دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
نظام مهندسي

حقوق خواهان و خوانده در شورای انتظامی نظام مهندسی

حقوق خواهان و خوانده در شورای انتظامی نظام مهندسی

موارد ارجاع شده به شورای انتظامی از اهمیت بالائی در سرنوشت حرفه ای مهندسان برخوردار است ، که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مهندسان از حقوق حقه خود و نداشتن دانش حرفه ای باعث محکومیت در مراجع قضائی و شورای انتظامی می گردد شایسته است دوستان گرامی به محض برخورد با شکایت در شورای انتظامی و دادگاه ها با کارشناسان خبره مشاوره نموده و باآگاهی کامل  و لوایحی محکم اقدام به حضور در شورا نمایند موارد زیر حقوق خواهان و خوانده در شورای انتظامی نظام مهندسی است که دوستان با ذکر مرجع سایت )همیار ناظر (www.hamyarnazer.ir اقدام به انتشار موارد فوق نمایندو همواره به همکاران و دوستان خود آگاهی هدیه دهید

یک شمع روشن می تواند هزاران شمع خاموش را روشن نماید

  • حق استماع

برابر ماده ۸۷ آئین نامه ؛ شورای انتظامی استان ملزم است به شکایات واصل شده رسیدگی و در صورتی که شکایت را وارد ندند و یا رسیدگی به موضوع را در صلاحیت خود تشخیص ندهد نظر به رد شکایت یا عدم صلاحیت داده و در غیر این صورت حسب مورد از محل بازدید و یا از شاکی و مشتکی عنه و یا هر شخص دیگر که در ارتباط با موضوع شکایت است دعوت بعمل آورده و ضرورتاً پس از شنیدن اظهارات و دفاعیات آنها اتخاذ تصمیم کند . عدم حضور شاکی یا وکیل یا نماینده او در اولین جلسه رسیدگی در حکم انصراف از شکایت است لکن عدم حضور مشتکی عنه مانع رسیدگی و اخذ تصمیم نخواهد بود .

  • حق معرفی و اخذ وکیل یا نماینده قانونی
  • تبصره ۱ماده ۸۷ مشتکی عنه می تواند در صورت عدم امکان حضور ، لایحه دفاعیه خود را قبل از جلسه رسیدگی به دبیرخانه شورای انتظامی استان تسلیم و یایکنفر را ب عنوان وکیل معرفی نماید .

بند ۱-۳۲ نظام نامه شوراوکیل دادگستری : وکیل دارای پروانه وکالت دادگستری که وکالتنامه او وفق مقررات جاری مرتبط ، با تصریح مورد وکالت ، مبنی بر مراجعه به مراجع انتظامی و مشخصاً دفاع از خواسته خواهان یا خوانده در ارتباط با شکایت مطروحه تنظیم شده باشد .

بند ۱-۳۳ نظام نامه شوراوکیل رسمی : وکیل و یا شخصی که وکالتنامه او در دفتر اسناد رسمی با تصریح موضوع مورد وکالت مبنی بر مراجعه به مراجع انتظامی و مشخصاً دفاع از خواسته خواهان یا خوانده در ارتباط با شکایت مطروحه ، تنظیم شده باشد .

بند ۱-۳۴ نظام نامه شوراوکیل عضو نظام مهندسی : مهندس عضو نظام مهندسی که وکالت نامه او وفق مقررات جاری مرتبط ، با تصریح مورد وکالت ، مبنی بر مراجعه به شورای انتظامی و مشخصاً دفاع از خواسته خواهان یا خوانده در ارتباط به شکایت مطروحه ، تنظیم شده باشد .

  • حق ارجاع به کارشناس  شورا انتظامی
  • برابر تبصره ۲ ماده ۸۷ آئین نامه اجرایی ؛ شورای انتظامی استان در هر مورد که به مصلحت تشخیص دهد می تواند از نظرات مشورتی کارشناسان خبره نظام مهندسی استان موضوع بند (۲۵) ماده (۷۳) این آئین نامه و یا متخصصان واجد شرایط یا نظرات کمیسیون های تخصصی تشکیل شده در نظام مهندسی استان نیز استفاده کند و می تواند دریافت و ثبت شکایات و انجام امور مقدماتی از قبیل بازدید از محل ، کسب نظر کارشناسی ، تهیه گزارش و همچنین ارسال و ابلاغ اوراق و دعوتنامه ها و آرای صادر شده را به دفاتر نمایندگی در استان تفویض اختیار نماید .

وفق بند ۱-۲۷ نظام نامه ؛ در صورت درخواست خواهان یا خوانده و یا به تشخیص شورا ، شورا می تواند وفق ماده ۸۷ و تبصره ۲ ماده یاد شده از آئین نامه با تعیین حدود خدمات کارشناسی ( نظیر بررسی های فنی _ مهندسی نسبت به نقشه ها ، اسناد و مدارک ، مشخصات فنی ، شرایط عمومی و خصوصی قرارداد و نیز در صورت لزوم بازدید فنی محلی و معاینه جزئیات اجرا شده و تهیه گزارش فنی ).

  • حق تجدیدنظر خواهی از آراء شورای انتظامی استان

ماده ۹۵ قانون ؛ شورای انتظامی نظام مهندسی مرجع تجدیدنظر آراء صادر شده از شورای انتظامی استان هاست و دارای پنج عضو می باشد .

ماده ۹۷ قانون ؛ تقاضای تجدیدنظر در دبیرخانه نظام مهندسی استان ثبت و دبیرخانه مذکور تقاضا را به انضمام پرونده مربوط ، حاوی تمامی اوراق و مدارک و مستندات ، رأی صادر شده و پروانه عضویت مشتکی عنه ، مهر و موم کرده و از طریق پست سفارشی به دبیرخانه شورای انتظامی نظام مهندسی ارسال می دارد . در صورتی که تجدیدنظرخواه درخواست خود را مستقیماً به دبیرخانه شورای انتظامی نظام مهندسی تسلیم یا ارسال دارد ، دبیرخانه مذکور کلیه سوابق و مدارک لازم را از دبیرخانه شورای انتظامی استان دریافت می دارد .

ماده ۹۰آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان :

  • انواع محکومیت های شورا انتظامی

 درجه ۱اخطار کتبی با درج در پرونده عضویت در نظام مهندسی استان .

درجه ۲توبیخ کتبی با درج در پرونده عضویت در نظام مهندسی استان .

درجه ۳محرومیت موقت از استفاده از پروانه اشتغال به مدت سه ماه تا یکسال و ضبط پروانه اشتغال به مدت محرومیت .

درجه ۴محرومیت موقت از استفاده از پروانه اشتغال به مدت یکسال تا سه سال و ضبط پروانه اشتغال به مدت محرومیت .

درجه ۵محرومیت موقت از استفاده از پروانه اشتغال به مدت سه سال تا پنج سال و ضبط پروانه اشتغال به مدت محرومیت .

درجه ۶محرومیت دایم از عضویت نظم مهندسی استان ها و ابطال پروانه اشتغال .

تبصره  در صورت تکرار تخلف ، اشخاصی که به سه مرتبه محرومیت موقت از استفاده از پروانه اشتغال محکوم شده باشند در صورتی که برای دفعات بعدی مرتکب تخلفی شوند که باز هم مستلزم اعمال مجازان محرومیت موقت از درجه (۴) یا (۵) باشد به مجازات مربوط به اضافه یک برابر مجموع مدت محرومیت ها قبلی از استفاده از پروانه اشتغال و ضبط آن و یا مجازات از نوع درجه (۶) محکوم خواهند شد .

ماده ۹۱آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان :

تخلفات انضباطی و حرفه ای عبارت از تخلف در اموری است که انجام آن ناشی از پروانه اشتغال موضوع قانون یا عضویت در نظام مهندسی استان باشد . تخلف انضباطی و حرفه ای و انطباق آنها با مجازاتهای انتظامی به شرح زیر است :

الف – عدم رعایت ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان و همچنین ضوابط و معیارهای فنی مربوط به آن یا هر اقدام یا عملی که مخالف یا متناقض با مقررات مذکور یا سایر مقررات مربوط جاری کشور باشد ، مجازات انتظامی از درجه یک تا درجه پنج .

  1. مسامحه و یا عدم توجه در امور حرفه ای به نحوی که موجب اضرار یا تضییع حقوق صاحب کار شود ، از درجه یک تا درجه چهار .

پ – مسامحه و یا عدم توجه در انجام امور حرفه ای به نحوی که موجب اضرار غیر و یا تضییع حقوق یا اموال عمومی شود ، از درجه یک تا درجه پنج .

  1. خودداری از انجام اقدامات بازدارنده یا اصلاحی در مورد تخلفات هر یک از عوامل اجرایی کار از نظر مشخصات و لوازم و مصالح و کیفیت انجام کار با توجه به مفاد قراردادهای مربوط و ضوابط و مقررات ساختمانی ، از درجه یک تا درجه سه .
  2. صدور گواهی های خلاف واقع ، از درجه یک تا درجه پنج .
  3. تأیید غیر واقعی میزان عملیات انجام شده جهت تنظیم صورت وضعیت یا مدرک مشابه دیگر ، از درجه سه تا درجه پنج .

چ امتناع از اظهارنظر کارشناسی پس از قبول انجام آن در مواردی که از طریق مراجع ذیصلاح قانونی نظر خواهی شده است ، از درجه یک تا درجه سه .

  1. تعلل در تنظیم و تسلیم گزارشهایی که به موجب ضوابط مقررات یا دستورات مراجع ذیصلاح قانونی موظف به تهیه و تسلیم آنها به مراجع ذیربط بوده است ، از درجه یک تا درجه سه .
  2. عدم توجه به مفاد اطلاعیه ها و اخطاریه های ابلاغ شده از سوی مراجع ذیصلاح و ذیربط ، از درجه یک تا درجه پنج .
  3. جعل در اوراق و اسناد و مدارک حرفه ای به شرط اثبات وقوع جعل در مراجع قضایی ، از درجه سه تا درجه پنج .
  4. اشتغال در حرف مهندسی موضوع قانون خارج از صلاحیت یا ظرفیت تعیین شده در پروانه اشتغال، از درجه یک تا درجه پنج .
  5. دریافت هرگونه وجهی خارج از ضوابط، از درجه دو تا درجه پنج .
  6. سوء استفاده از عضویت و یا موقعیهای شغلی و اداری نظام مهندسی استان به نفع خود یا غیر، ، از درجه دو تا درجه پنج .

ژ – عدم رعایت مقررات و ضوابط مصوب نظام مهندسی استان، از درجه یک تا درجه سه .

  1. عدم رسیدگی به تخلفات در شورای انتظامی استان یا عدم اجرای رأی به وسیله نظام مهندسی استان بدون عذر و علت موجه بیش از سه ماه ، به تشخیص شورای مرکزی در مورد اعضای شورای انتظامی استان یا اعضای هیأت مدیره نظام مهندسی استان، از درجه دو تا درجه پنج .
  2. ارائه خدمات مهندسی طراحی ، محاسبه ، اجرا و نظارت توسط اشخاص حقیقی و حقوقی که مسئولیت بررسی و تأیید نقشه و یا امور مربوط به کنترل آن پروژه را در شهرداری ها و سازمانهای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی بر عهده دارند، از درجه یک تا درجه پنج .
  3. تأسیس هرگونه مؤسسه ، دفتر یا محل کسب و پیشه برای انجام خدمات فنی بدون داشتن مدرک صلاحیت مربوط، از درجه دو تا درجه پنج .
  4. استفاده از پروانه اشتغال در دوره محرومیت موقت ، از درجه دو تا درجه پنج .

ع – انجام هر عملی که به موجب آئین نامه های داخلی نظام مهندسی استان مربوط مخالف شئون حرفه ای بوده و موجب خدشه دار شدن حیثت نظام مهندسی استان شود ، از درجه یک تا درجه چهار .

ماده ۹۲ آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان :

تشخیص اهمیت تخلف و انطباق آن با هر یک از مجازاتهای مقرر در بندهای ماده(۹۰) این آئین نامه به عهده شورای انتظامی استان استو تکرار تخلف از هر نوع که باشد مستوجب مجازات شدیدتر خواهد بود .

راهنمای مراجعین به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان

نظام مهندسی و کنترل ساختمان عبارت است از مجموعه قانون ، مقررات ، آئین نامه ها ، استانداردها و تشکلهای مهندسی ، حرفه ای و صنفی که در جهت رسیدن به اهداف منظوردر این قانون تدوین و به مورد اجراء گذاشته می شود .( ماده ۱ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان موصب تیرماه ۱۳۷۴ )

  • هر سازمان استان دارای یک شورای انتظامی متشکل از یک نفر حقوقدان به معرفی رئیس دادگستری استان و دو تا چها نفر مهندس خوشنام که به معرفی هیأت مدیره و با حکم شورای انتظامی مرکزی سازمان نظام مهندسان ساختمان برای مدت ۳ سال منصوب می شوند ، خواهد بود و انتخاب مجدد آنان بلامانع است .

رسیدگی بدوی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی در خصوص تخلفات حرفه ای و انضباطی و انتظامی مهندسان و کاردان های فنی به عهده شورای انتظامیاستان می باشد . چگونگی رسیدگی به تخلفات و طرز تعقیب و تعیین مجازات های انضباطی و موارد قابل تجدیدنظر در شورای انتظامی نظام مهندسی در آئین نامه اجرایی تعیین می شود . ( ماده ۱۷ قانون )

  • صلاحیت شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان صرفاً در خصوص تخلفات حرفه ای اعضاء سازمان می باشد و شورا صلاحیت لازم در خصوص ورود به دیگر اختلافات متنازع فیه ( حقوقی و جزایی ) را ندارد و مراجعین در خصوص جرائم و احقاق سایر حقوق مکتسبه که ناشی از اختلافات غیر حرفه ای باشد می بایست به سایر مراجع و محاکم دادگستری مراجعه نمایند .
  • بیشتر بدانیم:
  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر
  4. فصل نهم آیین اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان
  5. فصل ششم آیین اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان
  6. نه موضوع مهم و پرتکرار در طرح شکایت از ناظران در شورای انتظامی
  7. شورای انتظامی ‌نظام مهندسی، طرح شکایت و درجات محکومیت

آخرین ویرایش: 1399/04/21

شماره ویرایش: دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا