دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مهندس ناظر

مقاومت مصالح در برابر یخ زدگی

مقاومت مصالح در برابر یخ زدگی

مقاومت مصالح در برابر یخ زدگی

مقاومت مصالح ساختمانی در برابر سیكل ها یخ زدن و ذوب شدن را مقاومت در برابر یخ  زدگی گویند.

از آنجا كه این خصوصیت در نهایت موجب ازبین رفتن مصالح می شود، لذا میزان مقاومت در برابر آن، اهمیت ویژه ای دارد.
نحوه تعیین مقاومت در برابر یخ زدگی به این صورت است كه مواد ساختمانی را از آب اشباع می نمایند وC -17 آنرا منجمد می نمایند. سپس آنرا در دما محیط قرار می دهند تا آب تحت شرایط اشباع و سرما شود. این حالت را بسته به نوع مصالح و نقش سازه ایی و غیرسازه ای آن، بین 10 تا200 بار تكرار می كنند.
مصالحی كه پس از این آزمایش ، پوسته پوسته نشده و از وزنشان 5 %كمتر نشود و بیشتر از 25 %تاب مكانیكی خود را از دست ندهند، مصالح مقاوم در برابر یخبندان تلقی می گردند. اهمیت بررسی این موضوع،ایجاد تغییرات گسترده در خواص گوناگون مواد است. در نظر نگرفتن این موضوع ، موجب وارد آمدن آسیب ها فراوان و تحمیل هزینه ها بازسازی و مرمت در محیطها دارا این شرایط میشود.
راه استفاده از مصالح در این شرایط، از بین بردن منافذ موجود در مصالح، با روشها مختلف است.


آسیب دیدگی بر اثر یخ زدگی بتن

  • در اقلیم های سرد ، آسیب دیدگی روسازی های بتنی ، دیوارهای حایل ، عرشه های پل ها و نرده ها ، که به عمل یخ زدگی (دوره های یخ زدن و آب شدن) نسبت داده می شوند ، یکی از مشکلات اصلی است که نیاز به هزینه سنگین برای تعمیر و تعویض دارند. علل آسیب دیدگی بتن سخت شده بر اثر عمل یخ زدگی را می توان به ساختمان ذره ای پیچیده مصالح مربوط دانست. در هر حال، تأثیرات زیان آور، نه تنها به مشخصات بتن، بلکه به شرایط محیطی ویژه آن نیز بستگی دارد. بنابراین، بتنی که تحت یک شرایط یخ زدگی و آب شدگی مشخص در برابر یخ زدگی مقاوم باشد می تواند تحت شرایط دیگر تخریب گردد.
  • آسیب ناشی از یخ زدگی در بتن می تواند به چند شکل بوجود آید. عمومی ترین نوع آن ترک خوردگی و پکیدن بتن است که علت آن ، انبساط پیشرونده ماتریس خمیر سیمان بر اثر دوره های یخ زدن و آب شدن مکرر است.
  • دال های بتنی ای که در معرض یخ زدن و آب شدن همراه با حضور رطوبت و مواد شیمیایی یخ زدا قرار می گیرند ، مستعد پوسته شدن (یعنی ورقه ورقه شدن سطح پرداخت شده) هستند.
  • بعضی از سنگدانه های درشت در دال های بتنی شناخته شده اند که باعث ترک خوردگی معمولا موازی درزها و لبه ها) می شوند و نهایتا شکلی را که شبیه حرف D بزرگ لاتین است ایجاد می کنند. (یعنی اینکه در دو گوشه از چهار گوشه دال ، ترک ها انحنا پیدا می کنند. این نوع ترک خوردگی با عبارت ترک خوردگی نوع D توصیف می گردد.

آخرین ویرایش: ۱۴۰۱/۰۱/۳۰

شماره ویرایش: سوم


بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

منبع
مصالح ساختمانیsalmanco

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا