دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

نیروی بلند شدگی( uplift)

نیروی بلند شدگی( uplift)

نیروی بلند شدگی( uplift)

نیروهای بلند شدگی ممکن است از مولفه قائم زلزله و یا کوپل حاصل از نیروی افقی زلزله در ستون های گوشه ایجاد شوند. لذا شرکت­ های معتبر تولید کننده جداگر لرزه­ ای (همانند رابینسون سایزمیک) برای حل مسئله بلند شدگی در جداگرها، لاستیک را به ورق فولادی انتهایی داخل جداگر (End Plate) لمینیت کرده و ورق های صفحه ستون(Cover Plate or Base Plate) را بوسیله بولت هایی به ورق انتهایی داخل جداگر(End Plate) متصل می ­سازند و در هنگام نصب جداگر های لرزه ای، ورق های صفحه ستون(Cover Plate) را به وسیله بولت های مهاری به سازه زیر جداگر (Sub Structure)و بالای جداگر (Super Structure) متصل می سازند. بنابراین هنگام رخ دادن بلند شدگی در ستون ها جداگر خود بعنوان عامل انسجام روسازه و زیر سازه عمل می کند.

و برای مقابله با نیروهای قایم قویتر( Higher uplift ) زمانی که تکیه گاه سربی لاستیکی (  LRB) و یا تکیه گاه با میرایی بالا(HDRB) بکارگرفته می شود از تکنیک تنشن ( Tension system ) که توسط شرکت معروف هولمز از نیوزیلند اختراع شده است بکار گرفته می شود .

بلندشدگی پی ها :

uplift یا بلند شدگی پی زمانی اتفاق می افتد که در اثر توزیع نیروهای محوری در اجزای باربر، برآیند این نیروها خارج از مرکز سطح فونداسیون اثر کند و بزرگی یا خروج از مرکزیت این نیرو به حدی باشد که بتواند بر نیروهای مقاوم که همان نیروهای ثقلی می باشند، غلبه کرده و با ایجاد لنگر محرک باعث بلند شدن پی از روی خاک متکی بر آن (درسمت مخالف نقطه اثر برآیند) گردد. اگر بارهای ثقلی در پلان یکنواخت توزیع شوند، می توان گفت که در پی این ساختمان در اثر بارهای ثقلی، بلند شدگی ایجاد نمی شود. اما خطر uplift بیشتر ناشی از اعمال بارهای جانبی به سازه می باشد، زیرا همواره در اثر بارهای جانبی لنگر محرک برای ایجاد uplift، حتی زمانی که اجزای باربر جانبی به صورت کاملا متقارن در پلان پی توزیع شده باشند، بوجود می آید. ضمنا ملاحظات معماری نیز در بسیاری موارد به توزیع غیر متقارن اجزای باربر جانبی منجر می شود که همه این موارد به افزایش احتمال این پدیده دامن می زند. آثار آن هم در تحلیل و طراحی پی موثر است و هم در بهره برداری از سازه. بنابراین می بایست همواره در آنالیز و طراحی فونداسیون ها اثرات ناشی از این پدیده را به درستی لحاظ نمود.

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خیلی ممنون.لطفا یه توضیح چند صفحه ای بدین خیلی نیازمند این مطلب هستم برای کنفرانس لازم دارم.هنوز هیچ سایتی مطلب در خور توجهی راجب به این موضوع نذاشته. تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا