دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

پرسش و پاسخ های مرتبط با پایان کار :

پرسش و پاسخ های مرتبط با پایان کار :

تغييرات بعد از اخذ پايان كار:

پرسش:یک سوال داشتم. اگر مالک تغییری بعد از پایان کار انجام بدهد ،

مثلا نرده های راه پله بعد از چند سال شاید عوض بشود. چطور ناظر محکوم میشود؟

یا پریز برق شاید بعدا کسی با تغییر ساختمان اقدام به کاری بکند که خطر آفرین باشد .

موضوع این هست که چطور میشود ثابت کرد؟ چه مدارکی باید داشت؟
مثلا باید از همه جا عکس گرفت؟ یا یک صورتجلسه تنظیم کرد و جزییات ساختمان را درآن توضیح داد؟

پاسخ: اگر ثابت شود بعد از پایان کار بوده و علت حادثه هم بعد از پایان کار بوجود آمده ناظر و مجری قصوری ندارند.

دو حالت داریم :
حالت اول :تک ناظر باشد ، که نقشه ها فاز یک شهرداری است و فقط یک طرح شماتیک بدون جزییات کامل است.چون جزییات در نقشه های شهرداری نمی باشد و ناظر فقط موظف به کنترل اجرا مطابق نقشه ها می باشد ناظر فقط باید در تمامی مراحل کار دستور کار مطابق با مقررات ملی ساختمان را داده و گزارش دهد که در کدام مرحله است و خلاف های آن را اعلام نماید.در مورد نقشه های معماری و سازه که خود شهرداری و ثبت چندین بار بازدید دارند وبرگه پایان کار هم بعد از گزارش ثبت تحویل مالک می شود.در نقشه های برق و مکانیک هم فقط طرح شماتیک است و هیچ استانداردی مشخص نشده است که ناظر موظف است یک سری اصول اولیه را در مرحله نازک کاری طی دستور کار اعلام نماید و اگر چیزی مطابق آن نبود را گزارش خلاف دهد.
برای محکم کاری هم می تواند کپی استاندارد وسایل مورد استفاده در آن ساختمان را از مالک بگیرد و به مالک بگوید که اثر انگشت زده و امضا کند که حتما از این وسایل استفاده نموده است.
ناظر نمی تواند در طراحی دخالت کند و اگر مشکلی دیده شد باید با طراح تماس بگیرد و نقشه های مطابق با وضع موجود را همراه با امضا بگیرد.

در حالت دوم که چهار ناظر است نقشه ها فاز دو می باشد و تمامی مشخصات به ریز مشخص هستند ناظر باید مطابق نقشه ها اجرا کند و در مورد استانداردها هم مطابق حالت اول از مالک رسید بگیرد.ضمنا شناسنامه فنی دارد.
عکس و فیلم هم جزو مدارک مستند به حساب نمی آیند.
در حالت اول ممکن است طراح محکوم شود.
وظیفه ناظر فقط کنترل اجرا نقشه هاست و مجری هم اجرای صحیح نقشه های مصوب است و نه تائید نقشه ها توصیه میشود قبل ارایه پایان کار به هزینه مالک تامین دلیل صورت برداری از وضع موجود اخذ شود

بهره برداري غير مجاز مالك قبل از اخذ پايان كار:

پرسش:باسلام وعرض خسته نباشید خدمت شما، سکونت مالک قبل از صدور پایان کار چه مسئولیتی برای ناظر دارد؟

پاسخ:چنانچه  مالک ساختمانی بدون دریافت پایان کار از مهندس ناظر اقدام به بهره‌برداری غیر مجاز از ساختمان نماید. حتماً گزارش کار به شهرداری ارائه بدهید و خلاف دارد را علامت بزنید در غیر این صورت هر اتفاقی برای ساکنین آن آپارتمان بیفتد شما به عنوان مهندس ناظر جز ضامنین آن حادثه می باشید.

ضمنا به استناد بند ۳-۱-۴-۴ و بند۲-۲-۱-۴ مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان که در آن ایفاد می نماید که ” ایمنی در حین بهره برداری:ساختمان ، تجهیزات و اجزاء و عناصر آن باید به صورتی طراحی و ساخته شوند که در دوران ساخت یا بهره برداری ، ایمنی ساکنان یا استفاده کنندگان و سایر افراد تامین شود. لذا باید شرایط زیر فراهم باشد:آ-هیچ گونه احتمال خطر بر اثر حوادثی مانند لیز خوردن ، سقوط افراد یا اشیاء ، برخورد ، برق گرفتگی و آتش سوزی یا انفجار رخ ندهدب-امکان ایجاد حریق یا توسعه آتش و دود در انطباق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به حداقل تقلیل یابد و در صورت بروز آتش سوزی ، اطفاء آن و نجات ساکنین مطابق مبحث یاد شده امکان پذیر باشد.پ- امکان استتار ، فرار ، نجات ، یا پناه گرفتن در شرایط بروز سوانح یا جنگ ، در انطباق با مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان ، برای افراد فراهم باشد.” و “پ-در همه ساختمان ها ی موجود ، که توسط مقام قانونی مسئول ، به علت عدم هماهنگی با این مقررات ، برای ساکنان ،استفاده کنندگان و سایر مردم ،غیر ایمن ،غیر بهداشتی و خطرناک تشخیص داده شوند.در این صورت شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان باید با تعیین مهلت مقرر در مورد تعمیرات ،تغییرات و تعبیه تجهیزات لازم به دارنده ملک و بنا دستور اقدام دهد و تا اصلاح آن پیگیری نماید.” و خطرات عدم ایمنی ساختمان این بهره برداری قبلی از صدور گواهی پایان کار غیر مجاز و ملزم به پیگیرد قانونی می باشد.

نمونه متن گزارش ناظر به شرح ذیل می باشد:

به اطلاع شهرداری محترم می‌رساند مالک در حال انجام مراحل عملیات ….. می‌باشد و طبق بازدید اخیر به‌عمل‌آمده استاندارد آسانسور به رویت این‌جانب نرسیده است و نرده‌های راه‌پله و بالکن ها فاقد ایمنی لازم می‌باشد و در نما شمالی برخی سنگ ها در گوشه‌ها و پیشانی کار اسکوب نشده است و تعدادی از سنگ‌های سرپوش روی جان‌پناه لق و فاقد ایمنی لازم است و دودکش‌ها و هواکش‌های ساختمان فاقد ایمنی لازم می‌باشد و مالک اقدام به بهره‌برداری غیرمجاز از ساختمان فوق نموده است. درحالیکه این ساختمان فاقد ایمنی لازم جهت بهره‌برداری می‌باشد.لذا خواهشمنداست نسبت به تخلیه ساکنین از این ساختمان اقدامات لازم را مبذول فرمایید. در غیر این صورت در صورت وقوع هرگونه حادثه جانی یا مالی مسئولیت حوادث فوق مستقیماً به عهده شهرداری محترم و مالک خواهد بود. مالک اقدام به جلوگیری از ناظر جهت بازدید ملک می نماید.

دانلود فایل پاسخ صوتی بهره برداری غیر مجاز مالک قبل از پایان کار

پرسش:با سلام و عرض ادب خدمت اعضای تیم همیار ناظر ؛ سوال : به دلیل برخی مشکلات ثبتی ( نظیر عدم دقت مامور ثبت در اندازه گیری و ثبت سند اولیه ساختمان کلنگی) پس از نوسازی بنا، فضای خالی در بین دو ساختمان مجاور بوجود اید. مهندس مجری و ناظر در برخورد با این شرایط چه اقدامی باید انجام دهند؟ آیا هر یک از دو طرف میتوانند از این فضای خالی استفاده کنند؟ پیشاپیش از پاسخ شما کمال سپاس و تشکر را دارم. خواهشمندم در صورت امکان پاسخ را به ایمیل بنده ارسال کنید. با تشکر

پاسخ:مهندس ناظر باید در مراحل تخریب و قبل از فونداسیون متر کشی نماید و تناقضات را اعلام نماید ولی در هر مرحله ای متوجه شد حتی پایان کار باید در گزارش اعلام کند که … متر فضای خالی در بین دو ساختمان ایجادشده است.

پاسخ کامل سوال در فایل صوتی می باشد.

پرسش:برگه استحکام برای تغییر کاربری از مسکونی به اداری یک اپارتمان۶۰متری از ۲۰آپارتمان با قدمت ۲ سال ساخت چه تبعاتی میتواند برای مهندس داشته باشدوقیمت آن چگونه محاسبه میشود؟

پاسخ:برگه استحکام مسئولیت سنگینی را بردوش مهندس ناظر می گذارد. همانطورکه پس سالها منجر بر اثر مرگ دو کودک  به محکومیت  ۵۰ درصدی مهندس ناظر شد.

پاسخ کامل سوال و نحوه گزارش دهی و شرح کامل حادثه  در فایل صوتی زیر می باشد.

دانلود فایل  پاسخ صوتی نکات حقوقی برگه استحکام،مرگ دو پسربچه و محکومیت ۵۰ درصدی ناظر به دلیل ارائه برگه استحکام،ارائه برگه استحکام برای واحد ساختمانی

پرسش:با سلام.وقتی گزارش خلاف دار در مورد مثلا اجرای دیوار پیرامونی ۱۰ سانتی بجای ۲۰ سانتی یا اسکوپ نکردن سنگ نما به شهرداری میدهیم معمولا شهرداری ترتیب اثر نمی دهد.در پایانکار باید عدم خلاف بدهیم.حال اگر عدم خلاف بدهیم در واقع حرف خود را نقض کرده ایم و اگر عدم خلاف ندهیم مالک باید دیوار را کلا تخریب کند.در این موارد تکلیف ناظر چیست؟با تشکر

پاسخ:ناظر می بایست در گزارش  خلاف را اعلام نماید .در فایل صوتی زیر نحوه گزارش دهی خلاف و نحوه گزارش دهی گارش پایان کار شرح داده شده است.

دانلود فایل صوتی نکات حقوقی گزارش خلاف دار  و آیا گزارش پایانکارمی تواند خلافدار باشد، نحوه برخورد با خلاف ها در پایان کار

پرسش: سلام من ناظر ساختمانی هستم که در حدود دو سال پیش در مرحله‌ای اتمام کار اقدام به احداث بک اسکلت دو طبقه به صورت مجزا در قسمت حیاط ساختمان جهت پارکینگ بدون مجوز شهرداری و اطلاع بنده نمود که این‌جانب گزارش خلاف ایشان را به موقع به شهرداری اعلام نمودم بعد از گذشت دو سال که نتوانست مجوز آن را از شهرداری بگیرد آن را تخریب کرد و طبق نقشه اولیه در محل تخریب‌شده رمپ ورود به پارکینگ منهای ٢را اجرا که باز هم بدون اطلاع این‌جانب بود ازانجاکه مصالحی که مالک در محل تخریب‌شده اسکلت قبلی جهت احداث رمپ ریخته و احتمال نشست رمپ در درازمدت وجود دارد و از طرفی در ضلع شمالی رمپ  که در مجاورت ساختمان همسایه قرار دارد دیوار بلندی به ارتفاع حدود ۶متر و به طول حدود ٨متر باز هم بدون نظارت این‌جانب اجراشده واحتمال واژگونی آن نیز وجود دارد این‌جانب گزارش خلاف ایشان را به شهرداری اعلام نمودم ولیکن هیچ‌گونه اقدامی از سوی شهرداری تاکنون صورت نگرفته است با توجه به اینکه در حال حاضر کلیه عملیات اجرایی ملک مذکور به پایان رسیده و بِنا به اظهار خود مالک ،ایشان عجله‌ای به گرفتن پایان کار ندارد ساختمان در حال استفاده می‌باشد و اینجانب فقط میتوانم جلوی کار گرفتن پایان کار ایشان را بگیرم میخواهم بدانم تا قبل از گرفتن پایان کار چگونه میتوانم مالک را مجبور به زدن گمانه در قسمت رمپ اجراشده جهت اطمینان از مصالح ریخته شده در محل مورد نظر و همچنین اطمینان از عدم واژگون شدن دیوار مزبور بنمایم ضمناً بنا بر اظهار مهندسین شهرداری ،تا زمانی که مالک اقدام به اخذ پروانه پایان کار ننماید همچنان مسئولیت بامهندس ناظر این‌جانب است 

پاسخ:دانلود فایل صوتی سؤال مهندس ناظر مبنی بر خلاف مالک و نحوه گزارش دهی

پرسش:آیا نوشتن جمله “استحکام بنا مورد تأیید است” در گزارش پایانی یا هر گونه برگه تعهد به شهرداری مانند برگه سبز استحکام، از وظایف مهندس ناظر است؟

پاسخ :خیر، مهندس ناظر موظف است در گزارشات خود تطبیق اجرا با نقشه‌های مصوب را به اطلاع شهرداری برساند و نوشتن جمله “استحکام بنا مورد تأیید است” از وظایف مهندس ناظر نمی‌باشد.

دانلود بخش نامه مربوط به عدم لزوم تائید استحکام توسط مهندس ناظر 

پرسش: در یک پروژه ساختمانی كه من به عنوان ناظر برق هستم  در مرحله اسکلت من بازدید انجام دادم، و بعد ساختمان سازی متوقف شد و مالک با شروع دوباره قرار بود اطلاع بده، ولی اطلاعي نداد تا الان  كه ساختمان به پایان رسیده، و برای پایانکار اقدام کرده!مالک تصمیم به انجام رفع نقایص ندارد.
با توجه به اینکه (در دفترچه آبی که همراه نقشه ها امضا میکنیم) مدت نظارت ساختمان به پایان رسیده، مالک میتواند یک ناظر دیگر انتخاب نمايد بدون اینکه انصراف بدهد؟
و یا اگر من بخواهم انصراف بدهم مشکلی در آینده براي من به عنوان مهندس ناظر برق پيش خواهد آمد؟

پاسخگوي سوال:جناب آقاي مهندس كاميار ميررضوي

پاسخ:نظارت انصرافي نيست و ناظر مي تواند عوض شود ولي اين امر توسط مالك به تنهايي نمي تواند انجام شود.
حتي  اینکه مدت قراردادتان هم تمام شده باشد و اينكه شما هم نمی توانید بدون ‌توافق مالک انصراف بدهید
ساختمان را باید مجددا بازدید نمائيد و نواقص را به صورت كتبي اعلام نماييد تا نواقص اصلاح شود و بعد پایانکار بدهید.

پرسش :مطابق با  مبحث دوم مقررات ملی ساختمان با تحویل گزارش اتمام عمليات ساختماني توسط مهندس ناظر هماهنگ‌ کننده به مرجع صدور پروانه ساختماني ، دوره نظارت به پایان می رسد. آیا ناظرین مسئولیتی در قبال تخلف مالک بعد از تحویل این گزارش دارند يا خير ؟ حتی اگر مالک نسبت به دریافتپایانکار از مرجع صدور پروانه اقدام نکند؟

پاسخگوي سوال:جناب آقاي مهندس كاميار ميررضوي

پاسخ:بعد از صدور اتمام عمليات ساختماني کلی توسط شهرداری کار انجام نظارت توسط ناظر تمام می شود لیکن مسئولیت نظارت در زمان احداث تا عمر مفید ساختمان همچنان با ناظر است .

اگر بهره بردار  تغییراتی در ساختمان بدهد که بعدها باعث خسارات جانی و مالی گردد که این تغییرات توسط کارشناس قابل تشخیص نباشد که مربوط به زمان بهره برداری است و یا آنکه ناظر نتواند ثابت کند که این تغییرات مربوط به زمان احداث نیست ، ناظر درگیر حادثه خواهد شد .
دادن گزارش اتمام عملیات و یا برگ سبز پایانکار چنانچه مالک پایانکار کلی را از شهرداری نگیرد ، باز ناظر بایستی حواسش جمع باشد و تغییرات جدید بعد از این تاریخ را به شهرداری اعلام کند تا جلوی پایانکار مالک را در شهرداری بگیرد .

پرسش:در سال 91 یک نظارت پلاک 500 متری داشتم که در سال 93 پایانکار را گرفت.حال سنگ های نما ساختمان شروع به ریزش کردند و الان خریداران به شدت شاکی هستند .بنظر شما الان من گزارش این نما را به شهرداری چطوری ارائه کنم؟در زمان قبل پایانکار در مورد نمای ساختمان اظهار نظری در گزارش  نکردم؟
پاسخگوي سوال:جناب آقاي مهندس كاميار ميررضوي

پاسخ:گزارش را در فرمت گزارش شهرداري و يا نامه  با متن:” که طبق بازدید اخیر بعمل آمده سنگ های نما لق گردیده و احتمال سقوط آن بر سر شهروندان بسیار زیاد است ، لذا خواهشمند است مالکین ساختمان را موظف به اصلاح و پیچ و رول پلاک آن نمائید .

پرسش: اگر ساختمانی در مرحله سفتکاری تخلف سازه مانند اجرای اتصالات جوشی نامناسب در بالکن را داشته باشد و ناظر هم گزارش در موعد مقرر  به شهرداری اعلام كرده باشد . چند ماه بعد مالک پایان سفتکاری را از شهرداری اخذ نماید. آیا ناظر می تواند به دلیل همان تخلف از دادن پایانکار به مالک امتناع ورزد؟

پاسخگوي سوال:جناب آقاي مهندس كاميار ميررضوي

پاسخ:بله ناظر  میتواند و مي بايست نظر خود را از لحاظ آنکه آیا مطابق نقشه ، مالک آن را اصلاح کرده در گزارش اعلام نمايد.اگر قابل اصلاح مطابق نقشه های سازه نباشد مي بايست به مالك اعلام كنيد كه به مهندس محاسب مراجعه نمايد و و نقشه های طرح تقویت بگیرد . اگر مالك از انجام اين امور سر باز زد به هيچ عنوان پايان كار ندهيد تا آنکه مالك اقدام به تعويض ناظر نمايد.
برای اینکه مهندس ناظر متوجه آسيبي از اين سو نگردد  لازم است گزارش تخلف سازه ای مالک را در موعد به شهرداری داده باشد.

پرسش:در اکثر ساختمان های ۲یا ۳طبقه در زمان لوله کشی اقدام به سوراخ کردن تیرها کرده و یا در زمان بتن ریزی غلاف(به قطر۱۲تا۲۰ سانتي متر) می گذارند. معمولاً ناظر بعد از تائید در زمان تیغه چینی متوجه می شود در این صورت باید گزارش عدم استحکام داد و پایانکار ندهیم؟

پاسخگوي سوال:جناب آقاي مهندس كاميار ميررضوي
 پاسخ : باید گزارش را در موعد اعلام کنید ، اگر دیر فهمیدید و مالک در شورای انتظامی از ناظر شکایت کند برای ناظر هم تخلف انتظامی می باشد و در صورت دادن گزارش عدم استحکام و نیاز به طرح تقویت از سوی محاسب اگر مالک در دادگاه هم از ناظر شکایت کند ، ناظر هم میبایستی درصدی از هزینه طرح تقویت را طبق نظر کارشناس دادگستری پرداخت کند .

فرم ها و چک لیست ها و مباحث حقوق مهندسی یکی از ابزارهای مهم برای مهندسین ناظر، طراح و مجری در زمینه مستندسازی محسوب می گردد.

پرسش:با سلام من در یک مجتمع 48 واحدی در طبقه آخر (طبقه 6 ) مالک و ساکن می باشم مجری ساخت مجتمع (تعاونی مسکن) جهت اخذ پایان کار و تاییدیه آتش نشانی یک ژنراتور بزرگ 50 کیلووات با وزن بیش از یک تن بر روی پشت بام و دقیقا روی واحد اینجانب قرار داده اند (در نقشه های ساختمان پیش بینی نشده بود) با روشن شدن آن کل واحد شروع به لرزش می کند و صدای زیادی ایجاد می شود احتمال وارد شدن خسارت وجود دارد از طرفی احتمال نشت گازئیل نیز وجود دارد. راه حل چیست؟

پاسخ : به سازمان نظام مهندسی و همچنین واحد نظارت عالیه اداره کل راه و شهرسازی استان خود مراجعه نمایید و طی نامه ای تمام موارد را ترجیحا با عکس ذکر نمایید و در دبیرخانه  ثبت نمایید و سپس نامه خود را پیگیری نمایید تا کارشناسان نظام مهندسی و راه و شهرسازی موضوع را پیگیری نمایند.

کانال همیارناظر

کانال تلگرام همیارناظر

کانال همیارناظر

#همیار_ناظر
#حقوق_مهندسی
#رادیو_مهندس
#پایانکار
#گزارش_مرحله_ای
@Hamyar_nazer

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

‫36 دیدگاه ها

  1. سلام . چنانچه مهندس ناظر بعد از صدور پایان کار متوجه خطای اصولی در اجرای پروژه شود و از مالک تقاضای مقاوم سازی نماید ولی مالک اهمیت ندهد تکلیف مهندس ناظر چیست؟ و چه کار کند تا در صورت بروز اشکال در آینده مسیولیتی متوجه ناظر نباشد؟

  2. با سلام
    مهندس ناظر میتواند بعد از پایان کار نیز گزارش بدهد ولی گزارش باید با رعایت یک سری اصول باشد که بعدا عواقب آن دامن گیر مهندس ناظر نگردد.
    با آرزوی موفقیت
    همیارناظر

  3. ممنون. میشه راجع به اینکه گفتید یکسری اصول بیشتر توضیح بدید لطفا. آیا نیاز هست مهندس از مالک تعهد کتبی و محضری در این خصوص بگیرد و بعد تعهد را به شهرداری بفرستد؟

  4. با سلام
    این موضوع جزو موارد اصلی و نکات کلیدی است که در برنامه همیار ناظر برای آن برنامه خاصی در آینده در نظر گرفته شده است ولی به طور کل می توان اینطور شرح داد که :
    چون ساختمان بدون ایرادات فنی و هر گونه عیب و آماده بهره برداری اعلام شده است و صورتجلسه مبحث ۲۲به امضا مهندس مجری و مالک رسیده است و برای آن مسئول نگهداری تعیین گردیده است پس بنابراین ایرادات ایجاد شده ناشی از تغییرات پس از بهره برداری مالکین است و مهندس ناظر می تواند به استناد نبود مسئول نگهداری ذیصلاح و بهره برداری نامناسب و غیر اصولی و تغییرات بعد از بهره برداری تخلفات را اعلام نماید.
    البته تمامی موارد مذکور کلیات است و برای پرونده های مختلف متفاوت است که همانطور که قبلا ذکر گردید در برنامه آتی این گروه است تا مواردی که بیشتر اتفاق می افتد تشریح گردد.
    موفق و پیروز
    گروه همیار ناظر
    با معرفی سایت ما به همکاران و دوستان خود حامی این گروه باشید
    https://hamyarnazer.ir/

  5. سلام، من مالک آپارتمان نوسازی هستم که چند روز پیش آن را خریداری نموده ام، این ساختمان هنوز پایان کار نگرفته است، لذا از آنجاییکه این واحد تک خواب می باشد، نقشه را طوری طراحی نموده اند که می توان در گوشه ای از خانه اتاق دیگری نیز ایجاد کرد، اما این اتاق از نور مستقیم محروم است، حال سوال بنده اینجاست که اگر هم اکنون این اتاق را ساخته و با ایده ها و مصالح دکوراتیو نور مناسبی به این اتاق برسانم، در بازدید برای صدور پایان کار، مشکلی پیش خواهد آمد یا اینکه ناظر می تواند از این مسئله بگذرد و آن را نادیده بگیرد؟

  6. با سلام
    با توجه به آنكه اتاق خواب جزو فضاهاي اصلي اپارتمان است و مي بايست نور گيري مستقيم داشته باشد. نمي توان اتاق خوابي بدون نورگيري مستقيم در نظر گرفت و پايان كار نيز نمي گيرد.

  7. سلام. اینجانب بنا به اصرار مالک مبنی بر شروع قسط بندی وام مسکن مهرو جریمه نشدن قبل از رفع مشکل ساختمان در خصوص تاسیسات الکتریکی خصوصا اجرا اعلام حریق متاسفانه پایانکار رو امضا کردم. البته هیئت مدیره قول داده بودکه در اسرع وقت ایرادها رو رفع کنند که متاسفانه با گذشت چند سال اصلا کاری نکرده و پیگیریهای من بی نتیجه موند ه و باعث نگرانیه.اگه راهنمایی بفرمایید برای رفع مشکل از چه جایی شروع کنم ممنون میشم.

  8. با سلام
    تعهدنامه ها كه از سوي مالك هستند رافع مسئوليت شما مهندس ناظر نمي باشند و مهندس ناظر مي بايست عدم اجرا مطابق با نقشه ها را در هر مرحله اعلام نمايند و مسئول نهايي آن مهندس ناظر و مهندس مجري مي باشد.
    گزارش پايان كاري مبني بر تغييرات در تاسيسات را اعلام نماييد.

  9. با سلام ایا میتوان در یک مجتمع اپارتمانی با چندین بلوک بدون داشتن محوط سازی سکونت کرد یعنی محوطه سازی حتما لازمه ایا

  10. با سلام و خسنه نباشید
    بنده دوسال پیش مجری حقیقی ساختمانی به صورت قرارداد مجری بودم.پیمانکار از ظرف مالکین انتخاب گردید و بنده نقشی در انتخاب ایشان نداشته ام،در مدت اجرای پروژه بارها نواقص را بصورت شفاهی به مالکین انتقال داده و خواستار توقف کار شدم که متاسفانه با اصرار مالکین این امر صورت نپذیرفت.حال بعد از 2 سال و فروش تعدادی از واحدها،مالکین جدید نسبت به برخی از نواقص بوجود آمده معترض هستند.سوال بنده اینست که با توجه به اینکه قرار داد بنده بعنوان مدیریت پیمان است آیا مالکین میتوانن بخاطر نواقص بعد از دو سال از بنده شکایت نمایند؟ممنون از شکیبایی شما

  11. با سلام
    با توجه به آنکه حسن انجام کار بر عهده مهندس مجری و نظارت بر آن برعهده مهندس ناظرپروژه می باشد و شما به صورت شفاهی(به صورت کتبی و ابلاغ نبوده است) موارد را مطرح نموده مالکین می توانند از شما شکایت نمایند زیر مسیولیت نهایی اجرا با مهندس مجری است.البته آنکه مدارک و مستندات شما و مهندس ناظر نیز می تواند بر نحوه این موضوع بسیار موثر باشد.

  12. با سلام
    اگر شخصی ساختمان خود را بعداز عقد قرارداد و قبل از صدور پروانه و بدون اطلاع ناظر احداث نموده و سپس شهرداری پروانه را صادر نماید و در مدت زمان قرارداد نظارت هیچگونه گزارشی به شهرداری ارائه نشود و بعد از اتمام قرارداد این امر صورت پذیرد و نقایص نیز مطرح شود و شهرداری قبل از رفع نقص پایانکار صادر نکند آیامالک میتواند از ناظر شاکی باشد؟
    در مورد فوق اگر شهرداری با وجود نقایص پایانکار صادر نماید در صورت اتفاق حادثه آیا ناظر مسوولیتی خواهد داشت؟

  13. با سلام و خسته نباشید
    تمامی مسئولیت سرپرست کارگاه ساختمان که بعنوان نماینده مجری ذیصلاح برای یک ساختمانی به نظام مهندسی معرفی شده است به چه صورت می باشد؟

  14. با سلام و خسته نباشید به شما
    مسئولیت نظارت ساختمانهای روستایی که زیر نظر بنیاد مسکن ساخته می شوند و قبل از اتمام کار پایانکار دریافت میکنند به چه نحوی است؟ (طبق نظر بنیاد مسکن اجرای اسکلت،دیوارچینی،نما و سرویس بهداشتی برای پایانکار کافی می باشد)

  15. با سلام با توجه به اینکه توی قرارداد نظارت ذکر شده که اگر مالک مراحل ساخت رو به اطلاع ناظر نرساند ناظر مسولیتی ندارد چطور میتوان ثابت کرد که مالک با ناظر هماهنگ کننده بدون اطلاع بقیه ناظربن کار رو پیش برده اند

  16. سلام چند روز پیش چند تا سوال راجع به گزارشات پس از پایانکار پرسیدم الان نمیتونم پیداشون کنم به نظر میرسه پاکشون کردید چرا؟

  17. با سلام من نمیتونم سوالم رو که قبلا مطرح کردم پیدا کنم بنابر این مجددا میپرسم
    ناظر معماری پروژه ای بودم که دیوارچینی رو طبق نقشه انجام نداد به
    طوریکه نورگیر رو تبدیل به اتاق خواب کرد که البته خطر ریزش شیشه داره من دوبار گزارش به نظام دادم (البته نه به قسمت بازرسی فقط جهت ثبت گزارش) به شهرداری هم گزارش ندادم ناظر هماهنگ کننده یه صورتجلسه تنظیم کرد که کار پایان یافته منم امضاش کردم و پایانکار از شهرداری صادر شد چند وقت پیش که از کنار ساختمان رد میشدم دیدن جان پناهم نساخته الان دیگه مالک هیچ گونه همکاری با من نداره میخوام بدونم که اولا ناظر هماهنگ کننده و من هر کدوم چقدر مقصریم در صورت حادثه با توجه به اینکه ایشون باید قبل از پایانکار باید از پروژه دیدن میکردن و در صورت تکمیل پروژه پایانکار رو صادر میکردن ؟
    و اینکه ایا الان میشه کاری کرد یا گزارشی رد کرد که اگر بعدا اتفاقی افتاد مقصر شناخته نشم ؟
    با تشکر

  18. سلام اگر امکانش هست سوال قبل رو که ارسال کردم راهنمایی بفرمایین ممنون

  19. با سلام
    ناظر هماهنگ کننده می تواند گزارش پس از پایان کار هم ثبت نماید.
    اما اینکه گزارش در زمان خودش ثبت نشده است در جای خود باقی است.
    موفق باشید
    همیارناظر

  20. سلام /ملكي تجاري از يك واحدهاي آپارتماني كه سال 1388 ساخته شده است ا ز دست سوم خريداري كردم و هم اكنون ملك تجاري را به دو. قسمت تقسيم و جريمه هاي شهرداري (كمسيون ماده 100 و 5 ) پرداخت شده است لذا براي تاييد شهرداري مبني بر 2 واحد شدن ملك ، شهرداري اعلام مي نمايد آوردن اصل پايان كار ساختماني سازنده را براي تغييرات در پايان كار الزامي است از آنجائيكه دسترسي به پايان كار اصلي اصلا امكان پذير نمي باشد لطفا در خصوص صدور پايان كار بر اساس تغييرات انجام شده را اعلام فرمائيد ،آيا مقرراتي براي صدور پايان كار جديد براي خريدار جديد اعلام شده است لطفا راهنمايي فرماييد .

  21. سلام. وقتتون بخیر.
    جناب ما در یک تفاهمنامه با مجری امضا کردیم که با منابع مالی معلوم شده ساختمان نیمه کارمون رو در ۵ ماه به مرحله اخذ پایانکار برسونه. حالا اون شخص برداشته کابینتارو هم زده اما هنوز محوطه و کارهای ابتدایی رو انجام نداده. حالا پولش تموم شده و نمی تونه کارهای اصلی رو انجام بده.
    می خواستم بدونم برای اخذ گواهی پایان عملیات ساختمانی حداقل کارهایی که باید انجام بشه چیه؟
    و اینکه ما می تونیم شکایت کنیم که چرا کارهای فرعی رو اول انجام دادی؟ در صورتی که باید کارهایی رو در درجه اول انجام میدادی که برای اخذ پایانکار مورد نیاز بود؟
    سپاس فراوان

  22. سلام وقت بخیر
    ببخشین میخواستم برم پایان کار بگیرم حدود هشت سانتیمتر در عرض دیوار خطا داره و بزرگتر ساخته شده
    بنده میخواستم بدونم تا چه متراژی بلامانع هست اگه حتی یک سانمتیمتر هم نباید خطا داشته باشه الان ما همسایه دیوار گذاشته کنار دیوارمون چکاری باید انجام بدیم ک مشکل پیدا نشه که برم شهرداری؟
    ممنونم ک تحمل کردین و خوندین

  23. با سلا و خسته نباشید تعدادی از فایل های صوتی شما رو گوش کردم بسیار عالی ممنون میخواستم با توجه به اینکه فرموده بودید گزارشات پس از پایانکار در برنامتون هست اگر امکان داره فایل صوتی با مهندس میر رضوی در این مورد توی سایت بزارید چون ندیدم من به عنوان یک ناظر ممکنه اشتباهاتی داشته باشم مخصوصا در مورد ایمنی ساختمان مثل نرده های راه پله و جان پناه بام و … که بعد از پابانکار ساختمان متوجه اون شدم حالا قبل از اینکه اتفاقی ببفته میخواستم ببینم کاری میشه کرد ممنون

  24. سلام و خسته نباشید خدمت شما
    در خصوص پایان کار میخواستم بدونم اگه بطور مثال جواز ۴ طبقه روی پیلوت بگیریم اما ۳ طبقه روی پیلوت رو تکمیل کنیم اونوقت روند کار به چه شکل میشه و آیا پایان کار داده میشه یا خیر؟و اون پروانه ساختمانی و جواز نظام مهندسی چند سال اعتبار داره؟
    ممنون

  25. با سلام.بنده ساختمانی را نظارت کرده و تمام پریزها را چک کرده که دارای سیم با سطح مقطع حداقل 2.5 میلی متر باشند و این را تحویل مالک با امضا و اثر انگشت مالک سازنده داده ام.حال که ساختمان فروخته شده مالک جدید مدعی است که برخی از پریزها دارای سیم 1.5 می باشد و در 20 سانتی متر اخیر که منتهی به پریز میشود سیم 2.5 استفاده گردیده است.به نظر شما چون احتمال تغییر در سیم کشی ساختمان بعد از یک روز از پایان کار هم ممکن هست و با توجه به امضا و تحویل دادن به مالک سازنده ساختمان باز هم ناظر مقصر است؟

  26. با عرض سلام . بنده ساختمانی را بعد از جند سال توقف پروژه و به صورت اسکلت نیمه کاره (عدم اتمام اسکلت) به یک خریدار فروخته ام و انتقال سند هم در دفتر خانه انجام گرفت . از انجییکه بنده طبق قانون قراردادهایی با مهندسین ناظر و مجری به عنوان مالک به صورت جداگانه داشتم در فروش نامه مشخصا ذکر شده بود ” کلیه مخارج کانون مهندسین به عهده خریدار می باشد” و خریدار قبول کرد کلیه بدهی های مهندسین در کانون را پرداخت کند و با همین شرط زمین با قیمتی فروخته شد. بعد از فروش انتقال سند خریدار ابتدا با مهندس مجری توافق میکند ولی هنگام قرارداد مجری خواهان مبلغ بیشتری با این ادعا که به علت توقف پروژه مسئولیت داشته و حق و حقوقی دارد. خریدار هم زیر بار نرفته و تمایل به انتخاب مجری دیگری دارد. منتها مجری اکنون ادعای دریافت این مخارج از بنده را دارد. سوال بنده این است که ایا من در قبال این ملک و بدهی ها ی قبلی یا مسئولیت های قبلی مسئول هستم یا خیر؟
    در ضمن خریدار هزینه ها و مخارج مهندس ناظر را توافق کرده و پرداخته

  27. با سلام
    طبق قرارداد های تیپ سازمان نظام مهندسی تهران، در صورت انتقال تمام یا بیش از نیمی از ملک یا ساختمان در دست ساخت از صاحبکار به اشخاص دیگر به هر شکل، صاحبکار موظف است همزمان با انتقال ملک، ترتیب انتقال قرارداد حاضر یا عقد قرارداد جدید را از طریق سازمان استان بدهد.
    لذا به سازمان استان برای انتقال قرارداد مراجعه نمایید.

  28. در صورتیکه شما به عنوان ناظر سیم کشی را چک کرده باشید و با مالک و سازنده صورتجلسه کرده باشید و تغییرات بعد از پایانکار باشد مسئولیت با شما نیست ولی اگر قبل از آن باشد ناظر هم مقصر است.

  29. با سلام
    ناظر ساختماني هستم كه مرحله نازككاري را به اتمام رسانده و گزارش موارد خلاف آن را ثبت كردم، بعد از ٣ ماه متوجه شدم مالك بدون اخذ پايان كار و تاييديه آسانسور از ساختمان بهره برداري كرده است، آن را در يك گزارش نازككاري ديگر به اطلاع شهرداري رساندم و ذكر كردم كه ساختمان بايد تخليه شود در غير اينصورت مسئوليت هرگونه حادثه با شهر داري و مالك مي باشد، مالك مرتب از من مي خواهد گزارش بدون خلاف بدهم تا بتواند حفاري كنتر آب را انجام دهد چون شهرداري به دليل گزارش خلاف من و ذكر كلمه تخليه به ايشان كد رهگيري نمي دهد، لطفا من را راهنمايي كنيد كه با توجه به خلاف دار بودن گزارش اتمام نازككاري و مسكوني بودن كامل تمام طبقات من چه اقدامي بايد انجام دهم…لازم بذكر است كه مهلت قرار داد من با مالك نيز به اتمام رسيده است
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا