دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
ابلاغیه و اطلاعیه ها

مصوبه “برج باغ” چیست ؟ لغو آن پس از 14 سال

مصوبه "برج باغ" چیست ؟ لغو آن پس از 14 سال

مصوبه برج‌باغ‌ها یکی از مصوبات دوره دوم شورای شهر تهران است که در پنجاه و سومین جلسه رسمی ـ علنی ـ فوق‌العاده شورای اسلامی شهر تهران در سال ۸۲ به تصویب رسید و در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور نیز تایید شد و در مفاد طرح تفصیلی شهر تهران قرار گرفت و در حال حاضر ملاک عمل تمام مناطق شهرداری تهران است، هر چند این مصوبه که به موجب آن متولیان ساخت و ساز می‌توانستند صرفا در ۳۰ درصد از مساحت باغ، ساخت و ساز انجام دهند و ۷۰ درصد باقی مانده باغ را حفظ کنند، با نیت حفظ و صیانت از باغات از سوی شورای دوم تصویب شد.

ماده چهارم

تبصره يکم – املاک با مساحت بيش از 500 متر مربع که طبق سند مادر و يا طبق نقشه GIS باغ ثبت و شناخته شده باشند هميشه بصورت باغ باقي مي مانند و تحت هيچ شرايطي اعم از خشکاندن يا قطع درختان و تغيير حالت ظاهري آن بــه غير بـاغ ، نمي تواند عنوان باغ را از اين گونه املاک سلب نمايد بلکه مطابق تبصره (1) ماده ( 6 ) بايستي با عاملين تخريب باغ برخورد و مطابق قانون مورد پيگيري قرار گيرند.

تبصره دوم – مالکين باغ ها و محل هايي که به صورت باغ شناخته مي شوند و نيز مالکين ساير املاک و اراضي مشمول قانون مکلفند به ازاي درخت هايي که اجازه قطع آن ها از طرف شهرداري صادر مي شود ، در همان محل يا هر محلي که شهرداري تعيين کند، در فصل مناسب و با رعايت اصول و ضوابط ، نهال با محيط بن حداقل 10 سانتي متر غرس نمايند به نحوي که مجموع محيط بن نهالهايي که غرس مي شوند معادل مجموع محيط بن درختان قطع شده باشد.

تبصره سوم – علاوه بر کاشت نهالهاي فوق ، پرداخت تعرفه عوارض قطع درخت مصوب شوراي اسلامي شهر نيز به عهده مالک يا متقاضي قطع درخت مي باشد.

تبصره چهارم – شهرداري مکلف است در پروانه هاي ساختماني که براساس ضوابط قانوني صادر مي کند ، تعداد درختي که براي احداث ساختمان بايد جابجا يا قطع شود را تعيين و قيد نمايد . در صورتي که پس از دريافت پروانه و انتقال يا قطع درخت ، ظرف مدت مندرج در پروانه بدون عذر موجه اقدام به ساختمان نشود ، مالک مشمول مجازات هاي مقرر در اين قانون خواهد شد.

ماده نهم

به منظور حفظ ، نگهداري و احياي باغ ها و زمين هاي مشجر ، سطح اشغال زيربنا در اين گونه املاک معادل 30% مساحت و تراکم ساختماني مجاز اينگونه املاک برابر درصد تراکم ساختماني املاک غير باغ مشابه همجوار خواهد بود.

تبصره يکم مالکين اين گونه املاک مي توانند با رعايت ضوابط و مقررات بلند مرتبه سازي و برج باغ در صورت احراز شرايط، از مزاياي مربوطه بهره‌مند شوند.

تبصره دوم – شهرداري ها و ساير مراجع ذيربط مکلف مي گردند تا براي املاک و اراضي که مالکين با رعايت ضوابط و مقررات و در نظر گرفتن اصول علمي به باغ تبديل مي کنند امتيازي معادل20% بيشتر از تراکم ساختماني املاک و اراضي مشابه غير باغ منظور نمايند.

لغو مصوبه برج‌باغ‌  پس از 14 سال

در جلسه شورای شهر تهران اعضای شورای شهر تهران صبح  روز سه شنبه 22 اسفند ماه 1396 به لغو مصوبه برج باغ رأی مثبت دادند.

لغو مصوبه برج باغ در حالی است که اعضای شورای شهر این مصوبه را قاتل باغات تهران معرفی کرده و سرانجام بعد از 14 سال این مصوبه شورای شهر دوم با کسب اکثریت آرا لغو شد.
بر اساس این مصوبه، شهرداری تهران ملزم شد تا ظرف یک ماه پیشنهاد جایگزین را اعلام کند که پس از بررسی جزییات طرح مقرر شد تا شهرداری تهران طی دو ماه یک لایحه جدیدی برای حفاظت و صیانت از باغات تهران به شورای شهر ارائه کند.

لغو مصوبه “برج باغ” تاثیری بر بازار مسکن ندارد

علی اعطا در حاشیه جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه  با کسب اکثریت آرا و بدون مخالفتی مصوبه برج باغ لغو شد گفت:  در یک دهه گذشته به واسطه این مصوبه ساخت و ساز درون باغات انجام شد و موجبات تخریب فضای سبز را فراهم کرد.

البته در شورای شهر گذشته نیز تعدادی از افراد در خصوص لغو مصوبه برج باغ پیشنهاداتی داشتند اما متاسفانه نتوانستند اکثریت آرا را کسب کنند و این طرح مسکوت ماند؛ اما دراوایل کار شورای شهر پنجم اعضای شورای شهر این لغو را در کمیسیون سلامت بررسی کرده و سرانجام پس از ساعات‌ها کار کارشناسی این مصوبه لغو شد.
همچنین بر اساس مصوبه شورای شهر مقرر شد شهرداری تهران طی دو ماه یک لایحه جدیدی برای حفاظت و صیانت از باغات تهران به شورای شهر ارائه کند. البته در طرح لغو مصوبه برج باغ، فرصت یک ماهه به شهرداری تهران برای ارائه لایحه‌ای جایگزین داده شده بود که با تصمیم اعضای شورای شهر این فرصت دو ماهه تعیین شده است.
با توجه به اینکه بازار مسکن شرایط سکون را می گذراند به نظر نمی‌رسد لغو این مصوبه تاثیری بر بازار مسکن داشته باشد.

آخرین ویرایش: 1399/05/05

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. هیچ جای قانون اجازه ساخت و ساز در باغ ها را نمی دهد
  2. دستور نقشه چیست؟”طراحی از روی دستور نقشه”
  3. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  4. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  5. مشاوره مهندس ناظر

منبع
ایسناtitreshahr

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا