دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
تاسیسات برقی

دوره برق اماکن موضوع تفاهم‌نامه سه جانبه

دوره برق اماکن موضوع تفاهم‌نامه سه جانبه

تفاهم‌نامه سه جانبه  شركت توانير  و مديركل راه و شهرسازی و رئيس سازمان نظام مهندسی

به منظور پياده سازی شیوه نامه اجرایی نظارت برطراحی و اجرای استاندارد تاسیسات برق کلیه اماکن بر اساس مباحث مقررات ملّی ساختمان و مقررات اجرایی وزارت نیرو با حضور مديركل دفتر نظارت بر توزيع شركت توانير، مديركل راه و شهرسازی، رئيس سازمان نظام مهندسی و مديران عامل شركت های توزيع نيروی برق و معاونين اين شركت ها تفاهم نامه اجرايی اين شيوه نامه مبادله گرديد.

مطابق آيين نامه اجرایی اين شيوه نامه، تمامی متقاضيان درخواست انشعاب برق بايستی قبل از صدور پروانه ساختمانی و در ابتدای ساخت و ساز به منظور بررسی حريم شبكه هاي برق و ساير موارد مورد نظر از جمله وضعيت واگذاری محل مناسب برای احداث پست برق از طريق سازمان نظام مهندسی اقدام نمايند. علاوه بر آن متقاضيان بايستی درفرايند ساخت و ساز منزل مسكونی خود، حريم و اصول طراحی شبكه های الكتريكی را رعايت نموده وبا نصب مناسب سيستم اتصال زمين در ساختمان و سيم كشی كل ساختمان به صورت سه سيمه، يعنی اضافه كردن سيم ارت علاوه بر حفظ جان خود، ما را نيز در اجراي اين مهم ياری نمايند.

موارد مطرح شده کلیدی در تفاهم نامه  سه جانبه

  • نظارت بر اجرای صحيح سيستم اتصال زمين برای متقاضيان درخواست انشعاب برق
  • رعايت حريم شبكه های الكتريكی
  • هم بندی سيستم اتصال زمين با نول اخذ شده از شبكه برق
  • سيم كشی كل ساختمان بصورت سه سيمه
  • وجود راه انداز نرم آسانسور ( 3VF )
  • نصب كليد RCCB در ابنيه جهت حفاظت از جان ساكنين

 برای دانلودشیوه نامه اجرایی نظارت برطراحی و اجرای استاندارد تاسیسات برق کلیه اماکن بر اساس مباحث مقررات ملّی ساختمان و مقررات اجرایی وزارت نیرو کلیک نمایید.

شیوه نامه اجرایی نظارت برطراحی و اجرای استاندارد تاسیسات برق کلیه اماکن بر اساس مباحث مقررات ملّی ساختمان و مقررات اجرایی وزارت نیرو (1583 دانلود ها )

دوره برق اماکن موضوع تفاهم‌نامه سه جانبه

در راستای اجرایی شدن شیوه نامه اجرایی تفاهم نامه نظارت بر طراحی و اجرای استاندارد برق کلیه اماکن و به منظور ارتقا وضعیت آموزشی ناظران تاسیسات برقی،سازمان نظام مهندسی نسبت به برگزاری دوره آموزشی ” نظارت بر تاسیسات برق کلیه اماکن “و” نظارت بر اجرای سیستم زمین در ساختمانها “( حداقل دو بار در سال)اقدام نموده و مهندسان برق دارای پروانه اشتغال به کار میتوانند جهت شرکت در دوره یاد شده به سایت سازمان مراجعه و عملیات ثبت نام را در زمان مقرر تکمیل نمایند و پس از اخذ حد نصاب در آزمون پذیرفته می شوند و گواهینامه برق اماکن برای آنها صادر می گردد.
مهندسینی که صلاحیت آنها به صورت دو امضا (سازمان نظام مهندسی استان تهران و شرکت توزیع برق استان تهران) صادر گردیده و افرادی که صلاحیت آنها از موسسه علمی کاربردی صنعت آب و برق تا قبل از سال ۱۳۸۹ صادر گردیده و ضمیمه این صلاحیت،  مدرک دوره تکمیلی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استان را فقط در سال ۹۱ و ۹۲ اخذ کرده باشند، مشمول ارجاع کار بازرسی کنتور می باشند.

ارجاع کار بازرسین برق

پس از اخذ کارتوسط بازرس برق از طریق کارتابل  بازرسی حداکثر 3مرتبه مطابق باشیوه نامه صورت می پذیرد و در صورت پذیرش خارج از کارتابل با بازرس برخورد می گردد. زمان ارسال گزارش توسط بازرس پس از انتخاب کار حداکثر یک هفته می باشد و در صورت داشتن نقص توسط فرم 4 شیوه نامه اعلام و مالک 2 ماه برای رفع نقص مهلت دارد.
سقف کارکرد مهندسین بازرس با توجه به پایه پروانه اشتغال آنها و به صورت ریالی می باشد که در طول سال اعلام می گردد.

برخی از  سر فصل های دوره آموزشی:

  1. نظارت بر اجرای سیستم زمین در ساختمانها
  2. آشنایی با سیستم های جریان ضعیف
  3. تاسیسات الکتریکی
  4. الزامات عمومی فنی و اجرایی
  5. طراحی سیستم های توزیع و ساختمان بلند مرتبه

نحوه اعلام گزارش مهندسان ناظربرق اماکن

قابل توجه کلیه مهندسان ناظر برق اماکن 

مقتضی است پس از مراجعه و بازدید از ملک تحت نظارت، کلیه نواقص و ایرادات موجود را بصورت مکتوب به مالکین و یا نماینده قانونی ایشان تحویل نموده و رسید آنرا دریافت نمایید.

لزوم دریافت گزارش ناظران برق امکان و آبفا در پروژه های تک ناظره توسط ناظر پروانه ساختمانی

درپروژه هایی که پروانه ساختمانی  بصورت تک ناظره صادر گردیده  است، حضور مهندسان ناظربرق  اماکن و آبفا  الزامی بوده و مهندس ناظر پروانه ساختمانی موظف است گزارشات ناظران تاسیسات را دریافت نمایند.  بدیهی است ارائه گزارش مرحله ای بدون درج گزارشات ناظران تاسیسات تبعات انتظامی وحرفه ای دربر خواهد داشت.

دانلود قرارداد نظارت بر اجرای استاندارد تاسیسات برق کلیه اماکن

قرارداد نظارت بر اجرای استاندارد تاسیسات برق کلیه اماکن

 

آخرین ویرایش: 1399/04/31

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1.  چک لیست جامع نظارت تاسیسات برقی
  2. فهرست واحدهای درسی هم ارزی رشته هاجهت صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی
  3. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  4. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  5. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا