دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
تاسیسات برقی

تیپ های مختلف کلیدهای مینیاتوری

تیپ های مختلف کلیدهای مینیاتوری

مینیاتوری از نظر کاربرد به تیپ های B روشنایی ، C موتوری ، D ترانسفورماتوری ، K قدرت ، Z بسیار حساس تقسیم بندی می گردد.

کلید مینیاتوری نوع B روشنایی:

عموما در مصارف خانگی و روشنایی کاربرد دارند. این کلیدها در جریان اضافه بار بین 3 تا 5 برابر جریان نامی در زمان مشخص ، مدار را قطع می کنند و حساسیت مناسبی برای کاربردهای عادی خانگی دارند. این کلید به مینیاتوری تندکار نیز معروف است.

کلید مینیاتوری نوع B روشنایی

کلید مینیاتوری نوع C موتوری:

بیشتر کاربرد صنعتی دارند. این کلیدها در جریان اضافه بار بین 5 تا 10 برابر جریان نامی در زمان مشخص ، مدار را قطع می کنند و زمان قطعشان از تیپ B بیشتر است. این کلید به مینیاتوری کندکار نیز معروف است.

کلید مینیاتوری نوع D ترانسفورماتوری:

برای مصارف صنعتی خاص ( مانند مولد های اشعه ایکس X-Ray و یا ترانسفورماتورها ) استفاده می شوند. این کلیدها در جریان اضافه بار بین 10 تا 20 برابر جریان نامی در زمان مشخص ، مدار را قطع می کنند و زمان قطعشان از تمامی تیپها بیشتر است.

کلید مینیاتوری نوع K قدرت:

برای حفاظت در مدارات قدرت ، ترانسفورماتور و موتور ها استفاده می شوند. در این نوع از کلید مینیاتوری حد جریان برای قطع در موارد اضافه بار کمتر از سایر کلیدهاست و هنگام به وجود آمدن اضافه بار مدار را سریعتر قطع می کنند ولی در موارد اتصال کوتاه منحنی قطع این نوع کلید ها بین تیپ D و C می باشد.

کلید مینیاتوری نوع Z بسیار حساس:

این نوع از کلید مینیاتوری هنگامی که جریان عبوری از جریان نامی بیشتر شود در یک مدت زمان خاص ( که از تمامی تیپها کمتر است ) طبق منحنی قطع ، فرمان قطع را صادر می کند. حساسیت این نوع از کلیدها ، هم در مواقع اضافه بار و هم اتصال کوتاه از تمامی تیپهای دیگر بیشتر است و در صورت بروز خطا مدار را سریعتر قطع می کند. بنابر این کاربرد این نوع مینیاتوری در مدارات با حساسیت بالا می باشد.

زمان قطع این تیپ ها به ترتیب ( از سریعترین ) عبارت است از : Z و B و C و D

کلیدهای جریان نشتی Residual current circuit breaker که به اختصار به آن RCCB گویند.

به منظور حفاظت در مقابل خطر برق گرفتگی و جلوگیری از خطرات جریان نشتی استفاده می شود.

این کلیدها که براساس حساسیت خود به دو نوع خانگی و صنعتی تقسیم می شوند ، علاوه بر حفاظت افراد در مقابل تماس مستقیم و یا غیر مستقیم برق ، با جلوگیری از نشتی جریان در حفاظت دستگاه ها و تجهیزات صنعتی نیز موثر می باشند.
براین اساس در صورتی که حساسیت کلیدها تا ۳۰ میلی آمپر باشد این کلید به عنوان حفاظت از جان و در صورتی که حساسیت آن بیشتر از ۳۰ میلی آمپر باشد به عنوان حفاظت از تجهیزات صنعتی بکار می رود .
اساس کار کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی ، مقایسه جریان ورودی با جریان خروجی کلید می باشد به طوری که اگر جریان نشتی در مداری که کلید در آن واقع شده است بیشتر از حساسیت کلید باشد کلید عمل کرده و جریان ورودی و در نتیجه مدار را قطع می نماید .

کلیدهای محافظ جان  همراه با کلید مینیاتوری Residual Current Circuit Breaker with Over Current Protection که به اختصار RCBO گویند.این کلید ها ترکیبی از محافظ جان و مینیاتوری می باشند .
آخرین ویرایش: 1399/05/04
شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. نکات کلیدی لوله کشی تاسیسات برقی ساختمان ویژه مهندسین تاسیسات برقی
  2. کلید های محافظ جان
  3. صورتجلسه تحویل کلید محافظ جان ساختمان به مالک
  4. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  5. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  6. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام وقت به خیر
    جسارتا اگر کلید برق در فضای باز داخل حیاط باشد وآب باران به داخل و از پشت کلید به داخل کلید نفوذ کند آیا محافظ جان یا سیستم ارت عمل میکند؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا