که به عنوان نظارت،طراحی ،اجرا(سازنده) خدمات آزمایشگاهی و هر آنچه که بابت فعالیت حرفه‌ای خود با استفاده از پروانه اشتغال انجام می‌دهند،به عنوان خدمات فروش نامیده می‌شود.

  1. جرائم:

جرائم غیرقابل‌بخشش است و از طریق مقررات اجرایی موضوع ماده ۱۶۹ مکرر ق.م.م قابل وصول خواهد بود.در صورتی که یک یا چند عنوان از جرائم ذکرشده در جدول زیر اتفاق بیفتد در مجموع بیش‌ترین جریمه‌ای که به شما تعلق می‌گیرد ۱۱%است که ۱% آن مربوط به عدم ارائه فهرست معاملات تا یک ماه بعد از پایان هر فصل و ۱۰% دیگر در خصوص دیگر موارد است.

12

  1. روش‌های ارسال گزارش صورت معاملات فصلی(ماده۱۶۹ مکرر) و مشمولان آن

برای ارسال گزارش صورت معاملات فصلی دو روش وجود دارد:

  • روش غیر بر خط (off line)

  • روش بر خط (on line)

افرادی که برای ثبت‌نام کد اقتصادی اقدام نکرده یا ثبت‌نام آن‌ها در مرحله پیش ثبت‌نام است و کد پیگیری (رهگیری) دارند ولی هنوز بسته پستی حاوی نام کاربری و رز عبور برایشان صادر نشده است می‌بایست از طریق روش غیر بر خط برای ارسال این گزارش اقدام کنند.افرادی که پیش ثبت‌نام کد اقتصادی انجام داده‌اند و بسته حاوی نام کاربری و رمز عبور توسط پست به ایشان تحویل داده شده است از هر دو روش امکان ارسال این گزارش را دارند.

جهت دانلود مراحل روش‌های فوق اینجا کلیک نمایید.

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. با سلام، ارائه صورت معاملات فصلی برای مهندسین حقیقی که به ارائه خدمات می‌پردازند الزامی نیست.
    منبع:
    اطلاعیه شورای مالیاتی در خصوص عدم شمول گزارش صورت معاملات فصلی ( ماده 169 مکرر) برای مهندسان
    http://www.tceo.ir/ContentViewer.aspx?DataID=2827

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا