دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

قوانین فضاهای امن و لابی آسانسورها

قوانین فضاهای امن و لابی آسانسورها

قوانین فضاهای امن و لابی آسانسورها

  1. (فضاي امن در برابر آتش) فضایی است که در نظر گرفته شده براي کلیه افرادي که به دلیل خطر حریق از فضاي تصرف خود خارج شده اند و بواسطه عدم توانایی در استفاده از پلکان اضطراري و یا به هر دلیل دیگري نمیتوانند فورا تراز طبقه خود را بهمقصد تراز تخلیه خروج ترك کنند ، از این رو نیاز است در بخشی مطمئن از همان تراز ساختمان به انتظار رسیدن نیروهاي امدادي و آتش نشانان باشند.
  2. در ساختمان هاي بالاي 23 متر جانمایی یک فضاي امن به گنجایش تصرف حداقل 50 %متصرفان به ازاي سرانه هر نفر 0.028 متر براي یک طبقه از هر سه طبقه پی در پی در تراز ساختمان الزامیست .مساحت جانمایی فضاي امن بایددر هیچ حالتی کمتر از شش متر مربع نباشد و حداقل عمق ( عرض) آن نیز کمتر از دو متر نباشد.
  3. جانمایی فضاي امن به ازاي یک طبقه از هر سه طبقه متوالی باید بگونه اي باشد که هیچ تراز طبقه اي فاصله اي بیش از یک طبقه براي رسیدن متصرفان به یک فضاي امن نداشته باشد.
  4. فضاي امن باید حداقل دو ساعت در مقابل حریق دود بند و مقاوم در برابر آتش باشد
  5. وجود فضاي امن در برابر آتش براي هر تراز طبقه اي که داراي بار تصرفی بیش از 50 نفر است( فارغ از تعداد طبقات آن ساختمان و یا ارتفاع طبقه مذکور از سطح زمین) الزامیست ؛این فضا میتواند به عنوان فضایی مشترك با لابی آسانسور آتش نشانی و با درنظر گرفتن شرایط ویژه طراحی لابی آسانسور آتش نشان ، با فضاي مذکور ادغام شود.
  6. فضاي امن با مصالح تایید شده از سوي مقام مسئول باید حداقل دو ساعت ایمنی خود را در برابر شعله هاي آتش و نفوذ دودحفظ کند.
  7. تمامی فضاهاي امن در طبقات باید دسترسی محافظت شده به حداقل یک خروج (پلکان دور بند و دود بند مطابق با ضوابط مبحث سوم مقررات ملی ساختمان) را داشته باشند.
  8. تمامی فضاهاي امن در برابر حریق باید به واسطه درب هاي ایمن مقاوم در برابر آتش و دود بندي شده و یا پرده هاي ضد آتش و دودبند مورد تایید از سایر فضاهاي ساختمانی جدا گردند و جنس مصالح و دود بندي آنها حداقل دو ساعت تمام در برابرحرارت اتش و نفوذ دود مقاوم باشد .
  9. فضاي امن در برابر آتش میتواند در صورت تایید مسئولان ذي ربط به صورت مصنوعی و به واسطه پرده هاي مکانیکی و با کنترل الکتریکی ایجاد شود و الزاما نیازي نیست به واسطه مصالح سخت و دائمی ساخته شوند. این پرده ها باید به صورت الکترونیکی به کاشف هاي اعلام حریق متصل باشند و در هنگام حریق به صورت اتوماتیک به انجام وظیفه بپردازند.
  10. فضاي امن نمیتواند در بن بست هاي عبوري طبقات طراحی شود و دسترسی محافظت شده آن به یک پلکان اضطراري الزامیست.
  11. ادوات مکانیکی ایجاد پرده هاي جدا کننده فضا و مسائل الکتریکی مربوط به حرکت آنها باید به تایید مقام مسئول برسد و دود بندي ادوات مکانیکی الحاقی نیز باید مورد تایید قرار بگیرد بگیرد.( ادوات فوق باید به صورت ادواري و در زمان هاي مشخص مورد آزمایش به منظور تایید صحت عملکرد آنان قرار بگیرند)
  12. الزام است در کلیه فضاهاي امن دتکتور هاي دودي، و ادوات اطفاء ( خاموش کننده اي پودري استاندارد ) نصب گردند.
  13. بار حریق در مناطق امن در برابر آتش به هر صورت باید صفر باشد و وجود وسایل و لوازم اداري از قبیل صندلی ، میز ، پرده و… به هر عنوان در فضاي امن ممنوع می باشد.
  14. باید در فضاي امن داکت تهویه هوا تعبیه شود تا فضاي امن بتواند هواي تازه مورد نیاز خود را در شرایط اضطراري از فضایی بیرون از ساختمان تامین کند.
  15. در کلیه نقشه هاي برقی و تاسیساتی عبور ادوات برقی از جمله سیم کشی ها به غیر از بخش سرویس دهنده به فضاي امن و داکت هاي مکانیکی به غیر از کانال تهویه فضاي امن از سقف و یا دیواره فضاهاي امن ممنوع است.
  16. لازم است مصالح به کار رفته در جداره فضاي امن از نوع مقاوم در برابر حریق باشند و در هنگام آتش سوزي نیز فاقد دود سمی و ترجیحا هر گونه دودي باشند.
  17. استفاده ازسقف هاي کاذب در فضاي امن ممنوع است.
  18. سیم کشی هاي برقی و الکترونیکی فضاي امن باید داراي عایق هاي حرارتی مقاوم در بابر حریق باشند تا حداقل به مدت دو ساعت در برابر حریق مقاوم باشند.
  19. کابل هاي منبع تغذیه الکتریکی اولیه وثانویه آسانسور آتشنشانان در فضاي امن باید در برابرآتش محافظت شده وجدا از یکدیگر و جدا از سایر منابع تغذیه باشند.
  20. در صورت قطع برق شهري برق فضاي امن باید از طریق سیستم ذخیره برق ثانویه (ذخیره) تامین شود.
  21. لامپ هاي که درنور پردازي ثانویه درهنگام حریق ایفاي نقش میکنند لازم است درون حباب هاي ویژه مقاوم در برابر حرارت،محافظت شوند.
  22. لازم است مسیر رسیدن به فضاي امن در طبقات با تابلو هاي ویژه مشخص شود.
  23. طول مسافت پیمایشی براي رسیدن به فضاي امن باید فاقد پله و اختلاف سطح باشد در غیر این صورت لازم است شیب راه ،جهت حرکت معلول و یا برانکارد وجود داشته باشد و در صورت جانمایی شیب راه در طرح باید دستگیره ویژه عبور معلولین ازشیب راه نیز جانمایی شود.
  24. حداکثر طول پیمایش براي رسیدن به فضاي امن در یک طبقه حداکثر 45 متر باشد.
  25. فضاي امن میبایست به طور کامل به شبکه بارنده مجهز شود.
  26. فضاي امن ترجیحا باید در مکانی جانمایی شود که دسترسی نیرو هاي آتشنشان ( از طریق آسانسور، پلکان و یا نردبان)به آن آسانتر باشد.

آخرین ویرایش: 1399/11/19

شماره ویرایش: سوم


بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

منبع
ضوابط طراحی آسانسور ھای آتش نشانی و فضای امن مرتبط با آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا