دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مرجع مهندسین

پرسش و پاسخ های مرتبط با شروع به کار :

پرسش و پاسخ های مرتبط با شروع به کار :

مغايرت نقشه:

پرسش: من نظارت یک ساختمانی  رو بر عهده دارم قبل ازاینکه به من اطلاع بدهند  و گزارش شروع عملیات امضاو ارسال بشود عملیات گودبردای رو انجام دادند و مقداری از آرماتورهای پی را  روی هم قرار دادند و پس از آن من را باخبر کردند،که متوجه شدیم ابعاد نقشه ها با ابعاد زمین مغایرت دارند و نقشه هارو برای اصلاح به مهندس محاسب فرستادند ، الان به نظر شما من باید چکارکنم؟آیا شروع به کار رو امضاکنم؟و درمورد اینکه بدون اطلاع من شروع به کار کردند باید گزارشی ارائه بدم؟
پاسخ: به هیچ عنوان شروع به کار را تحویل ندهید که در صورت تحویل آن فرض بر آن است که شما اطلاع داشتید.

با توجه به آنکه گود پر خطر هست یا نه باید عمل نمایید.ولی حتما با توجه به مغایرت ها و عدم تحویل شروع به کار یک نامه به شهرداری باید تحویل دهید
جزوه زیر هم مطالعه نمایید در مورد همین مسائل به صورت تفکیک شده توضیح داده شده است.
لینک دانلود جزوه گودبرداری

مهندس مجري:

پرسش:دفاتر خدمات دیگر مجری رو ثبت نمی کنند. دسترسی شان بسته شده فقط مدارک را  گرفتند حتی من شروع به کارندادم و مالک رو مجبور به گرفتن مجری کردم اما فایده ای  ندارد ظرفیت مجری هم کم نمیشود. چه کار باید بکنم؟ وقتی مجری در پروانه ثبت قانونی نمیشود  و از ظرفیتش کم نمیشود موقع بروز مشکل تعهد قانونی ندارد؟
پاسخ: باید مثل زمانی که مهندس های مجری صوری بودند عمل کنید یک قرارداد با فرمت نظام مهندسی مالک و مجری بنویسند یک رونوشت هم به همراه یک کپی پروانه مهندس مجری پشت و رو و دارای اعتبار و یک نامه از طرف مالک که مهندس مجری را به شما معرفی کرده باشد تحویل دهند بعد از این هم باید مهندس مجری طی یک درخواست کتبی از شما بخواهد که از پروژه در تاریخ مشخصی بازدید نمایید و در بازدید بعدی یک گزارش با همان فرمت گزارش ناظر به عنوان گزارش مجری تحویل دهند.در تمامی گزارش ها هم باید نام مهندس مجری و شماره پروانه اشتغال قید شود و اینکه زیر نظر مجری پروژه در حال انجام است .همه درخواست های مالک هم از طریق مجری باید به شما ابلاغ شود. صلاحیت به صرف داشتن پروانه اشتغال نیست و باید پایه نظام مهندسی مهندس مجری با مشخصات پروژه همخوانی داشته باشد که در صورت عدم همخوانی موجب عدم تائید صلاحیت مهندس مجری می شود. موقع بروز مشکل از کارگر ساختمانی تا مهندس ناظر سهم تقصیر می گیرند. در ضمن مهندس مجری در فرمت قرارداد قانونی مهندس مجری پروژه است.

اکنون نیز  که شهرداری که مرجع صدور پروانه است قانون لزوم حضور مهندس مجری را ملغی اعلام کرد.
در یکی از صوت های آقای مهندس میررضوی اگر گوش کرده باشید مهندس مجری که یک هفته بود در محل پروژه حاضر شده بود و هیچ نوع قراردادی هم نداشت محکوم شد. مسئله مهم  حضور مجری در محل پروژه است ، قرارداد و گزارش ها هم سندیت این حضور هستند .پس حتما مهندس مجری تعهد پیدا می کند. پروانه هم فقط به عنوان یک سند قانونی است و خود قانون نیست . مهندس ناظر را طبق قوانین محکوم می نمایند.

جمع آوری علمک گاز

پرسش:آیا الزامی به جمع آوری کلیه تاسیسات زیر بنایی مثل جمع آوری علمک گاز قبل از عملیات تخریب می باشد؟

پاسخ: بله،طبق بند ۱۲-۱-۴-۱-ج مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان ویرایش ۱۳۹۲ قبل از تخریب و گودبرداری و شروع عملیات ساختمانی سازنده می بایست انشعاب آب ،برق،گاز و سایر تاسیسات زیر بنایی را  با اخذ مجوز و توسط سازمان های مربوطه  قطع یا جابجا نماید.

پرسش:مالک پروژه علمک گاز رو جمع آوری نموده و نامه ایی مبنی بر درخواست جمع آوری کنتور برق و تغییر آمپر را از اداره برق گرفته است. حدودا برای انجام این جمع آوری و تغییر ۴٠ الی ۴۵ روزکاری به ایشان اعلام شده اکنون با توجه به موارد ذکر شده و جهت تسهیل کار مالک برای انجام فقط تخریب شما چه راه کاری رو پیشنهاد میفرمایید؟من شروع به کار به ایشان بدم؟
پاسخ:  شما می بایست طی دستور کاری به مالک شامل تمامی موارد اعم از جمع کردن علمک گاز ،کنتور برق و… را اعلام نمایید ولی جمع نکردن کنتور برق دلیلی برای ندادن شروع به کار نمی باشد .از مالک و مجری هم باید بخواهید که تا جمع کردن کنتور، روی کنتور را بپوشانند .بعد از تحویل شروع به کار و ثبت آن باید یک گزارش مبنی بر همین مواردی که رعایت نشده در دفتر خدمات ثبت بنمایید

پرسش:سلام اکثر ساختمانها طبق نقشه اجرایی بنا میشوند نه مصوب. وظیفه ما به عنوان ناظر چیست تا کاملا سلب مسئولیت بشویم؟

پاسخ : حتما باید در گزارش مرحله ای حتی تغییرات کوچک هم اعلام گردد.پاسخ کامل سوال در فایل صوتی ذیل می باشد

دانلود فایل صوتی اجرا بر اساس نقشه های اجرایی و نه مصوب و مسئولیت های مهندس ناظر ونحوه گزارش دهی

پرسش:با سلام درصورت بروز حادثه برق گرفتگی در ساختمان به علت رعایت نشدن حریم برق مسئولیتی به عهده طراح می باشد؟

پاسخ : بهتر است از پروژه قبل از طراحی بازدید شود و ….

در صورت تمایل به دریافت پاسخ کامل سوال جواب آن به صورت فایل صوتی در زیر قرارداده شده است.

دانلود فایل صوتی آیا درصورت بروز حادثه برق گرفتگی در ساختمان به علت رعایت نشدن حریم برق مسئولیتی به عهده طراح می باشد؟وظایف قانونی مجری ، طراح و ناظر را در رابطه با این موضوع چه می باشد؟

https://goo.gl/un7vOf

پرسش:آیا مهندس ناظر، قبل از صدور پروانه ساختمانی موظف به مهر و امضا چک لیست مبحث ۱۹ می‌باشد؟

پاسخ : خیر، هیچ‌گونه الزامی جهت اخذ مهر و امضا چک لیست مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان توسط مهندسان ناظر قبل از صدور پروانه ساختمانی نبوده و تأیید مهندسین طراح ذیصلاح کفایت می‌نماید.

دانلود بخش نامه مربوط به عدم لزوم امضا  چک لیست مبحث ۱۹ توسط مهندس ناظر قبل از صدور پروانه

پرسش:آیا مهندس ناظر، قبل از صدور پروانه ساختمانی موظف به مهر و امضا چک لیست مبحث ششم مقررات ملی ساختمان می‌باشد؟

پاسخ : خیر، با عنایت به نامه شماره ۶۶۵۸۰۲/۸۱۱ مورخ ۱۷/۰۶/۹۲ تأیید و امضای مهندس ناظر بر روی چک لیست مذکور ضرورتی ندارد.

دانلود بخش نامه مربوط به عدم لزوم امضا  چک لیست مبحث ۶ توسط مهندس ناظر قبل از صدور پروانه

پرسش:در صورتیکه مالک اقدام به حصارکشی با استفاده از دیوار  قدیمی نماید مسئولیت  های قانونی به چه صورت می باشد  ؟

پاسخ :مطابق با ماده ۱۲۲ قانون مدنی اگر دیواری متمایل به ملک غیر یا شارع و نحو آن شود که مشرف به خرابی گردد،صاحب آن اجبار می شود که آن را خراب کند.ضمنا مطابق با ماده ۳۳۳قانون مدنی صاحب دیوار یا عمارت یا کارخانه مسئول خساراتی است که از خراب شدن آن وارد می شود مشروط بر این که خرابی در نتیجه عیبی حاصل گردد که مالک کطلغ بر آن بوده یا از عدم مواظبت او تولید شده است.لازم به ذکر است مطابق با ماده ۱ قانون مسئولیت مدنی هرکس بدون مجوز قانونی عمدا یا در نتیجه بی احتیاطی به جان یا  سلامتی یا مال یا آزادی یا حیث کسب یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگری که به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده لطمه ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود می باشد.

پرسش:حداقل ارتفاع غیر سرگیر راه پله چقدر است؟

 پاسخ :مطابق با بند ۴-۵-۱-۷-۶ مبحث ۴ مقررات ملی ساختمان :حداقل ارتفاع غیر سرگیر پله ها و پاگردهای آن ها در تمام طول مسیر ۲٫۰۵ متر است که از لبه هر کف پله اندازه گیری می شود.یکی از مواردی است که ناظر قبل از شروع به کار می بایست در نقشه ها بررسی کند.

پرسش:اگر  بعد از مهلت اعتبار پروانه ساختمانی  مالك اقدام به  شروع عملیات ساختماني نمايد و پروانه ساختماني فاقد اعتبار باشد.وظايف قانوني مهندس ناظر به چه صورت است؟در صورتي كه مهندس ناظر به پايان مدت اعتبار پروانه ساختماني اشاره نكند در گزارش خود آيا شهرداري مي تواند براي ناظر درخواست اعمال تبصره 7 را بنمايد؟

پاسخگو سوال :جناب آقاي مهندس کامیار میررضوی

پاسخ:وقتی اعتبار پروانه ساختمانی به پایان رسیده باشد و مالک اقدام به شروع عملیات ساختمانی نماید ، ناظر علاوه برآنکه می بایستی گزارش کلیه مراحل اجرا را در موعد به شهرداری بدهد می بایستی عین ترجیح بند در شعر فارسی در کلیه گزارشاتش ذکر کند که : تاریخ اعتبار پروانه ساختمانی به پایان رسیده و تا تمدید آن از ادامه عملیات ساختمانی جلوگیری بعمل آید ، لیکن گزارشات هر مرحله از عملیات اجرایی را نیز حتما می بایستی در موعد به شهرداری تحويل بدهيد.

پرسش:در خصوص دستور کار به مالک که تحویل نمی گیرد، غیر از اظهار نامه قضایی راهی هست؟ مثلا پیوست کردن به گزارشات مرحله ای می تواند راه حل جایگزین باشد؟

پاسخگو سوال: جناب آقای مهندس حسن زاده وکیل پایه یک دادگستری
پاسخ: حسب نص تبصره ٧ ماده ١٠٠ قانون شهرداري و به تبع آن وفق ماده ٢٣ آيين نامه إجرائي ماده ٣٣ ناظر مكلف به اعلام گزارش به مرجع صدور پروانه و سازمان استان است و اگر به مالک نکته ای ابلاغ می شود فقط با فرض امکان برطرف شدن اشکال است. حال که مالک گستاخی کرده و ابلاغ قانونی شما را دریافت نمی کند بی معطلی موضوع اشکال را به مرجع صدور پروانه و ‌سازمان استان منعکس کرده و ‌از آنها بخواهید تا اقدامات قانونی را معمول دارند.

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. سلام. امکانش هست چند نمونه گزارش هم بذارید. مثل تخریب ساختمون قبل از نامه شروع بکار چه مدل گزارشی رو به عنوان مهندس ناظر بایستی به شهرداری ارسال کنیم. ممنون

  2. با سلام دربرنامه گروه قرار مي گيرد و در اسرع وقت در سايت قرار داده مي شود.

  3. سلام، خسته نباشید؛ یه سوال ازتون داشتم
    نقطه بنچ مارک که طبق اون 0.0 در نقشه تعیین میشه اکس خیابان در نظر گرفته میشود یا روی جدول؟

  4. مهندس گرامی جناب اقای حمیدرضاافتخاری فردضمن عرض ادب لطفا یه راهنمایی از شما میخوام
    خانه ای ویلایی در شهرستان دارم دیوار باربر از سنگ وبتن وشناج هم شده سقف هم از نوع طاق ضربی همان تیراهن واجر میباشد یه دیوار تا وسط پذیرای هست که میخام بردارم ازانجایی که تیراهنهای سقف از روی این دیوار رد شده اند باید از یک پل یا همون تیر برای نگه داشتن سقف استفاده کنم که فاصله بین دو دیوار اصلی هفت متر هستش یعنی باید از یک تیر هفت متری استفاده کنم حال چند سوال از شما مهندس عزیز دارم
    ۱)_ از تیراهن با چه سایزی استفاده کنم که ضمن استحکام وتحمل بارهای سقف ایجاد شکم به زیر سقف نکندچون فاصله هفت متر است واز ستون نمیخوام استفاده کنم
    ۲)_اگر دوتا تیراهن درکنارهم وجوش خورده به عنوان تیر استفاده کنم محکمتر هست یا یک تیر اهن با شماره بالاتر

  5. سلام
    سوال بنده این هست که در شهری که قانون مجری گری اجرا نمی شود .یا به عبارتی در پروانه چیزی به عنوان مجری قید نمی شود .
    آیا پس دریافت پایان کار وپس از 2سال در زمان خسارت مالی وفقط ناظر مقصر می باشد .یا مالک نیز قسمتی از خسارت را باید تقبل کند

  6. اساتید گرامی ضمن سلام و پوزش از اینکه وقت شما را می گیرم ، لطفا در خصوص مورد ذیل مرا راهنمایی نمایید:
    اسفند 96 من کارتابل نظارت برق اماکن را فعال کردم و از آنجا که نسبت به روال اداری در کارتابل و نحوه و ترتیب انجام امر نظارت و نیزشیوه برخورد اولیه با مالک اطلاعات کافی نداشتم از یکی از دوستان پایه ارشد تقاضا کردم تا در یکی دو نظارت اولیه من را راهنمایی و همراهی نماید وهمچنین بواسطه استفاده از دستگاه ارت سنج بصورت لفظی قول پرداخت هزینه مربوطه را به ایشان دادم .
    پس از انجام دو پروژه نظارت برق اماکن و در حالی که منتظر واریز سندهای ثبت شده بودم از ایشان شماره کارت اخذ و مبلغ 30 میلیون ریال بابت همراهی و راهنمایی در دو پروژه نظارت به حسابشان واریز نمودم و با توجه به شروع پروژه سوم با اعلام اینکه دیگر خود به تنهایی قادر به پوشش و انجام پروژه هستم از ایشان درخواست اعلام هزینه برای انجام تست ارت توسط ایشان ، کردم که متاسفانه ایشان اعلام کردند روی تداوم همراهی با من و درآمد حاصله حساب کرده اند و من بایستی نیمی از درآمد این دو پروژه را که جمعا مبلغ 233 میلیون ریال است یعنی 116 میلیون ریال را به ایشان پرداخت نمایم.
    در جهت جلب رضایت ایشان و ایجاد تفاهم آمادگی جهت پرداخت 28 میلیون ریال دیگر (جمعا”معادل یک چهارم مبلغ کل )را نیز به ایشان اعلام نمودم ولی ایشان اصرار به پرداخت مبلغ مورد نظر خود را دارد و با پیامک تهدید به شکایت نزد شورای انتظامی کرده است.
    در صورت امکان مرا راهنمایی کنید که آیا بنده در استفاده از راهنمایی و همراهی ایشان دچار تخلف شده ام و در صورت ارجاع به شورای انتظامی آیا اینجانب دچار مشکل خواهم شد یا خیر؟
    شایان ذکر است در پروژه سوم با پرداخت هزینه یک میلیون ریال از دستگاه ارت سنج یکی از همکاران استفاده نمودم.
    با سپاس از محبت شما

  7. با سلام
    خیر، امکان طرح شکایت از طرف ایشان برای شما وجود ندارد.

  8. باسلام من بدون نظارت مهندس ناظرم ساختمان رو ساختم و به ايشون اطلاع ندادم آيا مشکلي به وجود مي‌آيد.
    با تشکر

  9. با سلام
    کاملا واضح است که اشکال دارد و شما می بایست ناظر را مطلع میکردید طبق بند 7-1-2 مبحث دوم ارایه برنامه زمانبندی کلی و تفصیلی کارهای اجرایی ساختمان از آغاز تا پایان کار و همچنین اعلام توقف و شروع مجدد آن به صاحب کار و ناظر هماهنگ کننده و فراهم نمودن شرایط نظارت بر عملیات اجرایی ساختمان به ویژه قسمتهایی از ساختمان که پوشیده خواهند شد و ایجاد هماهنگی در چارچوب وظایف تعیین شده برای ناظر هماهنگ کننده و سایر ناظران از وظایف سازندگان است

  10. با سلام
    خسته نباشید.بنده بعد از صدور پروانه ساختمان و قبل از ثبت شروع عملیات ساختمان برگه تعویض توافقی ناظر را قبل از امضا مالک در دفتر خانه ثبت و به نماینده مالک تحویل دادم که از مالک امضا گرفته و به دفتر خدمات الکترونیک شهر تحویل دهد و بعد از ده روز هنوز مالک برای تحویل مدارک و تعویض ناظر اقدامی نکرده است.اگر میشه راهنمایی بفرمایید که من نیازی هست اقدامی از طریق سازمان نظام مهندسی بکنم یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا