دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مرجع مهندسین

پرسش و پاسخ های مرتبط با گودبرداری

پرسش و پاسخ های مرتبط با گودبرداری

پرسش و پاسخ های مرتبط با گودبرداری

پرسش:اگر ساختمان در حین اجرای اسکلت نشست داشته باشد، آیا مهندس ناظر مقصر است ؟
پاسخ :بله، مهندس ناظر قبل از تحویل شروع به کار می بایست گزارش خاک پرونده را مورد بررسی قرار دهد و از محل پروژه مذکور بازدید نماید در صورت آنکه متوجه سست بودن خاک شود باید طی نامه ای به مالک و شهرداری اعلام بنماید تا قبل از شروع به کار مالک به مهندس محاسب مراجعه نماید و متناسب با آن راهکاری را جهت بهبود خاک اعلام بنماید و مهندس محاسب پس از آن به ناظر نقشه ای جدید را ابلاغ بنماید. هم چنین در صورت آنکه در مرحله گودبرداری و تخریب هم متوجه شد باید در گزارش های مرحله ای به شهرداری و طی نامه ای به مالک اعلام بنماید و از مهندس محاسب در خواست تجدید نظر درنقشه های محاسباتی را بنماید.در صورت عدم اعلام مهندس ناظر در این مراحل و نشست ساختمان ناظر مقصر شناخته می شود.
پرسش: دیوار ساختمان مجاور ساختمانی که بنده ناظر آن هستم در زمان گودبرداری ترک برداشته است . لطفا در رابطه با نحوه گزارش به شهرداری ،مرا راهنمایی کنید.
پاسخ:بدون فوت وقت گزارشی را با مضمون زیر به شهرداری ارائه فرمایید :
«به اطلاع شهرداری محترم می رساند ، علی رغم تذکرات پیاپی مبنی بر نامتناسب بودن سازه نگهبان مندرج در نقشه ها و دستور کار ابلاغی اینجانب به مالک متاسفانه مالک اقدام به عملیات گودبرداری بدون حضور مهندس مجری ذیصلاح نموده است و دیوار پلاک ضلع ….. ترک برداشته است، با توجه به آنکه روش پایدارسازی گود متناسب با موقعیت ملک مذکور نمی باشد ومالک و نماینده او فاقد صلاحیت در اجرای سازه نگهبان می باشند لذا خواهشمند است مالک را موظف نمائید، توسط مجری صاحب صلاحیت نسبت به ایمن سازی پلاک ضلع …. زیر نظر اینجانب اقدام نماید و مهندس محاسب پرونده نیز طرح پایدارسازی متناسب با موقعیت حال پروژه ارائه بنماید. ضمنا با توجه به موقعیت حساس ملک طرح پایدارسازی موقتی و توصیه های حفاظتی در ایمنی گود طی دستور کاری به مالک پروژه ابلاغ گردید”
سپس گزینه خلاف دارد را انتخاب بنمائید و از جلوگیری عملیات در مرحله گودبرداری جدا پرهیز نمائید
در صورت درج جلوگیری از عملیات و ریزش گود مهندس ناظر مقصر شناخته می شود.
حتما یک نامه به شهرداری ناحیه و منطقه و نظام مهندسی در مورد ناپایداری گود تحویل و رسید نمائید.
پرسش: در پروژه اى که نظارتش رو بر عهده دارم به دلیل شروع کار قبل از پروانه توسط مالک و مجرى، در گزارش اول خلاف، مجوز شروع عملیات ساختمانى فقط براى ایمن سازى وضعیت گود موجود رو صادر کردم ولى گودبردارى ادامه پیدا کرد و پایان یافت، گودبردارى انجام شده با نقشه هاى تأیید شده تطابق ندارد، این مورد در گزارش دوم اشاره شد و از مالک بارها خواسته شد تا نقشه هاى تایید شده جدید رو ارایه بدهد که این کار رو انجام ندادند، دستور توقف با رونوشت به نظام مهندسى و بازرسى وزارت کار در همان گزارش دوم صادر شد ولى کار کماکان ادامه دارد و مى خواهند در چند روز آینده اقدام به بتن ریزى کنند، حتى نقشه اى که محاسب تایید کرده باشد در دسترس نیست و در مقابل شهردارى هم هیچ اقدامى انجام نمى دهد، اگر ممکن می باشد راهنمایى کنید چه کارى باید انجام بدهم ؟
پاسخ: در مرحله گودبرداری به هیچ عنوان توقف عملیات اعلام ننمایید
اگر گود ایمن است یک گزارش خلاف که مطابق نقشه ها اجرا نشده است کافی می باشد. بعد از آن مالک را ملزم نمایید که یک نامه تاییدیه از مهندس محاسب به شما تحویل دهد.
(در صورتی که گود ایمن نیست تغییر رنگ خاک و عدم اجرای سازه نگهبان مناسب باید یک گزارش خلاف بدون جلوگیری ثبت شود و در آن موارد تخلف قید شود و راهکاری جهت ایمن سازی گود به صورت موقت داده شود و در آن قید نمایید که عواقب عدم پیگیری با شهرداری می باشد و شهرداری را ملزم نمایید که طبق ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری گود را ایمن سازی نماید.)
پس از آن طی اظهارنامه قضایی موارد را به مالک اعلام و راهکار و دستور کاری به مالک و مهندس مجری اعلام نمایید.
سپس با مراجعه به شهرداری ناحیه و پس از آن منطقه نامه را ثبت نمایید.در صورتی که نامه به ناحیه قبلا تحویل داده اید و اثری نداشته است همراه با نامه خطاب به شهرداری ناحیه رونوشت نامه شهرداری منطقه و تمامی ارگان هایی که نامه به آنها زدید را تحویل دهید تا از ترس هم که شده پیگیری نمایند.
در مرحله بعدی نامه ای به نظام مهندسی ارسال و در دبیرخانه سازمان ثبت نمایید.از طریق شورای انتظامی نظام مهندسی می توانید پیگیری لازم را بنمایید.
در صورت عدم رسیدگی، با مضمون به کار گیری اتباع بیگانه و عدم رعایت آیین نامه ایمنی و حفاظت کارگاه ها نامه ای را به وزارت کار تحویل و در دبیرخانه ثبت نمایید.
پس از آن نامه ای به آتش نشانی و کلانتری تحویل نمایید و رسید دریافت نمایید. حتما در گزارش راهکاری برای ایمنی کارگاه و گود قید نمایید. نامه به هر ارگانی که می زنید خطاب به همان ارگان باشد تا پیگیری شود.

پرسش:سلام در ساختمانی که نظارت می کنم در مرحله ی گودبرداری سازه ی نگهبانی که استفاده شده جنبه ی رفع تکلیفی داشته و الکی بوده.خواستم فرمت نامه تذکر به مهندس مجری را در این شرایط بدانم.که چطور باید به مهندس مجری تذکر بدهم؟

پاسخ:با توجه به فایل صوتی باید دستورکاری به مجری و مالک ابلاغ نمایید و طرحی موقت را برای سازه نگهبان به مالک ارائه نمائید.

در فایل صورتی زیر پاسخ کامل موجود است.

دانلود فایل صوتی نکات حقوقی سازه نگهبان ، نحوه گزارش دهی ،نحوه نگارش دستور کار، عدم تطابق سازه نگهبان با موقعیت فعلی پروژه

https://goo.gl/mJcssC

کانال همیارناظر

کانال تلگرام همیارناظر

کانال همیارناظر

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. با سلام
    میخواستم بپرسم آیا برای گودهای 120 سانتی که 2 طرف و مجاورین گود دارای اسکلت و سازه تقریبا تازه ساز میباشند هم آیا حتما نیاز به اجرای سازه نگهبان داریم یا خیر؟؟
    در نظارتی با مشخصات فوق که به بنده ارجاع شده طراح هیچگونه نقشه سازه نگهبانی طراحی نکرده و حتی گذر کناری ملک را که یک خیابان 6 متری با تردد معمولی خودرو است را ایمن نکرده است..
    در این حالت وظیفه بنده به عنوان ناظر چیست؟؟ لطفا راهنمایی بفرمایید

  2. با سلام
    اصولا هنگامی که گودبرداری پایین تر از تراز فونداسیون همسایه صورت میگیرد نیاز به اجرای سازه نگهبان داریم مگر اینکه طراح با انجام محاسبات به این نتیجه برسد که نیازی به سازه نگهبان نیست.
    شما یک نامه به طراح سازه بزنید و اعلام کنید که در نقشه های سازه، نقشه های سازه نگهبان موجود نمی باشد و در نامه از طراح بخواهید در صورت عدم نیاز به سازه نگهبان بصورت کتبی به شما اعلام نماید.

  3. سلام ببخشید یه زمین که یک طرفش یک 4 طبقه نو ساز هست قراره گود برداری بشه حدود یک متر و بیست سانت.خودم ناظر سازه هستم.مهندس طراح اومد بازدید و گفت سازه نگهبان لازم نداره.حالا چطور از خودم رفع تکلیف کنم و نامه ایکه به طراح یا شهرداری یا…. باید بزنم چه جور فرمتی دارهو چی بنویسم.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا