دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

اشکالات رایج در ساختمان سازی شماره سه– نازک کاری –اسکوپ نشدن سنگ نما

حوادث نما، اسکوپ نشدن سنگ نما

اسکوپ کردن سنگ نما

در نصب سنگ های نما با استفاده ملات ماسه سیمان اصولا باید با استفاده از سیم های مناسب و ایجاد شیار در حاشیه سنگ ها و یا بدنه سنگ جهت عبور سیم از آن یا هر روش اصولی دیگر اقدام به جلوگیری از جدایی و سقوط احتمالی سنگ که ریسک خطر بالایی دارد نمود.به این کار اصطلاحا اسکوپ کردن گفته می شود.


اشکالات رایج در ساختمان سازی در اجرای نماسازی

اعلب جهت تسریع و کم کردن هزینه های اجرایی و با استناد به اینکه چون نوع سنگ تراورتن است و در صورت ایجاد شیار احتما خرد شدن سنگ وجود دارد اینکار صورت نمی پذیرد که البته در چنین مواردی می توان روش رول پلاک نمودن سنگ ها (البته به دلیل نمایان بودن آثار آن قدری از زیبایی کار می کاهد) را پیشنهاد نمود.

حتی گاها به جای استفاده از روش یاد شده با چسباندن قطعات کوچک سنگ به پشت سنگ ها به نوعی اتصال بیشتر سنگ به پشت سنگ ها به ملات پشت آنرا افزایش می دهندکه به دلیل امکان از بین رفتن خاصیت چسبندگی چسب به کاررفته این روش چندان اصولی نمی باشد.


 

آیین نامه های مرتبط با اسکوپ سنگ نما

در این خصوص در ماده ۲۹ مجموعه ضوابط مندرج در پروانه  های تخریب و نوسازی شهرداری مقرر شده است که چنانچه در نما از سنگ استفاده شود باید با سیم (اسکوپ) و یا رول پلاک و یا تمهیدات اجرایی صحیح به جداره وصل شود تا از ریزش آن جلوگیری شود. همچنین در ضابطه (2)بند 2-8-7 آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله نیز مقرر گردید که در صورتیکه سنگ ها به صورت پلاک به طور قائم نصب  شوند، باید با تعبیه اسکوپ و یا مهار مناسب دیگری از جدا شدن و ریختن آن ها در هنگام زلزله جلوگیری شود.


حوادث نماسازی و اسکوپ نشدن سنگ نما

  • سقوط سنگ نما در توفان چند ثانیه ای تهران و مرگ پدر و کودک
    سقوط سنگ نماها حتی در حالتی که هیچ باد و توفانی نیست همیشه خطرساز بوده است تا این که مرگ پدر و کودکی در جنوب تهران و همزمان با توفان کوتاه مدت اوج این تراژدی تلخ را به تصویر کشید.عمق فاجعه در این حادثه که سرنوشت خانواده ای را در هم پیچیده است تا جایی پیش رفت که دستگاه قضائی با شدت عمل دست به کار شد و شاید در کم نظیر ترین اقدام مالک و مهندس ناظر را تحت تعقیب قرار داد و با قرار وثیقه سنگین روانه زندان کرد تا شاید درس عبرتی باشد برای دیگران که با جان مردم بی گناه بازی نکنند!
    مهندس «معظمی» از فعالان ساخت و ساز با تاکید بر این که قوانین متعددی در زمینه ساختمان سازی در شهرداری- بویژه شهرداری تهران- وجود دارد، گفت: در خصوص نمای ساختمان نه تنها قوانین سفت و سختی وجود دارد بلکه در تحصیلات آکادمیک نیز بارها توصیه شده که حساسیت زیادی روی این مقوله باشد.
    اگر نمای ساختمان بیرون آمدگی داشته باشد، باید حتماً آهن کاری شود. یعنی سازه ای داشته باشد که خود اتکا بوده و به سازه اصلی ساختمان متصل باشد.
    بهترین و بی خطرترین سنگ نما استفاده از آجرهای شیک است که روی ملات- سیمان و مخلفاتش- بهتر نصب می شود اما اگر از سنگ نماها استفاده می شود حتماً باید سنگ ها قابلیت اسکوپ داشته باشند یعنی این که پشت سنگ های نما شیار داده می شود، سیم گالوانیزه ضد زنگ زدگی از شیار ها عبور داده شده و داخل ملات پشت سنگ نصب می شود. باید بگویم سنگ هایی که سقوط می کنند اسکوپ نشده اند و متاسفانه امروز کمتر سازنده ای است که به اسکوپ شدن سنگ نماها اقدام می کند.وی در زمینه این که پس چگونه مهندس ناظرها تاییدیه می دهند، گفت: نظارت هنگام مرحله نماسازی وجود ندارد و در مرحله نهایی اسکوپ مشاهده نمی شود، پس مهندس ناظر طبق گفته سازنده تاییدیه می دهد.
    مدتی است که شهرداری ها دیگر اجازه نمی دهند ساختمان هایی با نمای شیشه ای ساخته شوند، در این نوع نماها نیز ارتفاع پنجره ها باید به اندازه ای زیاد باشد که دیوار آن خطر سقوط را به حداقل برساند و حکم جان پناه را داشته باشد.
  • سقوط ناگهانی تعدادی سنگ نما از بالاترین قسمت ساختمان چهار طبقه مسکونی به داخل خیابان دماوند
    در ساعت 8:25 دقیقه سه شنبه 21 اردیبهشت 1395
    خیابان دماوند، خیابان بخت آزاد تعدادی سنگ نما از بالاترین قسمت ساختمان چهار طبقه مسکونی به داخل خیابان  سقوط کرد.
    با توجه به احتمال سقوط قسمتی از سنگ نمای ساختمان مسکونی 4 طبقه، آتش نشانان به دلیل عدم دسترسی به مکان ریزش، از ستادفرماندهی سازمان درخواست بالابرکردند که با حاضر شدن این وسیله، آنان با جدا کردن سنگ های نما از ارتفاع، محل حادثه را کاملا ایمن کردند.
     آتش نشانان پیش از آغاز عملیات، به خاطر وجود سه مدرسه در مجاور این ساختمان و تردد دانش آموزان و عابران ازاین خیابان بلافاصله با کشیدن نوارهای هشدار زرد رنگ تا ایمن سازی ساختمان، از تردد افراد جلوگیری کردند.
    سقوط ناگهانی تعدادی سنگ نما از بالاترین قسمت ساختمان چهار طبقه مسکونی به داخل خیابان دماوند
  • تعدادی از سنگ نمای یک ساختمان قدیمی سه طبقه  واقع در شهر ری، خیابان غیوری، كوچه دلنشین بر اثر وزش باد مورخ 97.3.21 ساعت 21:02 به داخل کوچه سقوط کرد.
    سنگ نمای یک ساختمان قدیمی سه طبقه  واقع در شهر ری
  • سقوط سنگ نمای یک ساختمان سه طبقه به داخل حیاط مجاور و بر روی یک خودرو سواری
    در ساعت 08:06 دقیقه روز سه شنبه 1397/5/9 ناگهان تعدادی از سنگ نمای یك ساختمان مسكونی سه طبقه واقع در شهرک 13 آبان، خیابان فروردین از بدنه ی ساختمان جدا شد و به داخل حیاط ساختمان مسکونی مجاور سقوط كرد.
    چند تكه از سنگ های نمای ساختمان سه طبقه مسکونی به علت نامشخصی به داخل حیاط منزل مجاورو بر روی خودروی پژو 405 سقوط كرد كه خساراتی به این خودرو وارد شد.
    آتش نشانان با حضور در محل حادثه، قسمتهای مختلف نمای ساختمان مذكور را بازدید و بررسی کردند و سپس تذكرات ایمنی لازم برای مقاوم سازی نمای سنگی ساختمان را به مالك ساختمان ارائه دادند.
    معلق بودن این سنگ ها و ریزش آنها ممكن بود به ساکنان آسیب رسانده و خسارات جبران ناپذیری وارد کند.
    در صورت مشاهده این نوع از نا ایمنی ها، شهروندان بلافاصله با سامانه 125 تماس گرفته و سازمان آتش نشانی تهران را جهت پیشگیری از حوادث احتمالی مطلع سازند.
    سقوط سنگ نمای یک ساختمان سه طبقه به داخل حیاط مجاور و بر روی یک خودرو سواری

آخرین ویرایش: 1400/11/09

شماره ویرایش: سوم

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر
  4. دستورکار عملیات نماسازی ویژه مهندسین ناظر (ویرایش سوم)

منبع
سایت آتش نشانی همراه ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا