دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
کارفرما

نحوه محاسبه سهم قیمت پارکینگ در قیمت مسکن چگونه است؟

نحوه محاسبه سهم قیمت پارکینگ در قیمت مسکن چگونه است؟

اگر چه نحوه محاسبه سهم پارکینگ در قیمت مسکن از فرمول مشخصی تبعیت نمی کند، اما به خاطر سپردن چند نکته می تواند مفید واقع گردد.


نکاتی در زمینه قیمت گذاری پارکینگ و قوانین مربوط به حق پارکینگ

  1. قیمت پارکینگ ۳ الی ۸ درصد قیمت واحد مسکونی است.
  2. همانطور که گفته شد، نحوه محاسبه سهم پارکینگ در قیمت مسکن از فرمول مشخصی تبعیت نمی کند، اما بررسی های میدانی سهم پارکینگ در قیمت نهایی را تا حدودی مشخص می کند.
  3. برای مثال اگر خانه ای با پارکینگ ۱۰۰ میلیون قیمت بخورد، حدود ۸ الی ۵ میلیون تومان آن مربوط به پارکینگ است.
    در محله هایی که قیمت آپارتمان متری چهار تا شش میلیون تومان باشد قیمت پارکینگ بین ۳۰ تا ۲۰ میلیون تومان محاسبه می شود. (منطقه پونك و جنت اباد و تهرانپارس)
  4. در محله هایی که قیمت آپارتمان متری سه تا چهار میلیون تومان باشد، قیمت پارکینگ حدود ۱۵میلیون تومان است
    (منطقه جيحون و دامپزشكي)
  5. در محله هايي كه قيمت اپارتمان حدودا متری ١٠ م باشد قيمت پاركينگ حدود و ٥٠ و ٦٠ م ( قيطريه و پاسداران و …)
  6. موقعیت قرارگیری ملک در کوچه یا خیابان فرعی یکی از مواردی است که بر نحوه قیمت گذاری پارکینگ، تاثیرگذار خواهد بود. همچنین نحوه قیمت گذاری پارکینگ به مالک، منطقه و تعداد واحد ساختمان وعمر بنا مربوط می شود.
  7. معمولا فروشنده‌ها قیمت پارکینگ واحدهای نوساز را نسبت به واحدهای چند سال ساخت ارزان‌تر محاسبه می‌کنند، زیرا نرخ فروش واحدهای نوساز بالاتر از واحدهای چند سال ساخت است و بالا بودن قیمت فروش پارکینگ مانع از خرید متقاضیان می‌شود به همین علت معمولا فروشنده‌ها پارکینگ واحدهای چند سال ساخت را با قیمت بالاتری برای فروش پیشنهاد می‌کنند.
  8. کوچه‌های عریض یا باریک دلیل دیگری برای محاسبه قیمت پارکینگ محسوب می‌شود یعنی پارکینگ واحدهایی که در کوچه یا فرعی‌های عریض واقع شده‌اند از نرخ پایین‌تری برخوردار هستند؛ چرا که عده‌ای از خریداران پهنای کوچه را مناسب پارک خودرو می‌دانند به همین خاطر خود را نیازمند خرید پارکینگ نمی‌دانند و به همین علت فروشنده‌هایی که واحدشان در کوچه‌های عریض واقع شده‌اند، پارکینگ را با قیمت مناسب‌تری به بازار فروش عرضه می‌کنند، اما از سوی دیگر اگر کوچه یا فرعی‌ها باریک باشد و فضای کافی برای خودرو را تامین نکند متقاضیان به خرید واحدهایی که پارکینگ دار هستند، تمایل پیدا می‌کنند به همین خاطر مالکان قیمت پارکینگ را افزایش می‌دهند.

قانون تقسیم پارکینگ در آپارتمان نوساز

در این روش برای تقسیم پارکینگ آمده است که، تقسیم از سمت شمال­ غربی ساختمان در جهت عقربه­ های ساعت، پارکینگ­ها بین واحدها از طبقات بالایی شروع می­شود.

با این روش این نتیجه حاصل می­شود که پارکینگ­های واقع در طبقات همکف به واحدهای طبقات بالا تعلق می­گیرد و هر چه شمارش واحدها یا طبقات واحدها پایین می­رود، پارکینگ آنها در پارکینگ­های طبقات منفی واقع می­شود.


لزوم تامین پارکینگ موکول به احداث جدید است.

لزوم احداث پارکینگ وابسته و مشروط به احداث بنای جدید است این در حالی است که در برخی شهرداریها بدون احداث بنا یا حتی تغییر کاربربی در اقدامی عجیب املاکی که دارای پایانکار است را دارای کسری پارکینگ اعلام نموده و در اقداماتی مانند تعمیرات مجدد موضوع را به کمیسیون ماده 100 ارجاع می دهند باید توجه داشت که با عدم احداث فضای جدید موضوع از تبصره 5 ماده 100 قانون شهرداری خروج موضوعی دارد.

مطابق  شماره دادنامه قطعی : 9109970903203351 تاریخ دادنامه قطعی :1391/11/16در صورت عدم احداث پارکینگ یا عدم امکان اصلاح و استفاده از آن، کمیسیون ماده 100 تنها می‎تواند جریمه نماید و صدور حکم به تأمین پارکینگ خارج از صلاحیت کمیسیون است.


تأسیس آزمایشگاه در پارکینگ مسکونی

مطابق  شماره دادنامه قطعی : 9509970955302280 ازآنجائیکه آزمایشگاه، مطب محسوب نمی شود، تأسیس آن در پارکینگ ساختمان مسکونی فاقد وجاهت قانونی میباشد.

مطابق بند 24 ماده 55 قانون شهرداری: هرگونه تغییر در کاربری املاک و اراضی از وظایف و اختیارات کمیسیون ماده پنج قانون تاسیس شورای عالی شهر سازی ومعماری بوده و شهرداری مکلف به اجرای مصوبات و تصمیمات کمیسیون ماده پنج مذکور می باشد.


پارک کردن خودرو در قسمت مشاعات ساختمان

مطابق شماره دادنامه قطعی : 9209982144901013پارک کردن خودرو در قسمت مشاعات ساختمان از مصادیق بزه تصرف عدوانی و ایجاد مزاحمت است.


آخرین ویرایش: 1401/11/16

شماره ویرایش: دوم


بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر
  4. هنگام معامله ملک نوساز در خصوص پارکینگ از فروشنده رو دست نخورید
  5. عوارض کسر پارکینگ و معافیت آن
  6. پارکینگ مزاحم چیست ؟
  7. ضوابط شهرداری و نکات مهم در طراحی معماری طبق مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان
  8. ضوابط طراحی پارکینگ

منبع
مهندسین راه و ساختمانملک رادارvakilrasmiara.jri.ac.ir

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    اگر در زمینی دو واحد کلنگی (طبقه همکف و اول)که زیر بناء مشابه ندارند وجود داشته باشد و تفکیک نامه و سند مجزا هم داشته باشند که در سند ها نوشته شده قدر السهم از عرصه و…. منظور چیست ؟ ارزش زمین به چه صورت بین دو واحد تقسیم می شود بطور خلاصه در سند مالکیت طبقه همکف نوشته شده 197 متر زیر بنا و 68 متر حیاط مشاع با طبقه اول و فاقد پارکینگ
    در سند طبقه اول نوشته شده 125/6 متر زیر بنا و 78 متر تراس و 68 متر حیاط مشاع با طبقه همکف و پارکینگ اختصاصی به مساحت 12.5 متر مربع
    نحو محاسبه قدر السهم از زمین برای زیر بنا – تراس – حیاط مشاع و پارکینگ اختصاصی به چه صورت است؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا