دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

برچسب انرژی ساختمان

برچسب انرژی ساختمان

شما میتوانید در اینستاگرام مطالب جدید ما را دنبال کنید

 بطور کلی برچسبهای انرژی، برچشبهای اطلاع‌رسانی هستند که بر وری تجهیزات و یا سیستمهای مصرف کننده حاملهای انرژی بمنظور افزایش آگاهی مردم از میزان مصرف انرژی وسیله الصاق می‌گردند. در ایران تاکنون برای بسیاری از لوازم برقی خانگی نظیر یخچال، کولر آبی، لباسشویی و … و همچنین برای لوازم گازسوز نظیر بخاری دودکش‌دار، آبگرمکن فوری دیواری و … و یا خودروها و موتورسیکلتها که اخیرا توسط برخی از خودروسازان بر روی خودرو الصاق می‌گردد، برچسب انرژی تهیه شده است. برچسب انرژی بعد از تهیه به عنوان استاندارد برچسب انرژی وسیله شناخته می‌شود و توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در کشور نظارت می‌گردد. برچسب انرژی ساختمان همانند سایر برچسبهای انرژی کشور براساس رده‌های انرژی مصرفی ساختمان از A تا G درجه­بندی شده است. به طوری که رده A نشان­دهنده بیشترین بازدهی و رده G نشان­دهنده کمترین بازدهی است و بعد از تهیه به عنوان استاندارد برچسب انرژی ساختمان در کشور شناخته می‌شود و خریداران، مالکین و مستاجران ساختمان در هنگان تهیه ساختمان مورد نظر خود می‌توانند با مقایسه رده انرژی ساختمانهای مختلف، ساختمانی را انتخاب نمایند که انرژی کمتری برای سرمایش، گرمایش، روشنایی و … مصرف می‌کند.

طرح تدوین استاندارد برچسب انرژی ساختمان توسط شرکت مشاوران بهسازی، نوسازی انرژی (مبنا) و به درخواست شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از بهمن ماه ۱۳۸۷ آغاز گردید و در نظر است در مدت دو سال ضمن بررسی تجربیات کشورهای دیگر در این زمینه نسبت به تهیه استانداردها و دستورالعملهای لازم جهت برچسب‌گذاری انرژی ساختمانهای کشور اقدام گردد.

 عوامل تاثیرگذار در برچسب انژری ساختمان

شرایط اقلیمی : یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در میزان مصرف انرژی ساختمان شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه جغرافیایی محل استقرار ساختمان است. عواملی مانند دمای هوا، رطوبت نسبی، تابش خورشید، سرعت باد و میزان ارتفاع از سطح دریا بر مصرف انرژی ساختمان اثر گذار می باشند. در حال حاضر برچسب دهی انرژی بر اساس اقلیم بندی ۸ گانه، انجام می شود.
نوع کاربری : در ارائه برچسب انژری ساختمان، نوع کاربری ساختمان تاثیرگذار بوده و ساختمان ها بر این اساس به صورت زیر تقسیم بندی می شوند:

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا