دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

ضرورت درز انقطاع و درز انبساط

ضرورت درز انقطاع و درز انبساط

با توجه به امكان وقوع زمين لرزه و يا هر گونه تنش و ضربه به سازه ی ساختمان های مجاور ،تغييرات حرارتی سازه ها  جهت رعايت ایمنی و كنترل و پايداری سازه اجرای درز انقطاع و درز انبساط ضروری می باشد.


تعريف درز انقطاع و ضرورت آن

درز انقطاع فضایی می باشد كه جهت جلوگيری از برخورد سازه های ساختمان هایی كه در مجاورت يكديگر قراردارند  بايد در نظر گرفته شود .در مواقعی همانند هنگام وقوع زلزله درز انقطاع از برخورد دوسازه ي مجاور جلوگیری می نمايد و خسارات ناشی از چنین حوادثی را كاهش می دهد.

هنگام وقوع زمين لرزه و يا هر گونه تنش وارده ي ديگري به ساختمان هاي مجاوربا توجه يه اينكه زمان نوسان يا پريود نوسان دو سازه با يكديگر متفاوت هست احتمال تشديد و برخورد دو سازه و تخريب بسيار بالا هست.


درز انقطاع برای ساختمان ها با چه شرایطی الزامی می باشد

برای کلیه ساختمانها الزامی است.


حداقل درز انقطاع

 همچنين حداقل درز انقطاع در تراز هر طبقه برابر0.005 ارتفاع آن تراز از روي شالوده از مرز زمین مجاور است. اين فاصله را می توان در محل های لازم با مصالح كم مقاومت كه در هنگام زلزله در اثر برخورد دو ساختمان به آسانی مصالح مزبور خرد مي شوند، پر كرد.


ضرورت درز انبساط و ضوابط اجرای آن 

برای جلوگیری از خرابی های ناشی از انبساط و انقباض ساختمان براثر تغییر درجه حرارت محیط خارج یا جلوگیری از انتقال بار ساختمان قدیمی مجاور به ساختمانی که جدید احداث می‌شود، همچنین در مواردی که ساختمان بزرگ است و از چند بلوک متصل‌به‌هم تشکیل میشه، باید به‌کار بردن درز انبساط در محل مناسب پیش‌بینی شود. حداقل فاصله‌ای از ساختمان با اجزای ساختمانی که باید در آن درز انبساط پیش‌بینی شود، به نوع ساختمان، تعداد طبقات، مصالح مصرفی و آب‌وهوای محل احداث بستگی دارد؛ پس باید بامطالعه و دقت کافی محل اندازه آن را مهندس طراح تعیین کند. در کلیه ساختمان های فلزی که طول آنها بیشتر از ۵۰ متر باشد، باید در طول ساختمان درز انبساط پیش‌بینی کرد .

این طول مربوط به ساختمان های فلزی و بدون پوشش محافظ است که نباید از ۵۰ متر و یا در ساختمان‌هایی با پوشش محافظ و در حالات خاص نباید از صد متر تجاوز کند. برای پوشاندن و پر کردن فواصل درز انبساط از مواردی استفاده می‌کنند که قابلیت ارتجاعی داشته باشد. باید دقت شود که فاصله درز انبساط به‌هیچ‌وجه با مصالح بنایی یا ملات پر نگردد. اگر در هنگام استقرار اسکلت فلزی، ستون هایی که در مجاورت یک درز انبساط قرار دارند، به‌طور موقت به‌وسیله قطعات فلزی متصل شده‌اند، پس از استقرار، باید این اتصالات بریده شوند تا ساختمان در محل درز انبساط به‌کلی از قسمت مجاور خود جدا باشد.

بیشتر بدانیم:

  1. درز انقطاع چیست و چگونه محاسبه می شود؟
  2. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  3. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  4. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام من سوالی داشتم ازتون تو این مطلب اومده که درز انقطاع برای ساختمان های بیشتر از ۴ طبقه و ۱۲ متر ارتفاع اجباری است این در حالی است که در مبحث ۶ اومده که ساختمان از ۵ طبقه به پایین باید درز انقطاع ۰.۰۰۵ رعایت کنن میشه لطفا بفرمایید که کدوم مورد تاییده و برای ساختمانی ۳ سقف آیا لازمه درز انقطاع رعایت بشه؟

  2. با سلام
    مطلب مربوط به درز انقطاع قدیمی بود و اصلاح شد.
    درز انقطلاع برای کلیه ساختمانها اجباری می باشد. برای ساختمانهای تا 5 طبقه بند 6-11-14 مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ویرایش 1392 فاصله هر طبقه از مرز زمین مجاور حداقل باید برابر 0.005 ارتفاع آن طبقه از روی تراز پایه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا