دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
نظام مهندسي

پروانه اشتغال به کار مهندسی چیست؟

پروانه اشتغال به کار مهندسی چیست؟

پروانه اشتغال به کار مهندسی

  • مطابق با ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان دارندگان مدرک تحصیلی کارشناس و بالاتر، در هر یک از «رشته های اصلی» یا «رشته های مرتبط» می توانند از طریق تقاضای صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی با توجه به مدارک تحصیلی و سوابق کار و تجربه در یک یا چند زمینه خدمات مهندسی از قبیل طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا، بهره برداری، نگهداری، کنترل و بازرسی امور آزمایشگاهی، مدیریت ساخت و تولید، نصب، آموزش و تحقیق درخواست تشخیص صلاحیت نمایند.
  • مطابق ماده ۱۲۸۷قانون مدنی «پروانه اشتغال» یک سند رسمی دولتی است و کلیه آثار و تبعات اسناد رسمی را داراست. 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی 

مطابق با ماده ۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برای صدور «پروانه اشتغال» علاوه بر دارابودن مدرک تحصیلی، گواهی اشتغال به کارآموزی و گواهی قبولی در آزمونهای مربوط و سابقه کار حرفه ای در رشته های تخصصی و فنی مربوط، بعد از تاریخ اخذ مدرک به شرح زیر ضروری است:

  • الف ـ دارندگان مدرک علمی دکتری با حداقل ۱ سال کارآموزی یا سابقه کار.
  • ب ـ دارندگان مدرک کارشناسی ارشد با حداقل ۲ سال کارآموزی یا سابقه کار.
  • پ ـ دارندگان مدرک کارشناسی با حداقل ۳ سال کارآموزی یا سابقه کار.

گواهی اشتغال به کار جهت اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی 

مطابق با ماده ۶ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان گواهی اشتغال به کار و تجربیه عملی و سابقه کار متقاضی در صورتی معتبر شناخته خواهد شد که توسط واحدهای فنی وزارتخانه ها، سازمانهای دولتی یا وابسته به دولت، شهرداریها، شخصیت های حقوقی شاغل در رشته های موضوع «قانون»، شرکت های ساختمانی یا مهندسان مشاور که دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی «شخص حقوقی» می باشند و یا توسط دو نفر از مهندسان با بیش از ده سال سابقه کار و دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی و یا توسط «نظام مهندسی استان» تأیید و صادر شده باشد. در گواهی اشتغال مذکور موارد زیر باید درج شود:

  • الف ـ نام، محل و مشخصات پروژه ای که متقاضی در آن اشتغال داشته است.
  • ب ـ مدت اشتغال متقاضی با ذکر تاریخ شروع و خاتمه کار.
  • پ ـ نام و مشخصات تحصیلی متقاضی.
  • ت ـ نام، مشخصات، سمت و شماره «پروانه اشتغال» شخص حقیقی یا حقوقی صادرکننده گواهی.

ثبت نام و عضویت نظام مهندسی و  صدور پروانه اشتغال به کار

  • از طریق مراجعه به آدرس members.tceo.ir و به صورت الکترونیکی امکان‌پذیر است.
  • در صورتی که برای اولین بار وارد سیستم می شوید رمز عبور شما برابر با کدملی است. برای درخواست صدور، تمدید، تعویض، ارتقاء پروانه و یا تمدید کارت عضویت شما می بایست وارد سیستم شوید.
  • جهت درخواست صدور پروانه برای اولین بار به همراه داشتن شماره سریال قبولی در آزمون ورود به حرفه الزامی است(درج شده در کارنامه قبولی) مگر کسانی که فاقد شماره سریال قبولی می باشند.(بازنگری مجدد- آزمون طراحی معماری)

فرم متقاضی «پروانه اشتغال»

ماده ۷-متقاضی «پروانه اشتغال» باید تقاضای کتبی خود را طبق فرم مخصوصی که توسط وزارت مسکن و شهرسازی تهیه شده و حاوی نکات ضروری که متقاضی باید تعهد و رعایت نماید نیز می باشد، تکمیل نموده، همراه با مدارک زیر تسلیم نماید.

  • الف ـ فتوکپی مصدق مدرک تحصیلی که ارزش دانشگاهی و رشته و درجه علمی آن صریحاً توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی مورد تصویب و تأیید قرار گرفته باشد، به کیفیتی که اطمینان به صحت آن برای مرجع صادرکننده «پروانه اشتغال» محرز شود.
  • ب ـ گواهی اشتغال به کار به ترتیبی که در ماده ۶ این آئین نامه مقرر شده است.
  • پ ـ گواهی قبولی در آزمون
  • ت ـ قتوکپی کارت کد اقتصادی متقاضی.
  • ث ـ فیش بانکی مربوط به پرداخت عوارض صدور «پروانه اشتغال».
  • ج ـ مدارک عضویت «نظام مهندسی استان» مربوط.
  • چ ـ مدارک هویت به ترتیبی که در فرم تقاضای «پروانه اشتغال» تعیین و مقرر شده است.
  • ح ـ سایر مدارکی که ارائه آنها به موجب مقررات این آئین نامه و یا قوانین حاکم بر صدور این گونه مدارک الزامی باشد.

شخصی که معافیت پزشکی برای سربازی داشته باشد آیا می تواند پروانه دریافت کند ؟
بله در جایی از مقررات و ضوابط در این مورد اشاره نشده است که در صورت داشتن بقیه شرایط معافیت سربازی مشکلی برای دریافت پروانه اشتغال به کار داشته باشند.


صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی

ماده ۸-وزارت مسکن و شهرسازی پس از بررسی تقاضای «پروانه اشتغال» و مدارک ضمیمه آن در صورت کامل بودن، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ وصول، «پروانه اشتغال» مورد درخواست را صادر خواهند نمود و در صورت کافی نبودن مدارک، مراتب را ظرف ۱۵ روز با ذکر نواقص به طور کتبی به متقاضی اعلام خواهد نمود.
تبصره ـ وزارت مسکن و شهرسازی در استانهایی که شرایط را مقتضی تشخیص دهد، وصول تقاضای «پروانه اشتغال» و مدارک مربوط را به عهده «نظام مهندسی استان» محول خواهد کرد. «نظام مهندسی استان» در این حالت پس از بررسی و تأیید و تنظیم پرونده، آن را برای صدور «پروانه اشتغال» به وزارت مسکن و شهرسازی ارسال خواهد کرد.


پروانه اشتغال حقیقی

ماده ۹-اشخاص حقیقی دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته و تخصصی که تشخیص صلاحیت شده اند به طور فردی یا به طور مشترک با مسئولیت مشترک می توانند اقدام به تأسیس دفتر مهندسی بنمایند. دفاتر مهندسی قائم به شخص یا اشخاص حقیقی دارای «پروانه اشتغال» می باشد و امتیاز آن قابل واگذاری نیست. اشخاص مذکور موظف به نگهداری دفاتر قانونی بر اساس ماده ۹۶ قانون مالیاتهای مستقیم می باشند.
دفاتر مهندسی مذکور می توانند با توجه به حدود صلاحیت افراد دارنده «پروانه اشتغال» که عضو دفتر می باشند از وزارت مسکن و شهرسازی درخواست صلاحیت بنمایند.


پروانه اشتغال حقوقی

ماده ۱۰-اشتغال حقوقی با دارا بودن شرایط و ارائه مدارک به شرح زیر، می توانند در یک یا چند رشته مشروط بر اینکه حداقل دو نفر از مدیران آن دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی یا کاردانی باشند تقاضای صدور «پروانه اشتغال» شخص حقوقی بنمایند.
الف ـ فتوکپی پروانه اشتغال به کار مهندسی یا کاردانی اشخاص حقیقی فوق الذکر.
ب ـ یک نسخه فتوکپی اساسنامه و روزنامه رسمی حاوی آگهی تأسیس و آخرین تغییرات و یک نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی و مدارک مربوط به ثبت آن در مورد انتخاب مدیر یا مدیران و کسانی که دارای حق امضاء می باشند.
پ ـ مدارک مربوط به احراز صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه و سایر مراجع ذیربط در صورت وجود
ت ـ فتوکپی کارت کد اقتصادی متقاضی.
ث ـ فیش بانکی مربوط به پرداخت عوارض صدور پروانه اشتغال.
ج ـ ارائه مدارک عضویت در «نظام مهندسی استان»
چ ـ هر نوع مدارک دیگری که در فرم تقاضای «پروانه اشتغال» اشخاص حقوقی تعیین و مقرر شده باشد.
تبصره ـ تغییرات اساسنامه یا ترکیب مدیران باید ظرف حداکثر یک ماه به مرجع صادرکننده «پروانه اشتغال» اطلاع داده شود و در صورتیکه تغییرات مذکور به موقع اطلاع داده نشود و یا مدیرانی که دارای «پروانه اشتغال» شخص حقیقی می باشند از مدیریت شخص حقوقی خارج شوند، وزارت مسکن و شهرسازی می تواند حسب مورد «پروانه اشتغال» مدیران یا شخصیت حقوقی یا هر دو را لغو کند.


حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال به کار مهندسی

درجات پروانه اشتغال به کار

  • پایه ۳
  • پایه ۲
  • پایه ۱
  • ارشد

ارتقا پروانه اشتغال به کار

  •  برای متقاضیان «پروانه اشتغال» با داشتن سوابق تجربی یا کارآموزی به میزان مندرج در ماده ۵ «پروانه اشتغال» «پایه ۳» صادر می گردد.
  • جهت ارتقاء از «پایه ۳» به «پایه ۲» داشتن ۴ سال سابقه کار حرفه ای
  • از «پایه ۲» به «پایه ۱» ۵ سال سابقه کار حرفه ای
  • از «پایه ۱» به «ارشد» ۶ سال سابقه کار حرفه ای 

حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال

گروه های ساختمانی ماده ۱۲ آئین نامه اجرایی نظام مهندسی

تبصره ۱ـ برای تعیین فعالیتهای مهندسی در بخش ساختمان، ساختمانها به چهار گروه به ترتیب زیر تقسیم می شوند.

  • گروه «الف» با مقیاس کاربری محله ۱ تا ۲ طبقه ارتفاع از روی زمین یا حداکثر زیربنای ۶۰۰ مترمربع.
  • گروه «ب» با مقیاس کاربری ناحیه ۳ تا ۵ طبقه ارتفاع از روی زمین یا حداکثر زیربنای ۲۰۰۰ مترمربع.
  • گروه «ج» با مقیاس کاربری منطقه ۶ تا ۱۰ طبقه ارتفاع از روی زمین یا حداکثر زیربنای ۵۰۰۰ مترمربع.
  • گروه «د» با مقیاس کاربری شهر بیش از ۱۰ طبقه ارتفاع از روی زمین یا بیش از ۵۰۰۰ مترمربع.

تبصره ۲ـ تهیه طرح معماری و انجام محاسبات سازه و همچنین نظارت معماری و نظارت سازه برای تمام گروههای ساختمانی مندرج در تبصره ۱ این ماده الزامی و به شرح جدول موضوع این ماده می باشد:

طبقه بندی صلاحیت برای هریک از گروه های ساختمان

صلاحیت

گروه ساختمان ها

تهیه طرح معماری توسط: انجام محاسبات سازه توسط: نظارت بر طرح معماری توسط: نظارت بر اجرای سازه توسط:
گروه الف مهندس معمار پایه 3 یا بالاتر مهندس عمران پایه 3 یا بالاتر مهندس معمار یا عمران پایه 3 یا بالاتر مهندس عمران یا معمار پایه 3 یا بالاتر
کروه ب مهندس معمار پایه 2 یا بالاتر مهندس عمران پایه 2 یا بالاتر مهندس معمار پایه 3 یا بالاتر مهندس عمران پایه 3 یا بالاتر
گروه ج مهندس معماری پایه 1 یا بالاتر مهندس عمران پایه 1 یا بالاتر مهندس معمار پایه 2 یا بالاتر مهندس عمران پایه 2 یا بالاتر
گروه د مهندس معمارارشد مهندس عمران ارشد مهندس معمار پایه 1 یا بالاتر مهندس عمران پایه 1 یا بالاتر

در محل هایی که مهندس معمار یا عمران به تعداد کافی نباشد طبق نظر وزارت مسکن و شهرسازی حسب مورد از خدمات مهندسی «رشته مرتبط» یا رشته های دیگر یا کاردانهای دارای صلاحیت استفاده می شود.


محدوديت هاي صدور برگ تعهدات مهندسان طراح حقيقي در سامانه شهرسازي رفع شد

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، حامد سلیمی با اشاره به ضرورت اجراي كامل “ماده 12 آيين نامه اجرايي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان”، گفت: اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران، پس از  برگزاری جلسات مشترک با ريیس سازمان نظام مهندسي ساختمان، در همکاری مشترک با این سازمان و سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات نسبت به حذف محدوديت هاي موجود در صدور برگ تعهدات مهندسان طراح حقيقي در حوزه های عمران، معماري، تاسيسات برقي و مكانيكي در سامانه شهرسازي اقدام کرد.

وی ادامه داد: از تاريخ 24 مهر ماه 1402 مهندسان حقيقي مي توانند مطابق با جدول طبقه بندي صلاحيت براي هر يك از گروه هاي ساختمان نسبت به صدور برگ تعهد ضمن رعايت كنترل ظرفيت و صلاحيت اقدام کنند.

سلیمی افزود: یکی از محدودیت های موجود در سامانه ارجاع كار مهندسان ناظر مربوط به محدوديت سقف متراژ 3500 متر مربع در ارجاع نظارت ناظران حقيقي است که در حال اقدام برای حذف آن و بارگذاري در سامانه هاي مرتبط هستیم.

لغو محدودیت 3500 متر اشخاص حقیقی

لغو محدودیت 3500 متر اشخاص حقیقی
لغو محدودیت 3500 متر اشخاص حقیقی

امضا مجاز اشخاص حقیقی و حقوقی

امضا مجاز اشخاص حقیقی و حقوقی ذیل نقشه ها و اسناد تعهدآور همراه با مهری خواهد بود که در آن نام کامل و شماره «پروانه اشتغال» و شماره عضویت نظام مهندسی، رشته و کد اقتصادی درج شده باشد.


اعلام ابلاغ گذراندن دوره مبحث 19 به منظور تمدید و ارتقاء پروانه اشتغال به کار

به اطلاع اعضاء محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران می رساند:

پیرو ابلاغیه شماره  17620/420 مورخ 1402/02/10 مدیر کل محترم دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ، نظر به ضرورت رعایت کامل مفاد مبحث 19 مقررات ملی ساختمان )ویرایش چهارم  (1399 در ساختمان های جدیدالاحداث و لزوم آشنایی مهندسان با ضوابط فنی مبحث مذکور، گذراندن دوره‌های ابلاغی مربوطه از ابتدای مرداد ماه سال جاری، به عنوان یکی از دوره‌های ارتقاء پایه پروانه اشتغال به کار در  رشته‌های عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی و برقی و همچنین از ابتدای مهرماه برای تمدید پروانه در هر یک از رشته‌های پیشگفته الزامی است.
اعلام ابلاغ گذراندن دوره مبحث 19 به منظور تمدید و ارتقاء پروانه اشتغال به کار
اعلام ابلاغ گذراندن دوره مبحث 19 به منظور تمدید و ارتقاء پروانه اشتغال به کار

گردش کار دوره های آموزشی ورود به حرفه اجرا (ویژه اخذ صلاحیت اجرا در پایه سه رشته عمران و معماری)

  • در آزمون قبول شده اید
  • ثبت نام و گذرانیدن دوره ها از طریق پورتال edu.tceo.ir (جهت دسترسی به دوره های آموزشی در سامانه آموزش، باید عضو سازمان باشید.)
  • مدت اعتبار این دوره ها پنج سال بوده و در طی این مدت، متقاضی می تواند برای اخذ صلاحیت اجرا، از آنها استفاده نماید.
    تبصره : امکان تغییر قوانین، در زمان اخذ صلاحیت وجود دارد .لذا پیشنهاد می گردد که در زمان نزدیک به اقدام برای اخذ صلاحیت،دوره های مورد نیاز گذرانیده شود.
  • اعضای استان تهران نیاز یه گواهینامه پایان دوره نداشته و پس از موفقیت در آزمون پایان دوره ، نتیجه نهایی برای واحد امور عضویت ، قابل رویت می باشد.
  • انجام اقدامات لازم برای اخذ پروانه اشتغال در واحد عضویت و صدور پروانه سازمان

دوره های ورود به حرفه صلاحیت اجرا رشته های عمران و معماری

  • دوره های ورود به حرفه اجرا، 84 ساعت می باشد که معادل 7 دوره است.
  • برای اطلاع از نحوه برگزاری کلاس ها و اطلاع از برنامه زمان بندی دانشگاه ها باید به پورتال آموزش edu.tceo.ir مراجعه نمایید.
  • لازم به ذکر است گذراندن کلیه ی دوره های جدول ذیل برای گرفتن پروانه ی اجرا اجباری می باشد.
دوره های ورود به حرفه صلاحیت اجرا رشته های عمران و معماری
دوره های ورود به حرفه صلاحیت اجرا رشته های عمران و معماری

آخرین ویرایش:1402.08.23
شماره ویرایش:دوم

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر
  4. مهندس ناظر کیست؟
  5. مهندس ناظر خبره و مهارت های ضروری
  6. تمدید، تعویض و ارتقای پروانه اشتغال به کار

منبع
قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمانedu.tceo.irمعاونت شهرسازی و معماری تهرانسازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. با عرض سلام
    برای پر کردن کاربرگ “گواهي اشتغال به كار و تجربيه عملي و سابقه كار متقاضي” برای دریافت پروانه اشتغال، آیا حتما باید توسط مهندسان پایه 1 امضا شود؟ یا با امضا و مهر مهندسان پایه 3 هم قابل قبول میباشد؟
    ممنون از شما

  2. sarv:
    یه سوال دارم در مورد رشته های کاردانی غیر مرتبط، تکلیفمون چیه!؟

    رشته کاردانیم ساخت و تولید بوده، کارشناسی اجرایی عمران، ارشد هم میخوام ادامه بدم

    عضو نظام میشم یا نه، پروانه اشتغال به کار شاملم میشه یا نه، و اگر پروانه اشتغال شامل نشه، یعنی با مدرک کارشناسی هیییچ کاری نمیشه کرد!؟

  3. سلام
    شرایط گرفتن پروانه اشتغال مدیریت ساخت و تولید به چه صورت میباشد
    من کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد ساخت و تولید دارم میتونم پروانه اشتغال مدیریت ساخت و تولید بگیرم ؟؟؟؟؟

  4. با سلام.
    ممنون از مطالب مفید سایت شما.
    من مهندس برق هستم و خیلی دنبال اطلاعاتی در مورد شرایط صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی می گشتم.
    موفق و موئید باشید.

  5. سلام دوستان با پروانم کار نظارت ميگيرم،ميتونم اجرا هم بگيرم؟

  6. خیر. مطابق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، شما باید فقط در یکی از بخشهای نظارت یا اجرا فعالیت داشته باشید
    یا طراحی و نظارت یا اجرا به تنهایی امکان فعال شدن هست.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا