دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
نظام مهندسي

مهندسان در تامین اجتماعی فاقد جدول پایه حقوق هستند

مهندسان در تامین اجتماعی فاقد جدول پایه حقوق هستند

مهندسان در تامین اجتماعی فاقد جدول پایه حقوق هستند

هر چند برخی از مهندسان فعال در عرصه ساخت و ساز در شرکت‌های خصوصی یا دولتی مشغول فعالیت هستند، اما بسیاری از مهندسان (از جمله مهندسان مجری) به صورت حرفه‌ای فعالیت مهندسی انجام می‌دهند و متاسفانه امکانات لازم و کافی جهت بیمه تأمین اجتماعی مهندسان وجود ندارد.
هر چند بسیاری از مهندسان فعال در عرصه ساخت و ساز در شرکت های خصوصی یا دولتی مشغول فعالیت است، اما بسیاری از مهندسان ( از جمله مهندسان مجری ) به صورت حرفه ای فعالیت مهندسی انجام می دهند ( هرچند امیدوارم در آینده تمامی مهندسان فعال در نظام مهندسی بصورت حرفه ای فعالیت نظارت یا اجرا را انجام داده و از چند شغله بودن پرهیز کنند ) و متاسفانه امکانات لازم و کافی جهت بیمه تامین اجتماعی مهندسان وجود نداشت تا اینکه خوشبختانه چندی است در پی توافقنامه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور و سازمان تامین اجتماعی امکان بیمه نمودن مهندسان مهیا گشته است. این موضوع می تواند به نوعی سر فصل حصول حق و حقوق مهندسان قلمداد شود.

بیمه کارگری مناسب مهندسان نیست

در این خصوص رئیس سازمان نظام‌مهندسی تهران بابیان این‌که بنده موافق بیمه شخص برای مهندسان طراح و ناظر نیستم. گفت: مهندسان باید به دنبال بیمه مسئولیت باشند تا بتوانند به حقوق واقع خود برسند.

حبیب‌الله بیطرف در گفت وگو با «صما» گفت: بر اساس این بیمه‌نامه مسئولیت حرفه‌ای اشخاص یادشده در رابطه با طراحی محاسبه؛ و نظارت ساختمانی مطابق قوانین بیمه و مسئولیت، قانون نظام‌مهندسی ساختمان و قانون شهرداری و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه در برابر مالکان ساختمان‌ها اشخاص ثالث (شامل همسایگان، عابران و…) و کارکنان اجرایی پروژه ساختمانی تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند.

وی در ادامه متذکر شد: بیمه شخصی بر اساس پایه حقوق مناسب کارکنان و کارمندان یک واحد است و مناسبتی با نوع فعالیت مهندسان ندارد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی تهران بابیان این‌که جنس بیمه مهندسان طراح و ناظر از جنس بیمه مسئولیت است گفت: طراحان، طراحی سازه را با استفاده از نرم‌افزارهای مناسب انجام می‌دهند و این محاسبات باید بسیار دقیق باشد تا بتواند سازه‌ای با استاتیک و پایدار بالا را ایجاد کند که بیمه مسئولیت می‌تواند دراین‌باره یاری‌رسان مهندسان باشد.

وی در خاتمه گفت: بیمه کارگری به‌تنهایی مناسب مهندسان طراح و ناظر نیست.

بیمه حق مسلم مهندسان است

همچنین یکی از اعضای نظام‌مهندسی تهران با بیان این که داشتن بیمه حق یک مهندس است گفت: اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان حلقه‌هایی از زنجیره ایجاد ساختمان هستند که از تسهیلات قانونی بیمه کارگری مندرج در قانون کار (مصوبه سال ۱۳۶۹)، قانون تأمین اجتماعی (مصوب سال ۱۳۵۴) و قانون بیمه تأمین اجتماعی کراگران ساختمانی (مصوب سال ۱۳۸۶) بی‌نصیب مانده‌اند.

مجتبی مسگرزاده در گفت وگو با «صما» گفت :سازمان تأمین اجتماعی، مطابق بخشنامه مورخ ۷/۴/۱۳۸۹ شماره ۲۵۵۵۲/۵۰۲۰ سهم بیمه کارفرمایی را به استناد قانون بیمه کارفرمایی را به استناد قانون بیمه تأمین اجتماعی کارگرن ساختمانی مصوب سال ۱۳۸۶ در زمان صدور جواز، ازسازندگان ساختمان اخذ می‌کنند، ولی مهندسان طراح و ناظر به استناد آیین نامه اجرایی مواد (۳) و (۵) قانون بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی، از این تسهیلات محروم هستند. به استناد مواد (۲)، (۳)، (۴)، (۵)، (۳۴) و (۱۴۸) قانون کار، ساختمان سازی شهری تابع قانون کار است و مهندسان طراح و ناظر ساختمان دارای حقوق بیمه کارگری هستند و همچنین سازنده ساختمان، شخص کارفرما بوده و در مقابل مهندسان طراح و ناظر متعهد به بیمه تأمین اجتماعی است.

وی در ادامه با بیان این که داشتن پروانه اشتغال مهندسی حق بیمه ایجاد نمی‌کند گفت: این بیمه به کسانی تعلق می‌گیرد که در حوزه مهندسی ساختمان انجام‌وظیفه می‌کنند.

مسگرزاده گفت: البته برای عدم انفصال در بیمه در دوران رکود ساخت‌وساز مهندس می‌تواند با پرداخت ۲۶ درصد حق بیمه به تأمین اجتماعی به‌نوعی خویش‌فرما محسوب شود.

وی گفت: این بیمه برای مهندسان طراح و ناظر مشغول به فعالیت در نظر گرفته‌شده است.

مسگر زاده در خصوص بیمه کارگران خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی افراد در لیست سایر اقشار بوده و با عنوان بیمه کارگر ساختمانی از خدمات بیمه‌ای این قشر استفاده می‌کنند. بر اساس قانون، کارگرانی می‌توانند بیمه شوند که دارای کارت مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای تنها متولی ارائه کارت مهارت به کارگران ساختمانی، باشند.

وی ادامه داد: سازمان فنی‌وحرفه‌ای در ارائه کارت مهارت سخت‌گیری لازم را ندارد و از این طریق افرادی دیگر به‌عنوان کارگر ساختمانی کارت مهارت دریافت کرده‌اند اما برخی از کارگران واقعی از این چرخه بازماندند.

این عضو نظام‌مهندسی تهران گفت: قانون بیمه کارگران اجتماعی ازجمله قوانینی بوده که اجرای آن با چالش‌های متعدد روبه‌رو است و باید کارشناسی دقیقی برای اصلاح آن انجام شود.

وی با انتقاد شدید از عملکرد تأمین اجتماعی در مورد بیمه کارگران ساختمانی یادآور شد: تأمین اجتماعی در اخذ پول از مالکین موفق، اما در ارائه تسهیلات به کارگران بسیار ناموفق بوده است؛ زیرا مالکین باید در زمان اخذ پروانه ساخت باید حق بیمه کارگران را تمام‌کمال پرداخت کنند.

مسگر زاده در پاسخ به این سؤال که بزرگ‌ترین دغدغه مهندسان حق بیمه پایین (با پایه کارگری است) گفت: قانون تأمین اجتماعی فرمول خودش را دارد و جاری و نافذ است؛ اما بهترین راهکار برای این موضوع اجرای حقوق پایه بالاتر برای مهندسان است.

وی در این خصوص تصریح کرد: در تأمین اجتماعی برای تمامی مشاغل پایه حقوق متفاوتی دیده‌شده است به‌طور مثال پایه حقوق یک استادکار، گچ بر، جوشکار و تمامی کسانی که دارای کارت مهارت هستند با یک کارگر ساده برابر نیست. ما متأسفانه پایه حقوقی برای مهندسان ناظر و طراح در تأمین اجتماعی دیده نشده است و بیمه آن‌ها برحسب پایه حقوق کارگری دیده می‌شود؛ و در جدول تأمین اجتماعی عدد مشخصی برای مهندسان درج نشده است.

این عضو نظام‌مهندسی گفت: اما به‌طورکلی در وهله اول باید بیمه مهندسان طراح و ناظر عملیاتی بشود بعد به فکر ارتقای حقوق پایه آن‌ها باشیم.

بیمه شخصی در کنار بیمه مسئولیت

همچنین در این خصوص عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گلستان بابیان این‌که بیمه شخصی مهندسان می می‌تواند در کاهش دغدغه‌های مهندسان مفید باشد گفت: متأسفانه در حال حاضر بسیاری از مهندسان بعد از ۳۰ سال تلاش و کوشش حتی یک ریال درآمد ثابت در دوران بازنشستگی ندارند.

شهرام کوسه غراوی در گفتگو با «صما» گفت: بیمه مهندسی یکی از اهدافی است که مهندسان بتوانند به‌حق و حقوق خود دست یابند.

وی گفت: بیمه شخص در کنار بیمه مسئولیت مهندسان می‌تواند رد ارتقای جایگاه مهندسان بسیار مفید قلمداد شود.

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گلستان بابیان این‌که بیمه کارگری مهندسان طراح و ناظر نیازمند بازنگری است گفت: اگر قرار باشد این بیمه با حقوق پایه اجرایی شود. مهندسان به‌هیچ‌عنوان به جایگاه واقعی خود نمی‌رسند. در این مورد سازمان تأمین اجتماعی باید بازنگری‌های لازم را مبذول داشته باشد.

منبع : صما نیوز

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا