دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
کارفرما

ابطال گواهی پایان کار ساختمان و نمونه پرونده درخواست ابطال پایان کار صادره از شهرداری

ابطال گواهی پایان کار ساختمان و نمونه پرونده درخواست ابطال پایان کار صادره از شهرداری

ابطال گواهی پایان کار ساختمان

عطف به نامه شماره 80/85/31557- 85/9/4 در خصوص امکان ابطال گواهی پایانکار ساختمانی که به اشتباه توسط شهرداری صادر شده است، به آگاهی می‌رساند:

مستفاد از ماده صد قانون شهرداری و تبصره‌های الحاقی آن و بند 24 ماده 55 قانون مرقوم؛ شهرداری به عنوان مرجع ذیصلاح جهت صدور پروانه‌های ساختمانی و گواهی‌های پایانکار مربوطه در محدوده و حریم شهرها با رعایت ضوابط و مقررات حاکم، از جمله مقررات قانون تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 1351، قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374 و … موظف است در صدور مجوزهای مزبور کلیه ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان را که از قواعد آمره شهرسازی و ازامور مربوط به نظم عمومی میباشند رعایت نماید و از آنجا که صدور گواهی پایانکار به منزله تائیدو تثبیت اعیانی ایجاد شده و مطابقت اعیانی و وضعیت ملک با اصول فنی و شهرسازی و قوانین شهرداری است،‌لذا به نظر می‌رسد در مواردی که صدور گواهی پایانکار ساختمانی مبتنی بر اشتباه بوده و بدون رعایت مقررات مربوطه صورت گرفته باشد، اصلاح یا ابطال آن از طرف شهرداری به عنوان مرجع ذیصلاح امکان پذیر باشد.

بدیهی است همانگونه که در نامه شماره 7/2925 – 85/4/21 مدیرکل محترم امور حقوقی و اسناد و امور مترجمین قوه قضائیه بیان شده است؛ در این صورت دارنده پایانکار می تواند به دیوان عدالت اداری از این تصمیم شکایت نموده و در صورت صدور رای به نفع او چنانچه متحمل خسارتی شده باشد از طریق مراجع قضایی نسبت به مطالبه ضرر و زیان حسب مورد از شهرداری یا کارمند صادر کننده پایانکار اقدام نماید.

نمونه پرونده درخواست ابطال پایان کار صادره از شهرداری

نتیجه : نقض دادنامه بدوی و صدور قرار رد دعوا

  • مشخصات پرونده

تاریخ رای نهایی: 1392/06/23 شماره رای نهایی: 9209970220800819 مرجع صدور: شعبه 8 دادگاه تجدید نظر استان تهران رئیس شعبه 110 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ حیدری رئیس شعبه 8 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه صفیری ـ امیری

  • استنادات پرونده

مواد 220 و 221 و 384 قانون مدنی ماده 358 و ماده 2 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی

  • گردشکار پرونده

رای بدوی درخصوص دعوی خانم ص.ع. و آقای الف.ح. با وکالت خانم ز.ف. و خانم م. هـ .. به‌طرفیت ش. و خانم م.ط. و آقای م.ی. با وکالت آقای الف.ذ. به‌خواسته صدور حکم مبنی بر 1ـ ابطال و اصلاح پایان‌کار شماره 12036059 مورخ 86/5/9 صادره از شهرداری منطقه 1 تهران و الزام خواندگان ردیف دوم و سوم به ایفای تعهد قراردادی نسبت به تحویل مبیع سالم و قابل انتفاع و نیز محکومیت به‌پرداخت کلیه خسارات دادرسی و قانونی که وکلای خواهان اظهار داشتند: موکلین بالمناصفه در مورخ 1387/2/18 شش‌دانگ یک دستگاه آپارتمان به‌شماره پلاک ثبتی 9/1802 واقع در بخش 11 تهران به انضمام یک باب انباری و یک واحد پارکینگ قطعه یک تفکیکی را از خواندگان ردیف دوم و سوم خریداری نموده‌اند لیکن حسب اظهار موکلین پارکینگ متعلق به آپارتمان موکلین به‌دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و استاندارد در زمان ساخت و عدم رعایت فواصل ایمنی از موتورخانه قابلیت استفاده و انتفاع را ندارد و در صورت پارک اتومبیل باعث بروز خسارت به خودرو می‌گردد. لذا نظر به اینکه حسب اظهارات ایشان ایراد مزبور قابل‌رفع نمی‌باشد و موکلین خواستار ابطال و اصلاح و پایان‌کار مربوطه به ملک و الزام خواندگان ردیف دوم و سوم به ایفای تعهدات قراردادی فوق مستند به مواد 220 و 221 قانون مدنی تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر ابطال و اصلاح پایان‌کار و الزام خواندگان ردیف 2و3 به تحویل مبیع سالم و قابل انتفاع و پرداخت کلیه خسارت دادرسی را دارم. دادگاه نظر به اینکه در نظریه شماره 6037/91/د ع مورخ 1391/10/4 کارشناس رسمی دادگستری اعلام گردیده است پهنای پارکینگ طبق قوانین شهرداری برای در پارکینگ 5/4 متر می‌باشد که مطابق 5/4 متر کامل بوده با عنایت به اینکه و اظهارنظر تحویل پارکینگ از کسر پارکینگ واحدهای دیگر حتی برفرض مالکیت خواندگان نسبت به دیگر آپارتمان‌های موجود خلاف صورت‌مجلس تفکیکی و پایان‌کار ساختمان بوده و پایان‌کار صادره بر مبنای وضعیت موجودی آپارتمان تهیه گردیده است و کارشناسان در صدور پایان‌کار تخلفی احراز نکرده‌اند و مطابق قانون مدنی ماده 384 درصورتی‌که مبیع معیوب با کسر متراژ باشد خریدار مخیر به فسخ یا پذیرش معامله و مطالبه قیمت کسر متراژ می‌باشد و خواهان ‌علی‌رغم معیوبیت مبیع تمایلی نسبت به فسخ معامله ندارند و آپارتمان را با متراژ و اوصاف موجود خریداری نموده‌اند لذا طرح دعوی اصلاح پایان‌کار و تحویل آپارتمان سالم صحیح نبوده و از این‌رو دادگاه خواسته خواهان را غیرواقع تشخیص و حکم به رد دعوی صادر و اعلام می‌نماید رأی صادره حضوری بوده و ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید‌نظر‌خواهی در دادگاه‌های تجدید‌نظر استان تهران می‌باشد.  رئیس شعبه 110 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ حیدری

  • رای دادگاه

رای دادگاه تجدید نظر دادنامه تجدیدنظر خواسته به‌شماره 00103 مورخ 82/2/8 صادره از شعبه 110 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به صدور حکم بر ابطال و اصلاح پایان‌کار شماره 12036059 مورخ 86/5/9 صادره از شهرداری و الزام خواندگان به ایفای تعهدات قراردادی نسبت به تحویل مبیع سالم و قابل انتفاع به انضمام خسارات دادرسی اشعار دارد متضمن جهت موجه در نقض است و اعتراض به‌شرح اوراق و محتویات پرونده وارد می‌باشد زیرا ابطال و اصلاح گواهی پایان‌کار شهرداری از اختیارات دادگاه نمی‌باشد تا پس از ابطال آن حکم به تحویل مبیع سالم و قابل‌ استفاده صادر گردد بنابراین دادگاه به استناد صدر ماده 358 و ماده 2 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی رأی دادگاه بدوی را نقض و قرار رد دعوا صادر می‌نماید. رأی دادگاه قطعی است.

آخرین ویرایش: 1399/04/31

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری و روند اجرایی آن
  2. گواهی پایان کار ساختمان در پلاک های دارای ساختمان مخروبه و الزام عدم صدور آن
  3. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  4. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  5. مشاوره مهندس ناظر

منبع
mteamمقررات معماری و شهرسازیداتیکان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا